Elektrische auto's

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 638

Elektrische auto's

1) De elektrische auto wordt sterk gepromoot.
2) NL kampt met ernstige tekorten van elektrische energie, met name in Flevoland waar stroom gedeeld moet worden.
Over één à twee jaar komen we van ons werk en gaan we alle min of meer tegelijkertijd de auto-accu's opladen. Leidt dat tot een catastrofe of niet?

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

ik denk dat je een punt hebt. als ik goed kijk naar hoe de mens met alles om zich heen omgaat wat te maken heeft met schaarste, vervuiling, klimaat etc dan zie ik steeds een zelfe patroon:

zodra iets technisch mogelijk wordt en commercieel haalbaar dan wordt het ingezet. Er zijn dan nog genoeg grondstof voorraden en weinig effecten voor het milieu, schaarste etc vanwege de kleinschaligheid. Daarna krijg je de exponentiele groeifase waarbij uiteindelijk ergens problemen of tekorten gaan optreden. pas dan gaat de mens zich serieus bezig houden met oplossingen bedenken hoewel de potentiele problemen al veel eerder bekend zijn, maar noemand maakt zich er druk om.

zo gaat het met brandstof auto's (olie raakt op en klimaatproblemen), woningbouw (stikstof), veeteelt (stikstof), zonnepanelen (net kan het niet aan), en elektrische auto's (net kan het niet aan, grondstoffen voor batterijen)

dus ja. het is wachten tot het echt fout gaat en dan duurt het een tijd voor het is opgelost en wordt het door die oplossingen duurder en onaantrekkelijker . Dat regelt zich dan weer naar een evenwicht.

Berichten: 866

Re: Elektrische auto's

2 is technische prima oplosbaar als een electrische auto verplicht ook kan terugleveren aan het net en dus als buffer kan dienen als de laadkabel is aangesloten.

voor zover mij bekend is er nergens in Nederland tekort aan energie, wel zijn er plekken waar de netcapaciteit niet meer toereikend is om zomaar een grote verbruiker aan te sluiten maar dat is niet het zelfde

Berichten: 405

Re: Elektrische auto's

Op veel plaatsen kunnen geen extra zonnepanelen geplaatst worden omdat de capaciteit van het net te laag is. Veel boerderijen met grote schuren hebben 100-den zonnepanelen op het dak. Dat leidt tot stroompieken die op dit moment niet benut kunnen worden. Als je erin slaagt om precies op het goede moment je auto op te laden dan is dat in principe "gratis" energie, in de zin dat het energie is die anders verloren zou gaan.
Er zijn andere dingen die we ook allemaal tegelijk doen. In het verleden gingen we bijvoorbeeld in het reclameblok na het 8 uur journaal allemaal tegelijk koffie zetten. De netbeheerder speelt daarop in. Als we allemaal tegelijk elke dag of op bepaalde weekdagen de auto gaan opladen dan gaat de netbeheerder op die tijdstippen een hogere productie plannen.

Voor wat betreft grondstoffen zijn er ook oplossingen mogelijk. Er zijn bijvoorbeeld accu's die geen zeldzame metalen gebruiken maar van alleen glas gemaakt zijn. Die kunnen iets minder stroom opslaan per kg maar geven toch mooie resultaten.

Elektrische auto's zijn op heel veel fronten voordeliger dan benzine/diesel auto's. Het gaat dan niet alleen om duurzaamheid maar ook om vervuiling van de directe leefomgeving. Stel je een binnenstad voor zonder benzinedampen.
Ook de rij-eigenschappen van elektrische auto's zijn aantrekkelijk. De motor maakt bijvoorbeeld nauwelijks geluid en het vermogen is indrukwekkend. Een redelijk bescheiden en betaalbare elektromotor is vergelijkbaar met een grote en sterke brandstofmotor. Ik weet het niet precies maar ik heb begrepen dat een tesla in 4 seconden naar 100 km/u kan gaan. Dat is sneller dan mijn bestelautootje.
Een elektrische auto vergt veel minder onderhoud dan een brandstofauto omdat er veel minder bewegende delen in zitten. In principe kan je een elektromotor bouwen die helemaal niet slijt. Alleen de lagers moeten zo af en toe vervangen worden. En die kan je aan de buitenkant plaatsen zodat dat een eenvoudige en relatief goedkope operatie is.

