Even wat anders

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 1

Even wat anders

Hallo!

Ik ben geen wiskundig mens. Ik wil graag een stuk filosofie bespreken in de hoop daar een wetenschappelijke onderbouwing bij te vinden. Aan het eind van de dag wil ik onze werkelijkheid iets beter begrijpen. Zoals elke gezonde wetenschapper wil graag beginnen met een aanname.

Ons concept voor 'tijd' is niks meer dan een meetkundig hulpmiddel om relatieve energie afgifte mee te duiden.

Je gebruikt centimeters om en de lengte van een plank te meten, je gebruikt minuten en uren om een rondje om de zon aan te duiden. Het draait uiteindelijk allemaal om een afkoelend universum gebaseerd op relativiteit in de letterlijke zin. Maar nu komt het, je hebt wel iets nodig om relatief aan te zijn. Zolang we onderdeel zijn van een onderlinge relativiteit ervaren we groei en progressie en ouder worden (bah). Ik bedoel ik weet dat ik langzamer ouder wordt dan mijn hond omdat die al ergens na tien jaar het loodje legt en ik weet dat ik maar een kort leventje heb vergeleken met de zon.

Maar dat is allemaal erg subjectief. Misschien dat mijn hond het leven heeft ervaren als een ellenglange ervaring die een eeuwigheid leek te duren en zou de zon, als die een bewustzijn zou hebben, de mensheid maar zien als een klein blipje in het bestaan. Het voelt dus een beetje alsof zonder 'bewuste' wezens op aarde tijd tegelijk eeuwig duurt, maar ook in een flits voorbij is. Alsof we middenin een berekening zitten die nog wordt uitgevoerd maar de uitkomst hiervan al lang en breed vaststaat omdat wiskunde geen andere uitkomst kan hebben dan 'de waarheid' of werkelijkheid. Tijd wordt dan gedicteerd in hoe snel die berekening wordt uitgevoerd.

Nou, dit soort dingen en dan lig je daar wat wakker van en dan besluit je het toch maar eens ergens op te schrijven. Misschien hebben jullie wel theorieën die deze gang van denken ondersteunen of juist ontkrachten en als ik de grootste onzin praat dan moet het ook gezegd worden. Een goed idee moet helemaal overhoop geschoten kunnen worden en dan nog steeds overeind staan. Ik zal de hond maar eens uitlaten. Doei!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Even wat anders

De relativiteit uit de relativiteitstheorie houdt in dat als je van één assenstelsel naar een ander assenstelsel transformeert dat het tijdsverschil tussen twee gebeurtenissen niet hetzelfde blijft. Het tijdsverschil is afhankelijk van hoe de waarnemer zich beweegt.

Het tijdsverloop dat je als mens ervaart tijdens je leven is de eigentijd. Het is de tijd die je meet met een klok die je vastbindt rond je pols. Deze tijd heeft wel een absolute betekenis. De eigentijd verloopt met één seconde per seconde. Als we zeggen dat een mens 100 jaar kan worden dan is dat 100 jaar eigentijd. Voor iemand die met een raket bijna tegen de lichtsnelheid wegvliegt van de aarde is een mensenleven misschien 1000 jaar, maar daar ben je weinig mee. Het is niet dat je vanuit dat standpunt dan 10 keer meer dingen kan doen in je leven.

Het concept relativiteit in de relativiteitstheorie heeft er weinig mee te maken dat een hondenleven kort is tov een mensenleven en dat dit laatste kort is tov het leven van de zon.

