wasmachine aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

T/S had een wasmachine gekocht met een geaarde stekker. Bovendien had T/S de leveringsvoorwaarden gelezen en geaccepteerd. Waarom dan - retorische vraag - achteraf klagen plus "verbaasd" zijn dat er een stekker met randaarde aan een wasmachine zit?

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

@HansH
Omdat de leverancier van zonnepanelen tevens een installatiebedrijf is en de verkoper van huishoudelijke artikelen in dit geval niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: wasmachine aansluiten

hbh schreef: zo 10 sep 2023, 14:56 T/S had een wasmachine gekocht met een geaarde stekker. Bovendien had T/S de leveringsvoorwaarden gelezen en geaccepteerd. Waarom dan - retorische vraag - achteraf klagen plus "verbaasd" zijn dat er een stekker met randaarde aan een wasmachine zit?
Ik wist niet beter als dat een trekschakelaar verplicht is.

Misschien was dat vroeger?

Berichten: 3.934

Re: wasmachine aansluiten

hbh schreef: zo 10 sep 2023, 15:03 @HansH
Omdat de leverancier van zonnepanelen tevens een installatiebedrijf is en de verkoper van huishoudelijke artikelen in dit geval niet.
Ik zie dat je bij een aantal winkels zo'n service er gewoon bij kunt kopen.

bv https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-d ... schakelaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: wasmachine aansluiten

De trekschakelaar moet wel een aarde-aansluiting hebben, anders zal geen enkele leverancier de machine er op willen aansluiten.
Of dat hier het geval is weet ik niet. Wel vreemd dat TS verbaasd was een geaarde stekker aan te treffen.

Berichten: 3.934

Re: wasmachine aansluiten

Xilvo schreef: ma 11 sep 2023, 16:14 De trekschakelaar moet wel een aarde-aansluiting hebben, anders zal geen enkele leverancier de machine er op willen aansluiten.
Of dat hier het geval is weet ik niet. Wel vreemd dat TS verbaasd was een geaarde stekker aan te treffen.
De montage van de trekschakelaar zou afgedekt moeten zijn door de electricien die tijdens de bouw de elektra heeft verzorgd inclusief de eisen voor een natte ruimte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: wasmachine aansluiten

Je weet niet of die schakelaar al bij de bouw is aangebracht of later, mogelijk niet door een gekwalificeerde installateur.

Berichten: 865

Re: wasmachine aansluiten

Eigenlijk wil je tegenwoordig helemaal geen wasmachine in de badkamer hebben.
bij de meeste huizen staat deze op zolder, in bijkeuken of garage of zelfs een speciaal washok.
daar kan je de stekker in het stopcontact steken en de afvoer aansluiten en het apparaat is gereed voor gebruik,

De badkamer wordt opgedeeld in zones rondom je wastafel, de douche en het bad
afhankelijk van je installatie (wel of geen aardlek) kan een wasmachine al dan niet met trekschakelaar worden geplaatst
op een bepaald afstand van het bovengenoemde.



Goede pv panelen plaatsers hebben hun eigen electricien in dienst of huren deze in
Maar er zijn ook genoeg prutsers die de aansluiting door niet gecertificeerde mensen laten verrichten of er een potje van maken.
https://elektromakers.nl/2021/02/11/10- ... nepanelen/

mocht je toevallig panelen gaan plaatsen vraag dan zwart op wit of het bedrijf gecertificeerd is om aan een electrice installatie te werken.
Als opdrachtgever heb je ook zo je verantwoordelijkheden lang niet alles is vanzelfsprekend
als je een prutser inhuurt sta je vrij zwak als er iets gebeurd.

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

HansH schreef: ma 11 sep 2023, 16:07
hbh schreef: zo 10 sep 2023, 15:03 @HansH
Omdat de leverancier van zonnepanelen tevens een installatiebedrijf is en de verkoper van huishoudelijke artikelen in dit geval niet.
Ik zie dat je bij een aantal winkels zo'n service er gewoon bij kunt kopen.

bv https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-d ... schakelaar
Genoemde firma doet dat inderdaad maar T/S wist van tevoren dat de leverancier waar zijn machine vandaan kwam, die service expliciet had uitgesloten. Dan kan men twee dingen doen: 1. de verkoopvoorwaarden accepteren of 2. naar de concurrent gaan.
Over het hoe en waarom een firma de volledige installatieservice niet kan/wil/mag uitvoeren kan T/S zich tot de leverancier in kwestie wenden. Dat is tenslotte beter dan op dit forum enigszins verontwaardigd reageren of verbazing tonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: wasmachine aansluiten

Ik heb wel eens eerder nieuwe wasmachines gezien.
Die hadden geen stekker, daar komt mijn verbazing vandaan.