Al meer dan 100 jaar geleden werden er elektrische auto's gebouwd. Helaas was toen de stand van de techniek nog niet ver genoeg. Anders hadden we ons misschien wel helemaal geen auto's op brandstof kunnen voorstellen.
Dat is veranderd. Op dit moment kunnen elektrische auto's voor een redelijke prijs op de markt gebracht worden.
De ontwikkeling is nog niet af. Er worden nog steeds veel verbeteringen aangebracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektrische auto's

De meest voor de hand liggende optie is werken met buffers. En niet alleen de thuisaccu, maar ook op wijkniveau en bij grote centrales. Ja, dat zijn ook grondstoffen, maar zoals hierboven al aangehaald, niet iedere accu heeft dezelfde eigenschappen nodig. Een elektrische auto wil vooral weinig gewicht, veel capaciteit en snel opladen en ontladen. Een stationaire accu kan van goedkope en ruim beschikbare materialen gemaakt worden en kun je zelfs ondergronds kwijt. Gewicht en omvang doen er relatief weinig toe.

Grootste struikelblok is regelgeving en kosten. Nu is het als particulier totaal niet interessant om een thuisaccu te plaatsen. Je kunt kostenloos salderen dus elke euro die je uitgeeft doe je alleen maar voor het grotere plaatje en niet voor jezelf. Als ze in plaats van salderen de thuisaccu gaan stimuleren dan zul je een verschuiving zien.

Daarnaast is het zo dat je als netbeheerder geen stroom mag leveren. Die bedrijfstakken zijn strikt gescheiden. Dus waar de netbeheerder baat heeft bij een accu op wijk of centrale niveau, mag hij daar niet in investeren want dan is hij ook leverancier van stroom.

Terwijl als die buffers wel aangelegd mogen worden, de pieken en dalen van het stroomverbruik en opwekking veel net gedempt worden. Natuurlijk zal er aan bod steeds geïnvesteerd moeten worden in een steviger elektriciteitsnet, maar het zal een slok op een borrel schelen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Elektrische auto's

En in de tussentijd, hier eens regelmatig even spieken:

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Ik heb geen dynamische tarieven (met mijn zonnepanelen is dat financieel absoluut niet interessant) maar ik probeer, al is het maar voor de sport, mijn grote verbruikers in te schakelen bij lage uurprijzen, onder het motto dat de stroom dan groener zal zijn, en het net waarschijnlijk ook minder belast. Er zijn daar best patronen in te vinden hoor. Gewoonlijk doordeweeks geen (af)wasmachines e.d. tussen 7 en 9 of tussen 17 en 21, da's altijd druk.

Ga nu ook elektrisch rijden. We zijn de afgelopen 10 jaar al heel bewust zuinig gaan rijden, niet alleen qua rijstijl maar ook door ook regelmatig bewust NIET te gaan rijden. Nu zijn 95% van onze kilometers ritten van 40-60 km. Waarom dus elk stoplicht zo'n loeizware (1600 kg is maar een middelmaatje) EV op gang sleuren, kan dat minder?
Jawel, eentje gevonden, 1000 kg, rijbereik op volle accu ca 200 km. Thuis laden aan het gewone stopcontact in 11 uur. Nee, het is geen luxe ding. Maar ja, is dat nodig als je er maar zelden langer dan een halfuur achter elkaar in zit? Heb je dan 1600 kg nodig en 200 pk? En ook deze, 1000 kg en 65 pk, gedraagt zich niet als een oma-autootje hoor. Proefrit mee gemaakt, en klimmend uit een tunnel (4,5%) een inhaalmanoeuvre laten maken. Ik moet met Raymond van het Groenewoud zeggen dat dat "verbazend goed vooruit" ging :) Kreeg een beetje dat gevoel uit die fiat panda-reclame uit de jaren 90 :)

Kortom, met een beetje toegeven op luxe , en een beetje plannen, dan valt er denk ik op energie ook al heel veel te winnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektrische auto's

Nu ben ik wel even benieuwd, Jan, welk model praat je over? Nu hebben we momenteel nog een prima fiatje, maar als die aan zijn eind zit wil ik ook wel elektrisch en het meeste wat wij rijden is ook wel binnen hetzelfde halfuurtje.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

boertje125 schreef: vr 29 dec 2023, 21:33 2 is technische prima oplosbaar als een electrische auto verplicht ook kan terugleveren aan het net en dus als buffer kan dienen als de laadkabel is aangesloten.
Dat is dan wel een hele dure. Accu's van elektrische auto's slijten bij elke laad en ontlaadbeurt en zijn het duurte onderdeel van de hele auto. Dus als je die als buffer gaat inzetten betaal je voor elke kwh die je opslaat heel veel afschrijving. Waarschijnlijk veel meer dan die kwh kost.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektrische auto's

