wasmachine aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 193

wasmachine aansluiten

Ik heb een nieuwe wasmachine gekocht en hij doet het.

Wat ik alleen niet snap, ik had 20 euro extra betaald, zodat ze de wasmachine neerzetten waar ik dat wil, en dus niet dat ze bij de deur een doos neerzetten en me dan veel succes wensen.

Dat ging op zich goed, de wasmachine werd naar één hoog gebracht en in me badkamer geplaatst.

Maar toen kwam de man die hem plaatste ermee, dat hij hem niet op de trekschakelaar wilde aansluiten.
Nu kan ik lezen, dus ik maakte me daar bij het bestellen al zorgen over.

Maar nu mijn vragen.
Ik dacht dat een trekschakelaar verplicht was in natte ruimten ?
Wat is dat gezeur over trekschakelaars ? Ik weet dat de media markt niet de enige is die daar een punt van maakt.

Komt dit soms omdat de bezorgers geen elektro monteurs zijn?

Hoe het voor nu opgelost is, vanaf de trek schakelaar een draad naar een drupwater dicht stopkontakt.
Daar zit nu de stekker van de wasmachine in.

Bij het aansluiten zag ik geen kans om de kabel schoentjes in de wasmachine los te krijgen.
Is daar een truc voor of moet je een speciale tang hebben.
Ik krijg nu de kabelschoentjes niet los. Ben ik te voorzichtig?

Is er verschil tussen zeg maar kabelschoentjes voor auto's en kabelschoentjes voor 220v?

Berichten: 405

Re: wasmachine aansluiten

Ik heb vorig jaar een wasmachine gekocht en die zelf aangesloten. Dat was niet zo moeilijk. Ik heb hem gewoon op de plek van de oude neergezet. Kabelschoentjes lostrekken heb ik niet gedaan. Heb je in de handleiding gekeken wat je allemaal moet doen om hem gebruiksklaar te maken?
In principe hoef je alleen maar te doen wat in de handleiding staat.

Ik denk niet dat de kabelschoentjes anders zijn. Ze zijn misschien wel extra dichtgeknepen of vastgeplakt. In een auto moeten alle onderdelen makkelijk vervangen kunnen worden. Bij een wasmachine heeft de fabrikant liever niet dat je er zelf aan prutst.

Een tip: Als je hem neerzet moet je zorgen dat alle 4 de pootjes de grond raken en wat gewicht dragen. Dan gaat hij niet wandelen of overmatig schudden. Je hebt geen voetverhogers of schokdempers nodig. AEG zegt zelfs in de handleiding dat je die expliciet niet moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: wasmachine aansluiten

Me vorige was machine had geen stekker. Die zat rechtstreeks met een draad op de trek schakelaar.
Ik dacht dat dit is hoe het hoort. Die draad zit dan met kabelschoentjes in de machine vast.

Mijn eerste verbazing was al dat deze wasmachine een geaarde stekker had.

De rest heeft de bezorger wel gedaan. O.a. 4 transport dingen verwijderd.
Daarna heb ik wel zelf de wasmachine water pas gezet en hij staat ook stabiel.

Interessant dat AEG zegt niet van die voetverhogers te gebruiken.

Me vorige wasmachine was inmiddels erg lawaaiig bij het centrifugeren, en had ook een tikkend geluid.
Hij stond water pas en stabiel, dat was het eerste waar ik naar keek.

Ik wilde dus de "schokbrekers" vervangen, maar kon alleen online schokbrekers van 100 euro per stuk vinden.
Om nou 200 euro in een wasmachine te gaan stoppen die misschien wel 10 jaar oud is, leek me ook geen goed idee.
Zeker niet omdat ik nu voor 400 een nieuwe heb, en ik niet 100% zeker was dat alleen de schokbrekers het probleem waren.

Berichten: 405

Re: wasmachine aansluiten

Ja wasmachines gaan nog maar een paar jaar mee tegenwoordig. Mijn ouders hadden er vroeger een die het minsten 20 jaar heeft volgehouden. Toen kocht mijn vader er een die het maar 10 jaar heeft gedaan. Ik heb er een reparateur bijgehaald toen die kapot ging en die zei dat we nog geluk hebben gehad met dat ding. Ik heb toch maar een duurder merkapparaat gekocht maar gezien de levensduur kan je net zo goed gewoon de goedkoopste kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: wasmachine aansluiten

Het viel me ook op dat duurdere machines meer functies hebben.
Maar niets waar ik blij van werd. Ook geen langere garantie termijn.

