Giftige dampen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Giftige dampen?

Hopelijk zet ik hem onder het goede kopje ;)
Mijn partner steekt altijd onze houtkachel aan en maakt deze schoon vooraf met HG kachelruitreiniger. Hier zit oa natriumhydroxide, d glucopyranose, oligomers, decyl octyl glycosides natriumetasulfaat in. Hij gooit het keukenrol met dit middeltje bij in de houtkachel. Ik vroeg me af of er dan geen giftige/kankerverwekkende dampen vrijkomen? Ik weet dat de houtkachel sowieso fijnstof uitstoot, maar maak me wat ongerust over of dat middel? De stoffen op zich zijn niet kankerverwekkend, maar wordt dit onder invloed van vuur anders? Uiteraard heb ik het hem vanaf nu verboden :mrgreen:

Berichten: 866

Re: Giftige dampen?

In hout zitten ook allerlei stoffen die ongezonde gassen produceren bij het verbranden.
denk dat die doekjes nagenoeg geen verschil maakt en je beter helemaal die kachel niet meer aan kan doen als je je daar zorgen over maakt.

je buren zullen je in ieder geval dankbaar zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Giftige dampen?

Je kan het verbod opheffen als je de kachel nog wilt gebruiken. Het betreft stoffen die niet bijzonder reageren tijdens een verbranding.

Natriumhydroxide zal weinig doen en opmengen in het as (waar het samen met kaliumhydroxide al in voorkomt)
D-glucopyranose is een duur woord voor Glucose, ofwel de bouwsteen van hout wat je verbrand
Oligomers zijn suiker ketens, zie vorige opmerking
decyl octyl glycosides natriumetasulfaat is een vetverwijderaar met vergelijkbare werking als zeepsop (maar dan effectiever voor de aanslag op de kachel) en zal deels verbranden net als het hout en deels als natriumsulfaat in as achter blijven (waar het van nature ook al in voor komt)

dus geen bijzonderheid nee.

Reageer