Ervaring met Tesla's van 10 jaar oud en >400.000 km per teller leert dat die accu's nog 70-80% van hun capaciteit hebben. Dat lijkt me prima voor een auto van die leeftijd. In het eerste jaar raken ze vaak wel 10% capaciteit kwijt maar die afname gaat daarna steeds trager.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Ger schreef: ma 01 jan 2024, 09:17 Ervaring met Tesla's van 10 jaar oud en >400.000 km per teller leert dat die accu's nog 70-80% van hun capaciteit hebben. Dat lijkt me prima voor een auto van die leeftijd. In het eerste jaar raken ze vaak wel 10% capaciteit kwijt maar die afname gaat daarna steeds trager.
Dan heb je het dus over ca 5000 uur effectief bedrijf. dat is maar 0.6 jaar aan laad en ontlaad cycli. dus als je dat gaat inzetten in je huis dan ben je toch snel door je levensduur heen vrees ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektrische auto's

HansH schreef: ma 01 jan 2024, 10:40
Ger schreef: ma 01 jan 2024, 09:17 Ervaring met Tesla's van 10 jaar oud en >400.000 km per teller leert dat die accu's nog 70-80% van hun capaciteit hebben. Dat lijkt me prima voor een auto van die leeftijd. In het eerste jaar raken ze vaak wel 10% capaciteit kwijt maar die afname gaat daarna steeds trager.
Dan heb je het dus over ca 5000 uur effectief bedrijf. dat is maar 0.6 jaar aan laad en ontlaad cycli. dus als je dat gaat inzetten in je huis dan ben je toch snel door je levensduur heen vrees ik.
Onderbouw dat eens met een berekening gebaseerd op relevante cijfers uit de praktijk, of met een verwijzing naar relevante artikelen? Willekeurig met cijfers goochelen is makkelijk maar leidt meestal tot verkeerde conclusies.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektrische auto's

https://www.motortrend.com/features/how ... tery-last/
https://carbuzz.com/features/how-long-d ... ttery-last
2 bronnen, vergelijkbare cijfers van verwachtingen tov ervaringscijfers. Beter dan ik in mijn hoofd had.

Afbeelding

En laten we wel wezen: de meeste auto's worden in Nederland na 250.000 kilometer wel afgeschreven. Dat is nog ruim binnen de range van bovenstaande grafiek die over mijlen gaat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 866

Re: Elektrische auto's

Jan van de Velde schreef: zo 31 dec 2023, 16:59
Jawel, eentje gevonden, 1000 kg, rijbereik op volle accu ca 200 km. Thuis laden aan het gewone stopcontact in 11 uur. Nee, het is geen luxe ding. Maar ja, is dat nodig als je er maar zelden langer dan een halfuur achter elkaar in zit? Heb je dan 1600
Dit dus
geen enkele leverancier die eens heel duidelijk maakt dat een kleine accu stukken beter milieu prestaties heeft

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Marko schreef: ma 01 jan 2024, 12:06
Onderbouw dat eens met een berekening gebaseerd op relevante cijfers uit de praktijk, of met een verwijzing naar relevante artikelen? Willekeurig met cijfers goochelen is makkelijk maar leidt meestal tot verkeerde conclusies.
400000 km stel de gemiddelde snelheid die je rijdt is 75 km/u en daarvoor is 20kW nodig. 400000/75=5333 uur=206 dagen=ca 0.6 jaar. een thuisnet 3 fasen 25A= 17kW. dus om een auto in te zetten om het net te balanceren (dat doe je dus meer voor de elektriciteits maatschappij dan voor jezelf) kun je ook soorgelijke vermogens verwachten als het gemiddelde vermogen ober de levensduur van een auto. voor een thuisbatterij die je alleen in je eigen belang gebruikt heb je met 3000 watt aan zonnepanelen dus ca 15% van datvermogen van 20kW te pakken. dus wordt het aantal laadcycly per 5000 uur dan 15% daarvan. Dus zal de levensduur als die bepaald wordt door het aantal laadcycly dan 33000 uur zijn=3.8 jaar. dus dan kost dat grapje jou een nieuwe batterij a ca 10000 euro/3.8 jaar=2600 euro per jaar. misschien is het iets optimistischer maar dan is het nog al snel 1000 euro per jaar aan afschrijving.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

om je batterij in te zetten om het net te balanceren (waar je veel over hoort als optie ) praat je dus over grotere vermogens heen en weer pompen en dus kortere levensduur. dat zal je dan een paar 1000 euro per jaar kosten. lijkt me dat de netbeheerder jou daar dan voor moet compenseren anders is niemand zo gek natuurlijk om dat te gaan doen.

Reageer