witter dan wit

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: witter dan wit

jkien schreef: vr 14 jul 2023, 11:20 Het helpt om daarbij te bedenken dat de stralingstemperatuur van de blauwe hemel, gemeten met een infraroodthermometer op basis van het golflengtegebied rond 10 µm, extreem laag is, bijv. -20 ºC 's middags op een tropische zomerdag. (link)
Ik weet niet of je hier wel over stralingstemperatuur mag spreken, het is natuurlijk niet het spectrum van een zwarte straler. Maar goed, dat is een definitiekwestie.

Je zou wel kunnen kijken welke temperatuur een zwart voorwerp (verder voor geleiding etc. geïsoleerd van z'n omgeving) aan zou nemen indien het alleen zicht zou hebben op die blauwe hemel.
Het zou blauw en UV ontvangen, maar daar zal weinig energie in zitten. Tenslotte is dat verstrooide licht maar een klein deel van het blauwe/UV zonlicht.
Verder zal er IR terugkomen van broeikasgassen in de atmosfeer (CO2, waterdamp). Dat is het dan wel, vermoed ik.
Het zou me niet verbazen als je dan nog een stuk lager uitkomt dan die -20°.

Berichten: 405

Re: witter dan wit

Xilvo schreef: vr 14 jul 2023, 11:36 Je zou wel kunnen kijken welke temperatuur een zwart voorwerp (verder voor geleiding etc. geïsoleerd van z'n omgeving) aan zou nemen indien het alleen zicht zou hebben op die blauwe hemel.
Het zou blauw en UV ontvangen, maar daar zal weinig energie in zitten. Tenslotte is dat verstrooide licht maar een klein deel van het blauwe/UV zonlicht.
Verder zal er IR terugkomen van broeikasgassen in de atmosfeer (CO2, waterdamp). Dat is het dan wel, vermoed ik.
Het zou me niet verbazen als je dan nog een stuk lager uitkomt dan die -20°.
lees hier over zwarte straling en temperatuur:
https://en.wikipedia.org/wiki/Planck's_law
Als je in een willekeurige richting meet zou je in theorie de temperatuur van de kosmische achtergrondstraling moeten meten denk ik. Misschien met nog wat vervuiling door verstrooide straling van de zon en de aarde. CO2 zou de stralingstemperatuur iets warmer moeten maken dan het aardoppervlak zelf. Volgens deze figuur (van wikipedia) Ligt de frequentie van door CO2 teruggegeven straling hoger dan de piek van de straling van het aardoppervlak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: witter dan wit

Nesciyolo schreef: vr 14 jul 2023, 13:04 lees hier over zwarte straling en temperatuur:
https://en.wikipedia.org/wiki/Planck's_law
Dank, maar daar ben ik al goed mee bekend.
Nesciyolo schreef: vr 14 jul 2023, 13:04
Als je in een willekeurige richting meet zou je in theorie de temperatuur van de kosmische achtergrondstraling moeten meten denk ik. Misschien met nog wat vervuiling door verstrooide straling van de zon en de aarde. CO2 zou de stralingstemperatuur iets warmer moeten maken dan het aardoppervlak zelf. Volgens deze figuur (van wikipedia) Ligt de frequentie van door CO2 teruggegeven straling hoger dan de piek van de straling van het aardoppervlak.
Waar de piek ligt is minder van belang. Het gaat om de energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: witter dan wit

HansH schreef: do 13 jul 2023, 17:23
Xilvo schreef: do 13 jul 2023, 16:27 Martyn Poliakoff zette mij even op het verkeerde been, toen hij vertelde dat het spul alle golflengtes reflecteert.
Dan kan het natuurlijk niet werken. Maar daarna zei hij dat het doorzichtig is voor IR.
ik begreep dat met een kas beschilderd met dat spul dat infrarood er wel uit kan maar er moeilijk in, dus dat het daardoor koeler wordt dan buiten. Maar dan heb je volgens mij nog steeds een perpetuum mobile.
Ik denk dat het zo zit:
Zet een denkbeeldige buitenkas OVER de betreffende kas.
Het blijft nu alleen draaien als aan de buitenkas warmte/energie (zonlicht) wordt toegevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: witter dan wit

Tech Ingredients heeft een filmpje er over waar ze er dieper in duiken:
https://youtu.be/dNs_kNilSjk?si=e6qSYmZI5RxsyP6X

Berichten: 3.934

Re: witter dan wit

je kunt alleen aan lagere temperatuur krijgen dan de omgevingstemperatuur als het oppervlak ten eerste heelweinig warmtestraling absorbeert (dat doe die coating), maar ten tweede moet het ook zo zijn dat het afstraalt naar een omgeving die een lagere temperatuur heeft. Dat kan dus de lucht zijn op grotere hoogtes of buiten de dampkring. een mooi voorbeeld wat ik elders zag was 2 parabolische spiegels waarbij in het ene brandpunt ijs of vloeibare stikstof was en daardoor koelde een object in het andere brandpunt ook sterk af tot ver onder de omgevings temperatuur daar ter plekke: viewtopic.php?p=1180742#p1180742

Reageer