Is dunne zwarte polyester kleding doorzichtig voor infrarood?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Is dunne zwarte polyester kleding doorzichtig voor infrarood?

In een vorig topic heb ik met een infrarood doorlaatfilter en een smartphone naar afstandsbedieningen gekeken. In het verleden werd wel eens gewaarschuwd dat voyeurs met bepaalde camera's in een infraroodgevoelige stand door dunne zwarte polyester kleding heen konden kijken, met name de OnePlus 8 Pro in 2020 en de Sony Handycam in 1998, maar op internet zijn er geen indrukwekkende voorbeelden van te zien. Klopt het wel, is zulke kleding echt doorzichtig voor infrarood? Ik heb een dun zwart polyester shirt over een stuk karton met het opschrift "ABC" gelegd, in het zonlicht. Met het infraroodfilter voor de telefooncamera heb ik daar een foto gemaakt, en een tweede foto met een 2 mm dik glasplaatje tussen het shirt en het karton. Door die geringe 2 mm afstand tussen shirt en karton is "ABC" al bijna verdwenen in de sluier van het strooilicht dat afkomstig is van het shirt. Het polyester shirt is dus doorschijnend zoals matglas, maar niet doorzichtig. Dat is echt wat anders.

combi.jpg
Infraroodfoto van (1) ABC niet afgedekt door shirt; (2) ABC afgedekt door shirt dat op het karton ligt; (3) ABC afgedekt door shirt dat 2 mm boven het karton ligt.


Afbeelding
X-ray glasses (afbeelding uit wikipedia)

Berichten: 866

Re: Is dunne zwarte polyester kleding doorzichtig voor infrarood?

je kijkt er niet doorheen.
warmte = infrarood komt door elk dun kledingstuk.
je kan een filter bouwen die van die warmtestraling weer een redelijk normaal ogend lichaam maakt maar dat is dan een animatie waarbij je bijvoorbeeld de huidskleur ook als paars zou kunnen inbouwen.

vanzelf geeft een strak aansluitend dun kledingstuk een vorm die meer op een naakt lichaam lijkt dan een vormeloos overhal of iets dergelijks

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Is dunne zwarte polyester kleding doorzichtig voor infrarood?

De camera ziet het "ABC" doordat het nabij-infrarode deel van het zonlicht door het shirt heen gaat, op het karton reflecteert, en dan weer terug door het shirt naar de camera gaat.

De CMOS beeldsensor van een telefoon is gevoelig voor nabij-infrarood (λ < 1 µm). De warmtestraling die een mens, of een voorwerp van ongeveer dezelfde temperatuur, uitstraalt piekt bij 10 µm. Dat is middel-infrarood, een CMOS beeldsensor kan dat niet waarnemen. Dat je het nabij-infrarood in dit topic warmtestraling noemt is onterecht.



voet.jpg
Deze infraroodfoto van mijn voet in een zwarte polyester sok laat ook schaduw tussen de tenen en schaduw van bloedvaten op de wreef zien. De schaduwen worden bepaald door de richting van het invallende licht. Terwijl de sok zwart is voor zichtbaar licht, is hij wit/doorschijnend voor infrarood. Dat ligt aan de zwarte kleurstof, niet aan het polyester. De infraroodfoto toont hoe de kleding zonder de verhullende kleurstof eruit zou zien in het zichtbare licht.

Reageer