Draagkracht houten vloer aquarium

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Draagkracht houten vloer aquarium

Hallo,

Ik heb een jaren 30 woning en wil hier op een aquarium plaatsen. Deze is 200cm breed, 50cm diep en 60cm hoog. Aquarium is van heel dik glas met multiplex eronder. Dit geheel staat op een aluminium frame met 6 poten. Totaal rond de 120kg. Helemaal gevuld zal er nog eens 400 liter water bijkomen en met stenen et cetera denk ik totaal gewicht rond de 700 kg.

Ik heb vloerbalken van 16cm hoog en 6 breed. Daarop ondervloer van planken van 3cm dik en dan nog eens eiken vloer van 3cm dik. Het aquarium staat niet haaks op de balken maar loopt precies tussen twee balken in. Dit zou ik normaal niet aandurven, maar daarom het volgende bedacht.

De buitenste twee poten staan op onze oude buitenmuur (we hebben uitgebouwd), dus hier geen probleem. De andere buitenste poten staan stijf tegen een andere (draag)muur aan. Ik heb nu onder het frame twee hardhouten balken (azobe) van 4,5 hoog bij m gezet. De twee buitenste punten staan nu dus op de buitenmuur. De andere kant van de balken zijn nu verankerd in de andere draagmuur. Ik heb bewust hardhout genomen om doorbuiging tot een minimum te beperken en dus te zorgen dat de belasting van de middelste pootjes op de houten vloer zo min mogelijk is.

Wat je nu dus hebt is eigenlijk dus als volgt: eerst een vloerbalk van 16x6 met het bovengenoemde pakket. Dan 10cm ernaast de eerste hardhouten balk vast in twee draagmuren, dan 50cm verderop de volgende hardhouten balk, dus ook vast in draagmuren. Dan weer 10cm verderop weer een vloerbalk. Overspanning van alle balken dus twee meter en zag in de kruipruimte dat ze onder de vloerbalken tegen de muur aan nog een extra pinant eronder gemetseld hebben voor extra steun. Balken onder de vloer zijn allemaal oud maar kurkdroog en geen rotte plekken.

Heb het aquarium nu voor driekwart gevuld en merk nog weinig, hoor ook niet het zetten van hout of kraken of iets. Er zitten verstelbare poten onder en heb hem perfect waterpas.

Kan ik er vanuit gaan dat mijn constructie zo sterk genoeg is (ook voor de langere termijn)? Kan hem nu nog makkelijk leeg maken namelijk. En klopt mijn gedachtegang dat door het feit dat twee poten op de buitenmuur staan en twee er stijf tegen op verankerde balken, dat het enige gewicht op de vloer het gewicht van de middelste twee pootjes zijn minus de buigweerstand van de hardhouten balken? Dus zeg voor het gemak 1/3 van het gewicht = 230 kg minus de buigweerstand hardhouten balken (geen idee hoe ik dit bereken) en dat dit gewicht ook nog eens goed wordt verdeeld door de eiken vloer (en ondervloer) en de hardhouten balken (liggen haaks op elkaar)?

Of maak ik een denkfout hier? Ik wil namelijk echt geen doorgezakte vloer met alle schade van dien

Groetjes,
Enrico

Reageer