Meer functies betekend in mijn belevingswereld alleen maar dingen die stuk kunnen gaan.
Me nieuwe was machine heeft ook een display. Dat heb ik nou nog nooit gemist op een wasmachine.

Moet alleen nog kijken of ik me registreer. Dan zou ik 10 jaar lang gratis onderdelen kunnen krijgen als er iets stuk gaat.
Eens goed kijken wat de voorwaarden zijn en hoe dat werkt.
Ik voel al aankomen, dat je nog steeds zelf de monteur moet betalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: wasmachine aansluiten

Nesciyolo schreef: vr 08 sep 2023, 22:27 Ja wasmachines gaan nog maar een paar jaar mee tegenwoordig. Mijn ouders hadden er vroeger een die het minsten 20 jaar heeft volgehouden. Toen kocht mijn vader er een die het maar 10 jaar heeft gedaan.
Dat valt best mee, al kun je altijd pech hebben. Mijn huidige wasmachine werkt al 18 jaar probleemloos, mijn vorige heeft het ruim 13 jaar volgehouden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: wasmachine aansluiten

Ik heb alles van dat ene merk dat zegt dat er geen betere is en ik moet zeggen, alles doet het al jarenlang naar volle tevredenheid. Laatst moest ik de koelkast vervangen, maar die kwam dan ook al uit 1993. Maar weer dat zelfde merk gekocht.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 405

Re: wasmachine aansluiten

Ja de monteur noemde dat ene merk ook. Hij zei "behalve bij zo een. Die gaan wel langer mee." Ik heb toch een andere gekocht want die heeft een borstelloze motor op het type dat ik wilde,

18 jaar geleden maakten ze misschien nog goeie wasmachines. Het is meer iets van de laatste 10 jaar of zo. Ik weet niet of het voor de allernieuwste wasmachines ook nog geldt. Een dure machine al na 5 jaar moeten vervangen is natuurlijk een goede reden om naar een ander merk te kijken. Zoiets levert op korte termijn misschien wat winst op maar op de lange termijn is het dodelijk voor een merk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: wasmachine aansluiten

Nesciyolo schreef: za 09 sep 2023, 14:17 18 jaar geleden maakten ze misschien nog goeie wasmachines. Het is meer iets van de laatste 10 jaar of zo.
Kun je dat onderbouwen? Twintig jaar geleden hoorde ik namelijk diezelfde verhaaltjes.

Berichten: 405

Re: wasmachine aansluiten

Xilvo schreef: za 09 sep 2023, 14:29 Kun je dat onderbouwen? Twintig jaar geleden hoorde ik namelijk diezelfde verhaaltjes.
Helaas niet. Elke website die ik bekeken heb gaf verschillende getallen.
Bosch schrijft:
Bosch website schreef:De levensduur van een wasmachine varieert van 2 tot 8 jaar. Hoe lang een wasmachine daadwerkelijk meegaat hangt af van verschillende factoren. Zo heeft het te maken met de bouwkwaliteit, hoe vaak je ermee wast, hoe je de wasmachine gebruikt, en hoe je hem onderhoudt.
Dat is korter dan de consumentenbond zegt. Die gaat uit van 11 jaar.
consumentenbond schreef:Gemiddeld gaat een wasmachine ruim 11 jaar mee. Maar het verschil tussen de merken is enorm. Zo zit er tussen de verwachte levensduur van het beste en slechtste merk maar liefst 9 jaar!
(https://www.consumentenbond.nl/wasmachi ... ede-merken)

De reparateur die ik erbij haalde verkoopt zelf geen wasmachines. Ik denk dat zijn ervaring voor mij de meest betrouwbare bron is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: wasmachine aansluiten

