H2 maken met kathode 1.5V batterij

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Doel is nadien een toestel van Hofman te maken waarnaar VincentOOO verwijst om de H2 apart te recupereren.
De NaCl zullen we vervangen door soda.
De generator is besteld.
Het gevaar zal beperkt zijn nadien, ik denk niet dat we uit het waterrad zoveel vermogen gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

H2.jpg
Er ontstaat een beetje H2 / O2 in de schuimbubbels zoals je ziet aan de vlam. Het ging gepaard met een beperkte knal.

De electrolyse cel trekt wel de gestabiliseerde voeding rechts op de foto (30V / 2.5A) leeg tot een drietal volt.
Nadien nog eens geprobeerd met een oude computervoeding van 40W en 20V. Als er soda in het water zit, dan valt de spanning terug naar 1V. Zonder soda heb je een spanning van 20V.
De weerstand van de cel gemeten met een multimeter is wel hoog. Dus geen kortsluiting gemaakt.

Opvallend is dat het water vrij snel groen/bruin wordt van de oxidatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Zijn dat messing schroeven?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Dat zou goed kunnen dat de schroeven messing zijn.

We hebben het daarna ook nog eens geprobeerd met ijzer / stalen plaatjes met laptopvoeding. En hetzelfde fenomeen.
Het water wordt bruin groen na een tijdje zowel met als zonder soda. De computervoeding van 20V valt terug op 1V met soda en blijft op 20V met zuiver water. De H2 / O2 productie lijkt op het eerste gezicht heel beperkt. Kleine belletjes in het water.

Berichten: 3.937

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: di 19 dec 2023, 00:54 Dat zou goed kunnen dat de schroeven messing zijn.

We hebben het daarna ook nog eens geprobeerd met ijzer / stalen plaatjes met laptopvoeding. En hetzelfde fenomeen.
Het water wordt bruin groen na een tijdje zowel met als zonder soda. De computervoeding van 20V valt terug op 1V met soda en blijft op 20V met zuiver water. De H2 / O2 productie lijkt op het eerste gezicht heel beperkt. Kleine belletjes in het water.
je kunt beter RVS schroeven nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Dergelijke schroeven heb ik ook bij andere filmpjes gezien (Youtube: H2 generator). Wat is jullie beweegreden om:

1) De electrode volgorde/rangorde direct te veranderen in tegenstelling tot bijna alle filmpjes die ik kan vinden.
2) De electroden schroeven niet degelijk te solderen?

Soms is het beter eerst te reproduceren alvorens te variëren.
H2.png

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: di 19 dec 2023, 00:54 Dat zou goed kunnen dat de schroeven messing zijn.

We hebben het daarna ook nog eens geprobeerd met ijzer / stalen plaatjes met laptopvoeding. En hetzelfde fenomeen.
Het water wordt bruin groen na een tijdje zowel met als zonder soda. De computervoeding van 20V valt terug op 1V met soda en blijft op 20V met zuiver water. De H2 / O2 productie lijkt op het eerste gezicht heel beperkt. Kleine belletjes in het water.
Het kan beperkt lijken omdat je op heel veel plaatsen tegelijk gas produceert, dus per locatie maar weinig. Bedenk dat je in eerste instantie opgelost H2 en O2 produceert. Pas als je boven de verzadigingsconcentratie komt en je de oppervlaktespanning overwint, vorm je belletjes.

Hoeveel stroom meet je? Aan de hand daarvan kun je ook inschatten hoe goed/snel de reactie verloopt en hoeveel gasvorming je zou mogen verwachten.

20 V is erg veel als alle schroeven parallel staan zoals hier. Als je vast zit aan die 20 V kun je beter een tiental schroeven serieel schakelen. Momenteel gooi je 90% van de toegevoerde energie weg.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.937

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: di 19 dec 2023, 00:54 Dat zou goed kunnen dat de schroeven messing zijn.

We hebben het daarna ook nog eens geprobeerd met ijzer / stalen plaatjes met laptopvoeding. En hetzelfde fenomeen.
Het water wordt bruin groen na een tijdje zowel met als zonder soda. De computervoeding van 20V valt terug op 1V met soda en blijft op 20V met zuiver water. De H2 / O2 productie lijkt op het eerste gezicht heel beperkt. Kleine belletjes in het water.
bruin wen groen betekent dat er ionen in oplossing komen vanuit je elektrodemateriaal. dus dat geeft ten eerste vervuiling van je elektroliet en ten ten 2e dat een deel van de stroom niet gebruikt wordt om waterstof en zuurstof te maken maar ionen in oplossing te brengen waar je niet op zit te wachten. dus heb je minder gasproductie dan met meer inert materiaal zoals RVS of koolstof.