Berichten: 405

Re: Even wat anders

Tijd lijkt heel eenvoudig. Nu is nu maar straks is nu daarnet en is straks nu geworden. Het verleden was ooit toekomst en de toekomst zal ooit verleden zijn. Dat weten we allemaal. We ervaren het elke dag. Toch kan tijd ingewikkelder zijn. Het is niet zomaar een vast gedefinieerd begrip maar het kan in verschillende contexten verschillende betekenissen hebben. Soms gebruiken we verschillende betekenissen van tijd naast elkaar en door elkaar. We kunnen bijvoorbeeld van een film zeggen dat hij 90 minuten duurt. Maar het verhaal dat verteld wordt bestrijkt misschien wel dagen of weken of zelfs jaren.
Tijd is relatief. Misschien in een bepaalde context maar in een andere context weer niet. De relativiteit van tijd is dus ook relatief en betekent niet in elke context hetzelfde.
De tijdservaring van jou en je hond kan inderdaad heel verschillend zijn terwijl er natuurkundig geen verschil is. Aan de andere kant kan de tijd letterlijk anders lopen als iemand of iets met de lichtsnelheid reist en kan de ervaring van die tijd toch hetzelfde zijn. Iemand op aarde kan een video bekijken of een boek lezen en daar een ervaring van tijd bij hebben die overeenkomt met de ervaring van tijd van iemand die dat doet terwijl zij met hoge snelheid reist, hoewel die verschillende tijden niet even snel gaan.
Kortom: jullie kunnen allebei zeggen dat tijd relatief is en allebei gelijk hebben. Maar toch iets heel anders bedoelen.

Berichten: 13

Re: Even wat anders

"Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit." Quote --- A. Einstein ---

Berichten: 3.934

Re: Even wat anders

cadbe schreef: vr 18 aug 2023, 22:15 "Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit." Quote --- A. Einstein ---
ja wel relatief, maar heeft helemaal niets met relativiteit te maken mbt het onderdeel van het forum waar dit topic in geplaatst is.

Berichten: 405

Re: Even wat anders

HansH schreef: za 19 aug 2023, 08:56
cadbe schreef: vr 18 aug 2023, 22:15 "Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit." Quote --- A. Einstein ---
ja wel relatief, maar heeft helemaal niets met relativiteit te maken mbt het onderdeel van het forum waar dit topic in geplaatst is.
Dat zou ik toch niet helemaal willen zeggen. Het was natuurlijk maar een grapje van Einstein, maar iets van diezelfde relativiteit is er wel. Het tijdverloop is relatief aan de waarnemer en de waarneming. Als wij een foton waarnemen dat lichtjaren onderweg is geweest dan is dat onze waarneming. Vanuit ons perspectief heeft het foton een lange afstand afgelegd en daar een lange tijd over gedaan. Vanuit de waarneming van het foton zelf is het helemaal niet onderweg geweest. Voor het foton verloopt er geen tijd en is het dus overal tegelijk. Wij zien het foton dus gaan in een oneindig uitgestrekt nu terwijl het foton als het ons zou kunnen zien ons in een oogwenk ziet ontstaan, evolueren de boel ziet slopen en uitsterven. En dat allemaal tegelijk.
De interpretatie van de waarnemer is misschien wel centraal. Ook als we het hebben over zwaartekracht en versnelling. Het argument is dat voor de waarnemer zwaartekracht net zo voelt als versnelling. Dat zwaartekracht dus ook relatief is.

Berichten: 3.934

Re: Even wat anders

Nesciyolo schreef: za 19 aug 2023, 13:34 Het was natuurlijk maar een grapje van Einstein, maar iets van diezelfde relativiteit is er wel. Het tijdverloop is relatief aan de waarnemer en de waarneming.
Maar je hebt het hier over waarnemers in de zelfde fysische toestand, maar in verschillende geestlijke toestand. Dus zou ik het net als Einstein bij een grapje laten. Of anders in een psychologie deel van het forum zetten zodat het duidelijk is dat het niets met relativiteits theorie van Einstein te maken heeft.

Berichten: 405

Re: Even wat anders

HansH schreef: za 19 aug 2023, 13:50 Of anders in een psychologie deel van het forum zetten zodat het duidelijk is dat het niets met relativiteits theorie van Einstein te maken heeft.
Dat wilde ik eigenlijk ook voorstellen. Misschien wil een van de moderators het wel verplaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Even wat anders

Opmerking moderator

Deze discussie is niet wetenschappelijk, noch met fysische noch met psychologische insteek, en heeft daarom niets op Wetenschapsforum te zoeken. Derhalve gaat het op slot.

Gesloten