Elektrische auto's

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektrische auto's

HansH schreef: ma 01 jan 2024, 14:19
Marko schreef: ma 01 jan 2024, 12:06
Onderbouw dat eens met een berekening gebaseerd op relevante cijfers uit de praktijk, of met een verwijzing naar relevante artikelen? Willekeurig met cijfers goochelen is makkelijk maar leidt meestal tot verkeerde conclusies.
400000 km stel de gemiddelde snelheid die je rijdt is 75 km/u en daarvoor is 20kW nodig. 400000/75=5333 uur=206 dagen=ca 0.6 jaar. een thuisnet 3 fasen 25A= 17kW. dus om een auto in te zetten om het net te balanceren (dat doe je dus meer voor de elektriciteits maatschappij dan voor jezelf) kun je ook soorgelijke vermogens verwachten als het gemiddelde vermogen ober de levensduur van een auto. voor een thuisbatterij die je alleen in je eigen belang gebruikt heb je met 3000 watt aan zonnepanelen dus ca 15% van datvermogen van 20kW te pakken. dus wordt het aantal laadcycly per 5000 uur dan 15% daarvan. Dus zal de levensduur als die bepaald wordt door het aantal laadcycly dan 33000 uur zijn=3.8 jaar. dus dan kost dat grapje jou een nieuwe batterij a ca 10000 euro/3.8 jaar=2600 euro per jaar. misschien is het iets optimistischer maar dan is het nog al snel 1000 euro per jaar aan afschrijving.
Je cijfers zijn nog steeds niet heel erg relevant. Bijvoorbeeld, als die auto ‘s avonds en ‘s nachts 17 kW moet terugleveren is er iets heel erg mis. Een doorsnee huishouden verbruikt tussen 3000 en 4000 kWh per jaar, dus zeg 10 kWh per dag. Zou dat allemaal binnen 10 uur moeten worden geleverd heb je het nog maar over 1 kW.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Marko schreef: ma 01 jan 2024, 14:52
Je cijfers zijn nog steeds niet heel erg relevant. Bijvoorbeeld, als die auto ‘s avonds en ‘s nachts 17 kW moet terugleveren is er iets heel erg mis. Een doorsnee huishouden verbruikt tussen 3000 en 4000 kWh per jaar, dus zeg 10 kWh per dag. Zou dat allemaal binnen 10 uur moeten worden geleverd heb je het nog maar over 1 kW.
Het staat jou vrij om een betere berekening te maken. mij gaat het meer om een ordegrootte om een idee te krijgen waar we het over hebben.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Marko schreef: ma 01 jan 2024, 14:52 als die auto ‘s avonds en ‘s nachts 17 kW moet terugleveren is er iets heel erg mis.
het is eerder andersom: die auto ‘s avonds en ‘s nachts 17 kW oplaadt, maar blijft wel deel van diezelfde laad/ontlaad cyclus waar de batterij van slijt.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Marko schreef: ma 01 jan 2024, 14:52 Een doorsnee huishouden verbruikt tussen 3000 en 4000 kWh per jaar, dus zeg 10 kWh per dag. Zou dat allemaal binnen 10 uur moeten worden geleverd heb je het nog maar over 1 kW.
het probleem is piekbelasting in combinatie met de duur daarvan. dus vermogen vragen als de zon niet schijnt (bv koken op elektra of warmtepomp aan) en vermogen beschikbaar hebben als je het niet verbruikt (overdag met felle zon). dat verschil moet dan je batterij in en uit. op een zonnige dag met 8 uur zon met 3000watt is dat 24kwh wat je batterij in moet als je het niet wilt terugleveren aan het net. met 5 dagen zon achter elkaar in de zomer moet je dan dus 125 kwh-50kwh verbruik=75kwh opslaan in je batterijen. en met een paar dagen regen daarna is het weer verbruikt. met het voorbeeld van 5000 uur levensduur bij 75km/uur gemiddeld en 20kW en een bereik van 500km met een lading heb je het dus over 400000/500=800 laadcycli en 500/75=6.7 uur rijden op een lading van 6.7*20=133kwh. dus 1 laadcyclus voor je huis met 75 kwh komt dan overeen met 5 dagen zon+7 dagen geen zon=12 dagen. dus 133kwh komt dan overeen met 24 dagen in huis. en dat x 800 laadcycli= grofweg 19000 dagen=50 jaar. Dat lijkt me dan wel weer erg veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Elektrische auto's

Jullie hebben 2 verschillende uitgangspunten, namelijk het inzetten van de auto als thuisbatterij (vehicle to home ofwel v2h) versus het inzetten als netbuffer (vehicle to grid ofwel v2g/v2x). Dan praat je over hele verschillende cijfers ook.

