crematie ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

crematie ?

Misschien een hele domme vraag, maar ik vroeg het me gewoon af...

eeh ja hoe zeg ik het.... vroeger werd je begraven, en dan komt je lichaam langzaam terug in het milieu...

dus insecten vreten jouw op, vogels insecten.... wij vogels... enz...

maar als je gecremeerd word?

Ik bedoel... hebben we straks niet een tekort aan allerlei stoffen? of maakt het niet uit als je bijvoorbeeld eiwitten verbrand?

Berichten: 1.369

Re: crematie ?

Om te beginnen: kisten worden (in Nederland) doorgaans begraven op een diepte waar kevers etc. of wormen niet komen. Vogels eten dus géén insecten die eerst aan een lijk hebben geknaagd. Daar breekt de link dus al. Het lichaam verdwijnt door micro-organismen en dat begint van binnen uit door de bacteriën in de maag.

In de as zitten verschillende verbindingen zoals kalk (van de botten) en fosfaten. Dit levert een probleem op want strooi je de as zomaar ergens uit dan krijg je dus te veel fosfaten in de grond of te wel overbemesting. Ook zit er een flinke hoeveelheid zware metalen in afkomstig van de oven. Daarom mag as alleen uitgestrooid worden op daarvoor bestemde gronden omdat het anders het milieu te erg belast.

Berichten: 3.934

Re: crematie ?

Bladerunner schreef: do 28 sep 2023, 16:08 Ook zit er een flinke hoeveelheid zware metalen in afkomstig van de oven.
dat moet je even nader toelichten denk ik. Waar komen die zware metalen dan vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: crematie ?

Ophoping in het weefsel van de overledene.

hetzij door voeding en drinken over de jaren heen, hetzij uit vullingen van tanden of staalwerk van operaties.

Dat lijkt mij de voornaamste bron

Berichten: 866

Re: crematie ?

De hoeveelheid zware metalen etc. veranderd niet door een lichaam te begraven.
IK denk eerder dat er in de as minder zit omdat een deel terecht komt in de filters van de verbrandingsinstallatie.

Berichten: 405

Re: crematie ?

Swets schreef: do 28 sep 2023, 13:50 Ik bedoel... hebben we straks niet een tekort aan allerlei stoffen? of maakt het niet uit als je bijvoorbeeld eiwitten verbrand?
Eiwitten worden gemaakt in (door) allerlei levende wezens dus je hoeft niet bang te zijn dat er door crematies een tekort aan eiwitten ontstaat. Bij een crematie blijft er 2,5 to 3,5 kg as over. Op wereldschaal is dat niet zoveel en als de as wordt uitgestrooid komt die weer rechtstreeks in het milieu terecht.
Zware metalen uit de oven lijkt me erg vergezocht. Je kan de as denk ik vergelijken met de overblijfselen van een op de barbecue verbrande karbonade. De as bestaat voornamelijk uit componenten die rijkelijk in de natuur voorkomen.

Berichten: 3.934

Re: crematie ?

as is juist heel voedingsrijk materiaal voor planten en bomen. Het bevat immers de essentiele mineralen die overblijven in geconcentreerdere vorm dan wat het daarvoor was. Dat geldt in ieder geval ook voor as van verbrand hout.

Reageer