lader 5 amp aanpassen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

lader 5 amp aanpassen

hallo ik heb een eenvoudige vraag en hoop dat het antwoord ook eenvoudig is. Ik heb een lader voor mn autoaccu die doet 5 amp. Nu heb ik echter een klein loodaccu-tje van 1,2 amp die ik wil laden met deze lader.
Ik begrijp dat ik max met 30% van de capacitijd kan laden, dus 30% van 1.2 amp ongeveer 0.36amp/h. Kan ik met een simpele ( film)weerstand de laadstroom beperken in dit geval 100ohm of is dit teveel voor deze weerstand?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: lader 5 amp aanpassen

Het kan met een weerstand maar is riskant, omdat de stroom dan afhankelijk wordt van de laagste
spanning van de ontladen accu.

Beter zou zijn om lader te nemen met een stroom beperking van 0,36 A.

Voorbeeld met weerstand,
Laadspanning is meestal 13,8 of 14 volt, de accu die ontladen is heeft bijv 11 Volt.
Dan is het spannings verschil 3 Volt, bij 0,36 A geeft (wet van Ohm) een nodige weerstand van 3/0,36 = 8,3 Ohm
Het wattage van de weerstand is dan 3*0,36 is iets meer dan 1 Watt

Maar is de accu verder ontladen dan 11 volt wordt de stroom wel steeds groter, en kan de accu beschadigen.

Berichten: 3.934

Re: lader 5 amp aanpassen

Sjaak de Lange schreef: vr 14 jul 2023, 19:07 hallo ik heb een eenvoudige vraag en hoop dat het antwoord ook eenvoudig is. Ik heb een lader voor mn autoaccu die doet 5 amp. Nu heb ik echter een klein loodaccu-tje van 1,2 amp die ik wil laden met deze lader.
Ik begrijp dat ik max met 30% van de capacitijd kan laden, dus 30% van 1.2 amp ongeveer 0.36amp/h. Kan ik met een simpele ( film)weerstand de laadstroom beperken in dit geval 100ohm of is dit teveel voor deze weerstand?
is het een elektronische lader of een met 50Hz trafo? Door de inwendige weerstand van de accu zal de stroom zowizo geen 5A worden lijkt mij. en zo'n lader heeft ook een spanningsbegrenzing op 14.2V met een weerstand in serie (of 12V lamp) kun je de stroom zeker omlaag brengen, maar duurt het ook langer voor hij vol is omdat de lader denkt dat er een hogere spanning is dan er echt is dus loopt die erder tegen de spanningsbegrenzing aan.

Berichten: 211

Re: lader 5 amp aanpassen

ok dank met 100ohm zou ik wel veilig moeten zitten ....nieuwe lader is ook weer zo wat....@hans, ja idd 50hz trafo, heb morgen ampere tang kan ik het ff meten

Berichten: 3.934

Re: lader 5 amp aanpassen

zorg dan wel dat je accu redelijk ontladen is bv tot 12V open klemspanning. want een volle accu gaat snel naar 14.2V en trekt dan ook bij een grote lader weinig stroom. https://www.awaccu.nl/pagina/ontladings ... olt-accu-s

Reageer