[natuurkunde] Minimaal benodigde lengte voor inschuiving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] Minimaal benodigde lengte voor inschuiving

Hallo,

Voor een ontwerpopdracht moet er een berekening uitgevoerd worden op een fietsframe.
In bijgevoegde afbeelding heb ik geprobeerd het te visualiseren. Rechts onder staat het frame, bestande aan een boven stuk en een onder stuk.
De bedoeling is dat het bovenste deel van het frame in het onderste deel schuift en volledig rondom is ingeklemd. Ik heb met een dwarsdoorsnede dit geprobeerd duidelijk te maken.

Het frame wordt gemaakt van carbon en de breedte en hoogte van het bovenste framestuk is nader te bepalen. Op het punt waar de 100kg op werkt komt het zadel. Op het voorkant van het frame (waar de voorvork en het stuur komt) werkt dan ong 45 kg.
Door de 100kg zou het frame willen gaan roteren en vandaar dat deze wordt ingeklemd. Het uiteindelijke doel is dat er genoeg lengte is waarover de krachten verdeeld worden.
Nu weet ik ongeveer wel hoe de krachten gaan werken maar is het voor mij niet duidelijk hoe ik nou precies de minimaal benodigde inschuiflengte kan berekenen. Het gaat hier dan om de 2 geel gearceerde stukken.
Zou iemand mij met wat formules op gang kunnen helpen?



Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: Minimaal benodigde lengte voor inschuiving

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Reageer