De trekschaklaar waar het lampje van stuk is, is al redelijk oud. Dat zie je aan de vorm.

Ik denk dat die ooit aangesloten is door de woningbouw vereniging, toen de elektriciteit draden vervangen zijn.
Bruin blauw groen geel.

Dit huis is van 1930. Ik heb bij de buren gezien die er al veel langer woonde, dat die nog de draden met de oudere kleuren hadden. rood wit ....

Of ik het nog ga veranderen ?
Ik heb nu een geaard stopcontact, dat ik aan/uit kan zetten met de trekschakelaar.

Wat ik inmiddels weet, is dat ik de oude kabel schoentjes er af moet knippen, nieuwe erop, maar dan moet ik wel even 3 aardige kabel kopen.
Een meter of 2a3.

Hoewel het nu werkt en ik wassen kan, was er ook het probleem dat het snoer met de stekker eigenlijk te kort was, om hem in de trekschakelaar te stoppen.

In de meterkast zitten allemaal aardlekschakelaars.

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

Mooi. Het lijkt erop dat het uiteindelijk dan toch nog allemaal goed gaat komen.

Berichten: 3.934

Re: wasmachine aansluiten

hbh schreef: di 12 sep 2023, 08:10 Mooi. Het lijkt erop dat het uiteindelijk dan toch nog allemaal goed gaat komen.
zorg er wel voor dat de geschroefde verbindingen goed vast geschroefd zitten. het is niet de eerste keer dat ik verbrande schrioefverbindingen heb gezien vanwege contact weerstand van de overgangen met alles daaromheen gesmolten door de hoge stroom van het verwarmings element. (was in een Miele droogtrommel notabene)

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

Gps schreef: di 12 sep 2023, 01:39 In de meterkast zitten allemaal aardlekschakelaars.
Dat klinkt als heel veel en lijkt me een behoorlijke weelde voor een 'jaren 30 woning' maar het zou kunnen.
Wees er dan wel 100% zeker van dat het spatwaterdichte stopcontact in de badkamer achter een van die (30 mA) aardlekschakelaars is aangesloten, anders mag het er nl. helemaal niet zitten!
Ook moet dat stopcontact op voldoende afstand geplaatst zijn van douche, bad, wastafel, bidet, etc. om nog maar niet te spreken over de potentiaalvereffening (CAP).
En mocht dat allemaal volgens de laatste normen zijn uitgerust dan is de trekschakelaar overbodig geworden. (stamt nog uit de tijd dat er helemaal geen stopcontacten in de badkamer waren geoorloofd en wasmachines daar een vaste aansluiting op hadden)

Berichten: 82

Re: wasmachine aansluiten

En los van de badkamer voorschriften geldt als algemene regel dat normaal een wasmachine stopcontact een eigen groepsschakelaar heeft. Een groep waar buiten de wasmachine om, verder niets op is aangesloten.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: wasmachine aansluiten

Kijk, nu begin ik het te begrijpen.

Mijn badkamer had ook geen stop contacten. Dat was ook zo in de flat waar ik eerst woonde. Ook daar stond de wasmachine in de badkamer. Beide huizen hadden twee trekschakelaars, eentje voor het licht en eentje voor de wasmachine. (jaren 70 flats)

Als je in die tijd een wasmachine kocht, zat daar ook geen stekker aan.

Verder heb ik er op gelet, dat er een boog / lus in de draad zit.
Mocht die draad nat worden, dan kan er nog steeds geen water in het stopcontact of de wasmachine stromen.
Dat water komt dan onder aam die lus en druppelt dan op de grond.

Ik ga even googlen op potentiaalvereffening.

Reageer