impact of container housing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

impact of container housing

hallo is er iemand bekend met de bijgevoegde formule? Het is eeste graad massa veersysteem in een container
Bijlagen
fig 4.8.jpg
formule.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: impact of container housing

Wil je dit uitrekenen dan moet ook de massa van de container bekend zijn. Als wordt verondersteld dat die heel groot is ten opzichte van m dan zou dat ook vermeld moeten worden. Verder leid ik uit wat er staat af dat t=0 op het moment van stuiteren is gekozen.

In dat geval, met een "oneindig" zware container, is het probleem gelijk aan dat van een gedempt massa-veersysteem in een container in rust, waarbij de massa op t=0 een snelheid (1+ε)V0 naar beneden krijgt. Bijvoorbeeld door een heel kortdurende klap met een hamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: impact of container housing

Ik denk dat de snelheid van de container vast ligt en deel uitmaakt van de opgave. In dat geval is de massavan de container niet nodig en lijkt mij dat de differentiaal vergelijking correct is opgelost zonder dat er sprake is van een benadering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: impact of container housing

wnvl1 schreef: ma 07 aug 2023, 22:11 Ik denk dat de snelheid van de container vast ligt en deel uitmaakt van de opgave. In dat geval is de massavan de container niet nodig en lijkt mij dat de differentiaal vergelijking correct is opgelost zonder dat er sprake is van een benadering.
Als die vastligt wordt uitgegaan van een container met heel grote massa, volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: impact of container housing

Kan zeker ook zijn. Ofwel is er een onzichtbare kracht die niet is afgebeeld op de tekening. We zijn natuurlijk maar aan het raden naar de opgave die Sjaak niet mee heeft afgebeeld.

Berichten: 211

Re: impact of container housing

sorry ik was even afwezig:

Ik voeg me af voor een hypothetish geval wat de waarde's moeten zijn :

als k bijvoorbeeld een verpakking wil ontwerpen voor een doos met 4 wijnglazen en ik wil dat deze heel blijven als ik ze van een meter hoogte laat vallen:
ωn wijnglas = 430 Hz eigenfreq
gewicht wijnglas 0.26kg

vergelijking e is numeriek opgelost zie bijlage grafiek, maar met deze waarden heb ik nog steeds 2 onbekenden: k en ζ, correct?
Bijlagen
grafiek.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: impact of container housing

Ik denk dat je dan zou moeten weten wat de maximale versnelling is die een wijnglas aankan. Misschien zijn daar wel gegevens over te vinden.
Ik vermoed dat de resonantiefrequentie niet van belang is; een glas zal sterk gedempt worden doordat de kelk contact heeft met de verpakking. Eventueel kan er bijvoorbeeld nog een prop papier in het glas worden gedaan.
Sjaak de Lange schreef: za 12 aug 2023, 13:52 ωn wijnglas = 430 Hz eigenfreq
Dit is verwarrend. ω staat voor de hoekfrequentie (rad/s) terwijl Hz voor het aantal perioden per seconde, f, staat.
ω=2.π.f

Berichten: 211

Re: impact of container housing

ik heb op deze site:

https://www.saint-gobain-glass.co.uk/en ... properties

gegevens gevonden van glass ( algemeen): 40mpa

wellicht is er iemand die de specfieke gegevens kent van een wijnglas?, kan online niets specifiek vinden

Reageer