Nesciyolo schreef: za 09 sep 2023, 15:03 Bosch schrijft:
Bosch website schreef:De levensduur van een wasmachine varieert van 2 tot 8 jaar. Hoe lang een wasmachine daadwerkelijk meegaat hangt af van verschillende factoren. Zo heeft het te maken met de bouwkwaliteit, hoe vaak je ermee wast, hoe je de wasmachine gebruikt, en hoe je hem onderhoudt.
Dat is korter dan de consumentenbond zegt. Die gaat uit van 11 jaar.
Ik heb het gezien. Heel merkwaardig, dat ze dat op hun site vertellen. Alsof ze zich willen indekken. Terwijl ik dacht dat Bosch een van de betere merken is. Maar dit geeft weinig vertrouwen.
Nesciyolo schreef: za 09 sep 2023, 15:03 De reparateur die ik erbij haalde verkoopt zelf geen wasmachines. Ik denk dat zijn ervaring voor mij de meest betrouwbare bron is.
Hoeft niet. Als mijn machine na zes jaar kapot was gegaan, dan had ik waarschijnlijk een reparateur opgezocht. Zou de machine nu, na achttien jaar, de geest geven dan doe ik die moeite niet en koop ik meteen een nieuwe.
De reparateur zal de oudste machines misschien nooit zien.

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

De elektrische installatie in een badkamer is relatief gecompliceerd en is daarbij aan strenge regelgeving onderworpen. Voorschriften die bovendien geregeld worden aangepast c.q. gewijzigd.
De leverancier kan op voorhand niet inschatten hoe de individuele situatie bij de diverse klanten is en dan is de kans aanwezig dat men bij de installatie van het apparaat teleurgesteld wordt. Wees meewerkend; uiteindelijk is dit allemaal bedoeld voor de veiligheid van de gebruiker.
Er zijn mij geen speciale tangen bekend om een kabelschoentje dat op een draad is 'geknepen' er weer af te halen, behalve dan middels knippen. Mocht je bedoelen het kabelschoentje dat op een lipje wordt geschoven weer van dat lipje af te trekken, dan is dat mogelijk met o.a. een gewone combinatietang. Wanneer dat op zich moeilijk gaat, dan is dat een teken dat het er ook strak op is geschoven. En zo hoort dat ook bij een apparaat van een paar kW, waar overeenkomstige (hoge) stromen vloeien.

Berichten: 3.934

Re: wasmachine aansluiten

hbh schreef: za 09 sep 2023, 23:37 De elektrische installatie in een badkamer is relatief gecompliceerd en is daarbij aan strenge regelgeving onderworpen. Voorschriften die bovendien geregeld worden aangepast c.q. gewijzigd.
De leverancier kan op voorhand niet inschatten hoe de individuele situatie bij de diverse klanten is en dan is de kans aanwezig dat men bij de installatie van het apparaat teleurgesteld wordt. Wees meewerkend; uiteindelijk is dit allemaal bedoeld voor de veiligheid van de gebruiker.
Juist daarom zou de leverancier verantwoordelijk moeten zijn voor de juiste manier van aansluiten als de klant dat wil afkopen. statistisch is precies bekend hoeveel wasautomaten er op een stopcontact en hoeveel op en trekschakelaar aangesloten moeten worden. dat kan dus simpel in de prijs verrekend worden als je dat afkoopt. Wat je nu krijgt is dat de klant weer zelf moet gaan rommelen met meer kans op gevaarlijke situaties. als de leverancier de verantwoordelijkheid heeft dan voorkom je daarmee ook weer discussies als ook nog een 3e partij (elektricien) ingehuurd moet worden met weer extra kosten (starttarief en voorrijkosten zijn dan dubbel).

Berichten: 866

Re: wasmachine aansluiten

kabelschoentjes zijn niet bedoeld voor hergebruik.
die knip je gewoon af en plaatst nieuwe met een daarvoor geschikte tang.
schoentjes of hulsjes zijn nodig bij flexibele draad in een schroefverbinding

m.i. is de verantwoordelijkheid zeer helder.
De leverancier is verantwoordelijk voor de correcte werking van de machine
de eigenaar voor een correcte installatie
De bezorger is geen loodgieter of electricien als de machine niet zonder aanpassingen in de installatie past wordt deze niet door de bezorger aangesloten

Berichten: 3.934

Re: wasmachine aansluiten

boertje125 schreef: zo 10 sep 2023, 10:21 m.i. is de verantwoordelijkheid zeer helder.
De leverancier is verantwoordelijk voor de correcte werking van de machine
de eigenaar voor een correcte installatie
De bezorger is geen loodgieter of electricien als de machine niet zonder aanpassingen in de installatie past wordt deze niet door de bezorger aangesloten
zeker helder, maar de vraag is of dat de gewenste situatie is. als ik een zonnepaneelinstallatie koop dan is de leverancier wel verantwoordelijk voor plaatsing inclusief aansluiting op het net. Waarom dan niet ook bij een wasmachine die soms vast aan het net komt te hangen.

Reageer