Berichten: 3.937

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Marko schreef: di 19 dec 2023, 12:28 Als je vast zit aan die 20 V kun je beter een tiental schroeven serieel schakelen. Momenteel gooi je 90% van de toegevoerde energie weg.
maar moet je dan ook niet je elektroliet in serie zetten dus van elkaar scheiden met isolerende schotjes? nu sluit je je elektroliet kort met naburig elektroliet op een andere spanning. dus gaat er bij serieschakeling ionen rond lopen lijkt mij met alleen maar warmteproductie als gevolg. in een autoaccu zit het elektroliet ook per cel geisoleerd van naburige cellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

OOOVincentOOO schreef: di 19 dec 2023, 09:25 1) De electrode volgorde/rangorde direct te veranderen in tegenstelling tot bijna alle filmpjes die ik kan vinden.
2) De electroden schroeven niet degelijk te solderen?

Soms is het beter eerst te reproduceren alvorens te variëren.
Mijn neefje heeft dat alleen gemaakt. Hij heeft nog nooit een vak elektriciteit gehad, dus kon dat niet weten.

Marko schreef: di 19 dec 2023, 12:28 Hoeveel stroom meet je? Aan de hand daarvan kun je ook inschatten hoe goed/snel de reactie verloopt en hoeveel gasvorming je zou mogen verwachten.

20 V is erg veel als alle schroeven parallel staan zoals hier. Als je vast zit aan die 20 V kun je beter een tiental schroeven serieel schakelen. Momenteel gooi je 90% van de toegevoerde energie weg.
Bij de labo voeding was het een 2.5A. De voeding kan max 5A leveren en gaat tot 30V.
De laptopvoeding kan 40W leveren. Daar hebben we er geen A-meter tussengezet.

Serieschakeling had ik nog niet aan gedacht. Nu uiteindelijk is het de bedoeling zelf electriciteit te maken met een waterrad dus zoveel spanning zullen we uiteindelijk niet op overschot hebben.

We kunnen de H2 en O2 binnenkort misschien eens voorzichtig opvangen en dan kunnen we evt wat rekenen om het rendement te kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

HansH schreef: di 19 dec 2023, 12:53 bruin wen groen betekent dat er ionen in oplossing komen vanuit je elektrodemateriaal. dus dat geeft ten eerste vervuiling van je elektroliet en ten ten 2e dat een deel van de stroom niet gebruikt wordt om waterstof en zuurstof te maken maar ionen in oplossing te brengen waar je niet op zit te wachten. dus heb je minder gasproductie dan met meer inert materiaal zoals RVS of koolstof.
We hebben ook geprobeerd met zo'n driehoekje als hieronder dat je gebruikt om te timmeren.
ijzer.png
Zelfde resultaat. Water wordt heel vuil bruin.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: di 19 dec 2023, 23:42 Mijn neefje heeft dat alleen gemaakt. Hij heeft nog nooit een vak elektriciteit gehad, dus kon dat niet weten.
Oke mooi experimenteren. Maar ben nog steeds van mening dat men goed dient te vergelijken wat verschillen zijn met anderen (als men dan toch wil variëren). Wellicht twee punten van twijfel:
  • betreffende de electrode layout van jullie opstelling twijfel ik. Bij de filmpjes wat ik zie is iedere anode ingesloten door twee cathodes. Bij jullie opstelling is dat niet.
  • Het hout ziet uit alsof het verf/beits is. Lijkt mij ook een factor.

Berichten: 3.937

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: di 19 dec 2023, 23:53
ijzer.png

Zelfde resultaat. Water wordt heel vuil bruin.
dat is gegalvaniseerd ijzer zo te zien en geen RVS. dus dan krijg je inderdaad hezelfde effect wat je al had: je elktrodemateriaal lost op

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

We hebben een generator gekocht. Dit is een foto van de as van de generator. Schroefdraad is M15. Nu moet er op de as een riemoverbrenging geplaatst worden naar het waterrad dat we zullen bouwen.
as.jpg
Een tandriemschijf met een boring voor schroefdraad vind ik niet op het internet. Iets om de as te verlengen vind ik ook niet. Hoe wordt dat klassiek gedaan? Naar welke oplossing kan ik googlen?

Berichten: 3.937

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: za 23 dec 2023, 11:54 Iets om de as te verlengen vind ik ook niet. Naar welke oplossing kan ik googlen?
koppelmoer m15

Reageer