Osmose

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

Osmose

Dit is een vraag uit een cursus 'scheiding' ind. ing. biochemie met oplossing.

Op zich snap ik wel de berekeningen. Maar mijn vraag is, hoe komt het dat voor het berekenen van de flowrate van de NaCl de externe druk geen rol speelt? Ik zou verwachten dat de externe druk die NaCl toch ook naar de ene of de andere kant drukt.
scheiding1.png
scheiding2.png
scheiding3.png

Berichten: 3.934

Re: Osmose

het zou zo moeten zijn dat osmose in een afgesloten volume een evenwichts druk oplevert waarbij er netto niets meer verplaatst door het membraan. dus omgekeerd moet het dan ook zo zijn als je vanuit drukloze situatie die druk aan zou brengen dat de osmose stopt. Dus dat geeft al aan dat er wel degelijk een verband tussen druk en flow moet zijn. alleen zal dat verband wel snel verzadigen tot een maximum flow en zal dat verzadigingseffect in dit voorbeeld mogelijk de verkaring zijn omdat bij verzadiging de flow dan beperkt wordt door andere effecten dan de druk, dus in dat gebied zal de druk dan idnerdaad geen rol spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

Re: Osmose

Ik snap er nog niet veel van. Ik herformuleer nog even, het gaat absoluut niet over de wiskundige berekening, die is geen probleem.

In de opgave is er expliciet sprake van omgekeerde osmose, dat staat expliciet in de opgave. Normaal gezien heb je dan een semi permeabel membraan waar geen NaCl door kan. Hier blijkbaar wel?

De drijvende kracht voor het water om erdoor te geraken is het drukverschil, waarbij ook rekening gehouden wordt met de osmotische druk. Dat snap ik wel.

De drijvende kracht voor de NaCl, waarvan ik in geval van omgekeerde osmose zou verwachten dat ze er NIET door kan is hier blijkbaar het concentratieverschil. Als de NaCl er dan toch door gaat waarom is voor de NaCl, de druk dan ook geen drijvende kracht? Externe druk gaat de NaCl toch ook een handje helpen om door het membraan te geraken? Denk in de limiet aan een oneindig grote druk, dan wordt al die NaCl er toch doorgeduwd.

Reageer