DNA longen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

DNA longen

Voor onderzoek naar chronische longdysfunctie wordt in een onderzoek bij longtransplantatie patiënten gekeken naar PTX3 single nucleotide polymorphisms (SNPs) omdat dat het risico op aspergillosis kan beïnvloeden. Hiervoor wordt gekeken in het onderzoek naar het DNA in immuuncellen in het bronchoalveolar-lavage fluid. Het gaat om een vocht uit de longen.

Zelf heb ik geen enkele kennis van biochemie. Ik meende echter dat DNA overal in de mens zit. Zou je dit onderzoek dan in principe ook kunnen doen op basis van DNA materiaal van een heel andere plek? Ik zeg maar iets, van het haar of de nagels?

Berichten: 303

Re: DNA longen

Een kiembaanmutatie kun je in principe overal aantonen, meestal in DNA van leukocyten uit perifeer bloed (meest praktisch). Daar ga je niet iemand een BAL voor aandoen, maar je hebt het over status na longtransplantatie, dus genetisch materiaal in longen is niet genetisch materiaal van rest van het lichaam. Dan heb je wel die BAL nodig om de juiste cellen te verkrijgen voor analyse.

Berichten: 303

Re: DNA longen

Misschien nog klein addendum bij je vraag; haar en nagels zijn gewoon filamenten van eiwit (vooral keratine) en bevatten dus geen cellen of DNA. De normale “way to go” is om perifeer bloed af te nemen en DNA-analyse uit te voeren op neutrofiele granulocyten, maar dat is vanzelfsprekend niet representatief voor een donororgaan.
Ik denk overigens dat je vraag beter past in het subforum “Geneeskunde” dan hier ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

Re: DNA longen

Een van de onderzoeksters is een studente biochemie, daarmee dat ik het onder die hoofding had gezet. Bedankt voor het antwoord.

Reageer