Fotonische AI chips

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Fotonische AI chips

In haar vlog van vorige week heeft Anastasi het over fotonische AI chips. Ze vertelt dat sinds kort backpropagation geïmplementeerd kan worden in zo een chip.



Ik heb altijd begrepen dat in fotonische chips geheugen een probleem is. Je hebt immers niet het equivalent van een condensator waar je lading in kan opslagen als je werkt met fotonen ipv electronen.

Hoe lossen ze dat dan op?
Het trainen van zo een model duurt lang, ik veronderstel dat er dus op een bepaald moment toch iets weggeschreven moet worden in een geheugen.

Berichten: 405

Re: Fotonische AI chips

wnvl1 schreef: vr 21 jul 2023, 01:24 Hoe lossen ze dat dan op?
Als je de oplossing weet kan je er rijk mee worden denk ik. Na wat googelen kwam ik erachter dat een paar jaar geleden gewoon conventionele opslagmedia werden gebruikt. Ze processen zoveel mogelijk met licht en op het allerlaatste moment wordt de data omgezet en conventioneel opgeslagen. Dat schijnt erg snel te kunnen gaan. Op zichzelf is dat ook niet zo bijzonder. Als je naar een harde schijf schrijft dan hou je ook niet het elektronisch signaal vast. Je schrijft de data weg als een patroon in het magnetisch opslagmedium. Het laatste nieuws weet ik er niet over en ook niet hoe ze het doen met processor cache of werkgeheugen.

Het verhaal in de video lijkt meer te gaan over een concept dan een werkelijk bestaand apparaat dat het ook daadwerkelijk doet. Er moeten vast nog een heleboel stappen gezet worden voordat er een volledig fotonische computer mogelijk is.

Maar als ie er is wil ik er waarschijnlijk wel één hebben.Stel je voor: een enkele processor core die nooit warm wordt en waar je oneindig veel processing threads naast elkaar op kan laten lopen zonder dat ze elkaar hinderen. Dan mogen die schakelingen van mij best een paar nanometer groter zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Fotonische AI chips

Dat je er rijk mee kan worden staat vast, anders zouden ASML, Philips en de Nederlandse overheid er geen geld voor uitlenen.

https://www.computable.nl/artikel/nieuw ... onics.html

Die chip met backpropagatie is effectief wel gemaakt.

https://www.researchgate.net/publicatio ... l_networks

Reageer