Geluidsoverlast normen muziekfestival

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Geluidsoverlast normen muziekfestival

Geluidsoverlast is altijd een hot topic in mijn omgeving tijdens Tomorrowland (elektronisch muziekfestival). Het geluid reikt van Boom tot Schilde (> 20km vogelvlucht).

https://www.tomorrowland.com/home/

In de krant staat:

Op Belgische (en veel buitenlandse) festivals mag al jaren een maximum van 102 decibel worden geproduceerd. ‘Die beperking heeft echter niets te maken met een begrenzing naar de omgeving toe, maar werd ingevoerd om mogelijke gehoorschade van festivalgangers te voorkomen’, zegt Botteldooren.

Ik vroeg me af. Als je nu normen wil hebben die ook rekening houden met de omgeving, zou je dan ook rekening moeten houden met de grote van het golffront waarop die 102 dB gemeten wordt of hoe pak je dat aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

wnvl1 schreef: za 29 jul 2023, 13:45 Ik vroeg me af. Als je nu normen wil hebben die ook rekening houden met de omgeving, zou je dan ook rekening moeten houden met de grote van het golffront waarop die 102 dB gemeten wordt of hoe pak je dat aan?
Dat valt heel lastig aan te pakken. De grootte van het gebied waarbinnen de geluidsdruk >102 dB is zegt weinig over hoe ver het geluid uiteindelijk te horen is.
Opbouw van de atmosfeer en wind kunnen een enorme invloed hebben.
Dit concert was bij mij, op bijna 6 km afstand, luid en duidelijk te horen (voornamelijk de lage tonen).

Berichten: 405

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

Ik zou zeggen dat overlast overlast is ongeacht de afstand. De breedte van het golffront op zich is dan ook niet zo belangrijk maar wel hoeveel mensen daardoor de overlast ervaren. Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland zijn er wel degelijk geluidsnormen voor de omgeving, geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

Of een individuele omwonende overlast ervaart hangt van een aantal factoren af. Een Muse fan die vlak bij het Malieveld woont zal waarschijnlijk minder overlast ervaren in Xilvo's voorbeeld dan een liefhebber van klassieke muziek met stress op het werk die de volgende dag weer vroeg op moet. Ook de omgeving en wat je gewend bent speelt mee. Als je in een luidruchtige stadsomgeving woont zal een extra geluid van buiten je allicht minder interesseren dan wanneer je gewend bent aan de stilte van het platteland. Als je niet goed met je buren overweg kan zal je allicht minder van hen accepteren dan wanneer je dikke maatjes met ze bent. Het zal dan ook een eeuwige discussie blijven wat een acceptabel niveau van geluidoverlast is.

Voorbeeld 1: ik heb in een bijzonder gehorig oud appartement gewoond. Hoewel ik de buren soms woordelijk kon verstaan en de kleinkinderen van de bovenbuurvrouw soms tijdens het spelen duidelijk hoorbaar over de houten vloer boven mijn hoofd renden heb ik dat nooit als overlast ervaren. Andere mensen zullen bij elk geluidje dat ze horen misschien al bij de buurvrouw aan de deur staan.

Voorbeeld 2: Mijn inmiddels overleden zeer oude en hardhorende vader klaagde op een bepaald moment over geluidsoverlast terwijl ikzelf niets hoorde. Hij vertelde mij midden in de nacht dat hij duidelijk een geluid hoorde als het geluid van een ouderwetse langzame scheepsmotor (hij was zeeman). Toen ik heel stil was en heel aandachtig luisterde hoorde (of eigenlijk: voelde) ik het ook. Het bleek het geluid van een aggregaat op een bouwplaats zo'n 500 m verderop.Toen ik hem dat vertelde haalde hij opgelucht adem en zei dat hij dan gelukkig niet gek aan het worden was. Vanaf dat moment had hij er geen last meer van.
Geluidoverlast is heel subjectief. Omdat mijn vader doof was werden alledaagse bijgeluiden weggefilterd en hoorde hij alleen nog het lage dreunende geluid van dat aggregaat. Daardoor leek het voor hem veel harder en storender dan voor mij. Zelfs als ik heel goed mijn best deed hoorde ik het eigenlijk niet eens. Zijn angst om nog gebrekkiger te worden dan hij al was deed daar nog een schepje bovenop.

Er zijn heel veel dingen die bepalen of we geluid als overlast ervaren. Een aantal daarvan zijn subjectief. Regels moeten niet alleen de rechten van omwonenden maar ook de rechten van de de feestgangers en organisatoren beschermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

WhatsApp Image 2023-07-29 at 12.27.30.jpeg
De directiviteit is wel spectaculair. In Schilde wat nog boven Wijnegem ligt, hoor je het. Ik woon op 1 km van de mainstage links van het vertrekpunt van de pijl en hoor bijna niets. Het hoofdpodium staat wel in een put en de wind wijst in de richting van de pijl.
Tomorrowland-2022-Mainstage-01-1.jpg
Ze betalen een vergoeding aan de gemeente en provincie voor de overlast. Dan kunnen mensen geen klacht meer indienen. Het gaat om veel geld, want ze hebben 400.000 bezoekers.

Berichten: 3.934

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

wnvl1 schreef: za 29 jul 2023, 16:40 Ze betalen een vergoeding aan de gemeente en provincie voor de overlast. Dan kunnen mensen geen klacht meer indienen.
dus de gemeente en provincie innen feitelijk de schadevergoeding van de overlast van de mensen in de omgeving? :o

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

Ja, maar het is wel zo dat Tomorrowland het volledige onderhoud van het provinciaal domein voor het hele jaar betaalt. Met de bedenking dat je wel 2 maanden niet in het domein kan, want ze beginnen al in juni met de opbouw van het festival. Daarnaast stopt Tomorrowland geld in een pot voor de buurtbewoners voor verfraaiing van de buurt voor de mensen die echt vlakbij het fextival wonen. Maar ze krijgen geen persoonlijke compensatie.

Berichten: 864

Re: Geluidsoverlast normen muziekfestival

In Nederland kan je bij de gemeente een ontheffing aanvragen als je een activiteit hebt die overlast veroorzaakt.
De hardheid van het geluid en en de tijd waarbinnen eventueel deze waarde overschreden mag worden is daarin vastgelegd.

meestal hanteert de gemeente voor festival terreinen een bepaalde maximale overlastduur of een maximaal aantal keren per jaar.

Het landschap, het weer en de windrichting makken ontzettend veel verschil in wat er op een bepaalde afstand nog hoorbaar is.

Reageer