H2 maken met kathode 1.5V batterij

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

H2 maken met kathode 1.5V batterij

In onderstaande youtube film maken ze H2 tussen de kathodes van 1.5V batterijen.
Zie bvb minuut 1:30.



We zouden dat willen namaken. Maakt dat uit welk type 1.5V batterijen dat zijn? Op zich is het uiteindelijk alleen maar de kathode die gebruikt wordt. Maar ik veronderstel dat die verschilt afhankelijk van het type baterij.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

ik heb dat vroeger als 16-18 jarige ook wel gedaan. Het gaat om de koolstofstaafjes. samen met soda oplossing en gelijkstroom. je kunt de koolstof ook vervangen door plaatjes RVS. Het beste kun je een paar van die cellen in serie zetten als je met hogere spanning en lagere stroom waterstof/zuurstof wilt maken. Ik vulde daar ballonnen mee die ik met een elektrische vonk en een lang snoer op afstand ontstak. Dat gaf een enorme knal best leuk.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

ik gebruikte monocel batterijen, want die hebben de grootste koolstaafjes. Maar je moet geen alkaline hebben want die hebben een andere elektrode dacht ik. dus gewoon ouderwetse batterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Hoe deed je dat dan om die ballonnen een beetje onder druk te krijgen?

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

gewoon de elektrodes in een afgesloten ruimte met alleen de afvoerslang als uitgang . het knalgas levert zelf de druk. Ik had een transformator van 42Vac met brugcel met een aantal cellen in serie. Nu ik meer verstand heb van celspanningen zou ik het beter kunnen optimaliseren, maar het werkte toen wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Die vonk maken om de balon te doen ontploffen deed je dat van buiten de ballon of stak je iets in de balon?

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: vr 01 dec 2023, 20:04 Die vonk maken om de balon te doen ontploffen deed je dat van buiten de ballon of stak je iets in de balon?
Er zat en coax kabeltje in de ballon wat aan het uiteinde kon vonken met een bobine aan de andere kant van het snoer. die bobine kon ik via een accu' tje via een mocroswitch aanzetten en aan die microswitchcbevestigde ik dan een lang stuk ijzergaren zodat ik een meter of 50 ervandaan kon zijn bij het ontsteken. (dat was wel nodig gezien de aard van de explosie)

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

was effect zoiets als dit:
ik had de ballon in een kartonnen zak gestopt voor het vervoer. van die zak bleven alleen een wolk papiersnippers over

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Ik krijg hier wat rillingen van. Ten eerste is een knalgasmengsel ontzettend explosief zoals ook in de video's te zien is en uit de beschrijving van Hans blijkt. In een ballon valt het enigzins mee omdat die kan rekken en vervolgens scheuren en zo een deel van de energie opneemt, maar het blijft gevaarlijk. Als je dit doet, doe het dan alsjeblieft op kleine schaal en niet meer dan zeg 100 mL aan knalgas.

Let op, ik heb het hier over knalgas (een mengsel van H2 en O2 in verhouding 2:1) want dat is wat je produceert en dat is ook wat het gevaarlijk maakt.

Ga ook niet lopen zeulen met zo'n ballon EN hou de spanning beperkt. 42 V? Waarom in vredesnaam. Het gaat niks sneller en geeft alleen meer risico. Gebruik 2 1.5 V batterijen die je niet gesloopt hebt en het werkt net zo goed.

Ik snap sowieso niet waarom die batterijen gesloopt moeten worden. Het enige dat je nodig hebt is een elektrode. Op zich is het wel fijn als die wat poreus is c.q. een groot buitenoppervlak heeft maar dat is niet essentieel. Een metalen draad of plaatje werkt ook prima.

Samengevat: 2 batterijen en 2 stroomdraadjes. Zorg dat je geen drukopbouw krijgt in je flesje/bakje/wat je ook hebt. Vang het vrijkomende gas op in een kleine ballon, ga niet lopen zeulen met dingen.

En, blijf op afstand staan en zet in ieder geval een veiligheidsbril op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

en gehoorbescherming. als zo'n ballon naast je hoofd ontploft ben je vrijwel zeker doof.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

voor de elektrolyse cel die ik ooit gemaakt had gebruikte in plaatjes RVS als elektrodes. samen met soda als elektroliet.
dat werkte prima.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Mijn neefje van 15 zou het willen demonstreren op een beurs voor jonge 'uitvinders'.
Hij wil iets doen met duurzame energie en H2 produceren. Je moet aan de bezoekers kunnen laten zien dat het H2 is en geen lucht. Dus je kan niet veel anders dan het te laten ontploffen, denk ik om het te demonstreren.

