H2 maken met kathode 1.5V batterij

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

OK, danku. Nog een vraag.

Ik ga 3 fasig een vermogen hebben van een paar Watt. Ik denk dat ik een wisselspanning heb van een zevental Volt. Ga ik dat kunnen gelijkrichten met een gelijkrichter als deze die gemaakt is voor veel grotere spanningen tot een spanning van een viertal Volt. Ik kan uit de specs geen minimumspanning afleiden. Alleen een maximum.

https://www.tme.eu/be/nl/details/db25-0 ... r/db25-01/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Gelijkrichtcellen bestaan uit diodes, ik denk dat de doorlaatspanning dan ook ca 0,6 V is.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: za 23 dec 2023, 21:49 Ik ga 3 fasig een vermogen hebben van een paar Watt. Ik denk dat ik een wisselspanning heb van een zevental Volt. Ga ik dat kunnen gelijkrichten met een gelijkrichter als deze die gemaakt is voor veel grotere spanningen tot een spanning van een viertal Volt. Ik kan uit de specs geen minimumspanning afleiden. Alleen een maximum.

https://www.tme.eu/be/nl/details/db25-0 ... r/db25-01/
deze kan wel, kan maximaal 100V gelijkrichten. punt is wel dat je ca 0.6V spanningsval hebt per diode en bij een brugcel als deze heb je steeds 2 diodes in serie dus ben je 1.2V kwijt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

HansH schreef: za 02 dec 2023, 18:04
wnvl1 schreef: vr 01 dec 2023, 20:04 Die vonk maken om de balon te doen ontploffen deed je dat van buiten de ballon of stak je iets in de balon?
Er zat en coax kabeltje in de ballon wat aan het uiteinde kon vonken met een bobine aan de andere kant van het snoer. die bobine kon ik via een accu' tje via een mocroswitch aanzetten en aan die microswitchcbevestigde ik dan een lang stuk ijzergaren zodat ik een meter of 50 ervandaan kon zijn bij het ontsteken. (dat was wel nodig gezien de aard van de explosie)
Zo een bobine (bvb van een auto) is best gevaarlijk om met te spelen wegens de hoge spanning. Wat zou een veiligere manier om een kleine vonk te creëren om een beetje H2 in een hele kleine ballon te laten ontploffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Wellicht overwegen zeepsop re gebruiken beproefde nethode en beperkte druk in bellen. Beter te doseren lijkt me. Een ballon met lucht knalt al erg luid en agressief.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Zeepsop kan ook een optie zijn maar ook dan zou ik het graag vanop afstand elektronisch laten ontploffen voor de demo.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

De koster van de kerk had vroeger een lange stok met lont om hoge kaarssen aan te steken. Houd het simpel om aantal mogelijke fout oorzaken klein te houden om escalatie te voorkomen in een berg van details (foutmechanismen). Een begrip uit industrie is KISS keep it simple stupid!
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op zo 24 dec 2023, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Dubbel

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: zo 24 dec 2023, 16:23 Zeepsop kan ook een optie zijn maar ook dan zou ik het graag vanop afstand elektronisch laten ontploffen voor de demo.
misschien zo'n elektronische vliegenmepper en daar het vonken deel ui halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

OOOVincentOOO schreef: zo 24 dec 2023, 16:48 De koster van de kerk had vroeger een lange stok met lont om hoge kaarssen aan te steken. Houd het simpel om aantal mogelijke fout oorzaken klein te houden om escalatie te voorkomen in een berg van details (foutmechanismen). Een begrip uit industrie is KISS keep it simple stupid!
Het is bedoeld voor https://coolestprojects.be/
Bedoeling is iets leuks en inventiefs te bouwen en dat uit te leggen en te demonstreren.
Als het niet helemaal werkt, dan is dat niet zo erg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

HansH schreef: zo 24 dec 2023, 17:40 misschien zo'n elektronische vliegenmepper en daar het vonken deel ui halen?
Dat lijkt een goed idee, dat kunnen we doen.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: zo 24 dec 2023, 17:48
HansH schreef: zo 24 dec 2023, 17:40 misschien zo'n elektronische vliegenmepper en daar het vonken deel ui halen?
Dat lijkt een goed idee, dat kunnen we doen.
nog even gezocht voor zo'n vliegenmepper. basis is een zelf oscillerende flyback converter met een uitgangsspanning van meer dan 1000V, waarschijnlijk iets van 1500V die spanning zit op een capacteit van 10nF dus heb je te maken met een energie van ca 1/2 C V^2=ca 10mJ, maar dan wel met repeterende pulsen. als je dat bv vergelijkt met een hart defibrilator (150-360 joule) dan is dat heel weinig.
maar je kun ook een spoel nemen met een draad die op het punt waar de vonk ontstaat bv een heel dun gesoldeerd ijzerdraadje bevat, bv van een staalwol sponsje. als je dan de stroomkring sluit dan laad de spoel op tot een stroom waarbij het draadje doorsmelt en dan komt de energie 0.5 x L x I^2 vrij als vonkenergie. bv een 230Vac transformator van 30 watt heeft aan de primaire kant een weerstand van va 50ohm heb ik gemeten. als je die op 12V DC aansluit dan loopt er ca 240mA. op het moment dat daarmee een slaalwoldraadje doorsmelt geeft dat een ruim voldoende vonk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Ja, maar dan moet je telkens de staalwoldraad opnieuw solderen. We willen het meerdere keren na mekaar gebruiken.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

mbt het filmpje uit het eerste bericht zie je op het einde een dun buisje van een injectienaald met een vlammetje brandend knalgas. om dat knalgas vlam zich voortplant met een snelheid groter dan die van het geluid vroeg ik me af waarom de vlam dan niet terugslaat in het buisje.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Verder vroeg ik me nog af welke reactie vergelijkingen zich afspelen rond de elektrodes als je bv soda als elektroliet neemt of keukenzout. bij keukenzout komt voor zover ik weet chloor vrij. bij de elektroden komt OH- en H3O+ vrij, maar hoe loopt het ionenstransport precies.

Reageer