Misschien kunnen we de ontploffing zoals HansH elektrisch doen zodat we het vanop computer of telefoon kunnen initiëren.
Ik dacht om ballonnen te gebruiken zoals op een verjaardagsfeestje, ik vermoed dat de ontploffing dan beperkt is, want het is midden in een zaal tussen het publiek.

De spanning kunnen we wel beperken tot een paar Volt, dat hoeven er geen 40 te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

wnvl1 schreef: ma 04 dec 2023, 23:23 Mijn neefje van 15 zou het willen demonstreren op een beurs voor jonge 'uitvinders'.
Hij wil iets doen met duurzame energie en H2 produceren. Je moet aan de bezoekers kunnen laten zien dat het H2 is en geen lucht. Dus je kan niet veel anders dan het te laten ontploffen, denk ik om het te demonstreren.
Mwoah. Ten eerste, je maakt geen waterstofgas maar knalgas. Als je een link naar duurzame energie wil maken, vang het waterstof dan apart op van de zuurstof, door het gas bij de kathode(s) apart op te vangen van het gas bij de anode(s). Dat is niet alleen echter, het is ook veiliger. En het voorkomt verkeerde beeldvorming over de explosiviteit van waterstof.

Een bekend middelbareschool-experiment is om het op te vangen in reageerbuisjes; het waterstofgas toon je aan met een aansteker, dat geeft een "ploep" (in plaats van een knal). Zuurstof toon je aan met een gloeiende houtspaander, die begint dan te branden. Alsnog doe je dit soort dingen met beschermingsmiddelen, maar het is veiliger dan ontploffingen met knalgas.

Maar er zijn ook nog wel andere opties om waterstof aan te tonen. Er zijn bouwpakketten met auto's die een brandstofcel hebben. In veel van die pakketten werkt de cel op waterstofgas, dat ter plekke wordt gemaakt met elektrolyse. Er zijn ook bouwpakketten met enkel een brandstocel. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina.

https://allesoverwaterstof.nl/product/f ... ience-kit/

Met de opgewekte elektriciteit kun je een auto'tje laten rijden, maar uiteraard ook lampjes laten branden of wat dan ook. Laat je neefje de brandstofcel uit zo'n bouwpakket gebruiken en de opstelling om waterstof te maken zelf bouwen, en de schakeling om het lampje te laten branden ook. Kost natuurlijk geld, maar dat kost 10 batterijen slopen ook.

Als het toch per se met een ontploffing moet:
Misschien kunnen we de ontploffing zoals HansH elektrisch doen zodat we het vanop computer of telefoon kunnen initiëren.
Ik dacht om ballonnen te gebruiken zoals op een verjaardagsfeestje, ik vermoed dat de ontploffing dan beperkt is, want het is midden in een zaal tussen het publiek.

De spanning kunnen we wel beperken tot een paar Volt, dat hoeven er geen 40 te zijn.
Met dat soort ballonnen kan het wel, maar zorg dat iedereen op voldoende grote afstand staat. En hou de hoeveelheid gas beperkt. Voldoende grote afstand betekent: hou er rekening mee dat zo'n ballon niet doet wat je wil. Dat hij niet rekt en barst, maar los schiet en vervolgens alle kanten op fladdert. Of dat de flarden ver weg vliegen.

Probeer het eerst zonder publiek uit om een idee te krijgen hoe groot de knal is en hoe ver weg het publiek moet staan. Hou rekening met 5 of zelfs 10 meter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Bij tot explosie brengen van een niet al te grote ballon knalgas met een diameter van 20 cm komt zo'n 50 kJ vrij.
In principe genoeg om een kg 5 km de lucht in te schieten. Ik zou inderdaad heel voorzichtig zijn.

Berichten: 3.934

Re: H2 maken met kathode 1.5V batterij

Marko schreef: di 05 dec 2023, 09:13
De spanning kunnen we wel beperken tot een paar Volt, dat hoeven er geen 40 te zijn.
uiteindelijk moet je wel een vonk maken en daar is spanning voor nodig om een doorslag door gas te maken. maar dat kan ook met een accu, spoel en een dun metalen draadje zoals bv een draadje staalwol wat doorsmelt en dan via de spoel de hoge spanningspiek geeft om de stroom in de spoel in stand te houden en die de doorslag geeft in het gas wat de vonk geeft. De spanning die je dan nodig hebt is bepaals door de totale serieweerstand van de kring en de stroom die je wilt maken in de vonk.

Reageer