V2h is het meest eenvoudige scenario want je hebt zelf volledige controle. V2g is heel wat ingewikkelder maar potentieel wel financieel interessant. Je wordt dan namelijk energie handelaar. Je kunt je auto opladen tijdens harde wind/sterke zon waarbij soms de elektriciteitsprijs zelfs negatief is, en terugleveren als de vraag hoger is dan het aanbod. Dan is de prijs ook hoger.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: Elektrische auto's

Wil je weten wat opslag in zo'n batterij kost per kWh, dan is het helemaal niet nodig om er van alles bij te halen.
Accuprijs per kWh capaciteit en aantal cycli tijdens de bruikbare levensduur zijn voldoende.

Maar die uitgangspunten moeten dan eerst wel helder zijn.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

ik had net een mooi antwoord geschreven, maar toen raakte ik waarschijnlijk een verkeerde toets of 2 toetsen tegelijk waardoor er een keyboard shortcut in werking leek te komen die gelijk heel google chrome afsloot. ik gebruik nooit toestenbord shortcuts en als die al optreden dan is het altijd met dit soort problemen als gevolg, maar dat ter zijde:
misschien kan iemand eens voorrekenen hoe aantrekkelijk dit nu werkelijk is als je de afschrijving van slijtage van je 10000 euro auto batterij daarbij verrekent. Verder is het wel in je voordeel als je de energie van een zonnige dag naar je auto kunt sturen ipv naar het net, want het komt steeds vaker voor dat het net tijdens zonnige uren opgedreven wordt naar de maximum toelaatbare spanning van 253VAC in je meterkast. Dus dan kun je het ook niet meer naar je auto sturen omdat je zonne omvormer bij 253VAC uitschakelt. Dat is dus aan de netbeheerder om dat op te lossen.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

Xilvo schreef: ma 01 jan 2024, 18:44 Wil je weten wat opslag in zo'n batterij kost per kWh, dan is het helemaal niet nodig om er van alles bij te halen.
Accuprijs per kWh capaciteit en aantal cycli tijdens de bruikbare levensduur zijn voldoende.
punt is dat het aantal cycli sterk afhangt van wat je verbruikt en hoeveel zon er is en hoeveel dagen per week dat is.De levensduur van een batterij loopt sterk op als je maar een deel van het maximum heen en weer gaat. Dus die gegevens moet je eerst zien te achterhalen. was mij nog niet zo snel gelukt.

Berichten: 866

Re: Elektrische auto's

kosten in samenhang met technische oplossingen zijn geen harde getallen.
die zijn heel erg afhankelijk van aantallen en schaalgroten.
Als een groot percentage auto's elektrisch zou zijn is de aangesloten accu capaciteit op enig moment ook groot.
waardoor het effect of de levensduur van de accu veel kleiner uitvalt.

Als gebruiker ga je de oplossingen toch wel betalen of dit nu linksom of rechtsom is.

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

boertje125 schreef: ma 01 jan 2024, 19:25 Als gebruiker ga je de oplossingen toch wel betalen of dit nu linksom of rechtsom is.
als je de elektrische auto toch al betaald hebt dan zou het handig zijn als je die ook als thuis batterij in kunt zetten, mits de extra afschrijving op je auto als gevolg daarvan opweegt tegen de extra kosten die je maakt om de energie uit het net te halen. Je auto opladen met zonnepanelen is zowizo gunstig, maar dan is het weer niet handig als je de auto net op het werk hebt staan als de zon thuis schijnt. Dan is thuiswerken dus weer een optie waarbij het mes aan 2 kanten snijd. (energiebesparing woning-werk en opladen accu). dan is ook ploegendienst in de avond of nacht en overdag je auto opladen met zonnepanelen weer gunstig. Dus sterk afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.

Berichten: 866

Re: Elektrische auto's

Alles wat je noemt is technische prima op te lossen en te verrekenen als de wil er zou zijn.

Je auto kan op het werk/in de straat ook aan het prik. Dat zal voor veel mensen zonder eigen mogelijkheden toch al een noodzaak zijn om privé elektrische te kunnen rijden.
Zo moeilijk is het niet om je automatische te identificeren bij een willekeurige laadpaal.

het probleem is m.i. vooral dat er geen overkoepelend plan voor een transit en iedereen maar een beetje aanklooit in zijn eigen wereldje/voordeel

Berichten: 638

Re: Elektrische auto's

Het is me nog steeds niet voldoende duidelijk, of we met de huidige kennis en bestaande technieken op een catastrofe afgaan, want bedoelde ik met mijn vraag.
Moeten we misschien op een rem trappen?

Berichten: 3.934

Re: Elektrische auto's

efdee schreef: zo 07 jan 2024, 19:17 Het is me nog steeds niet voldoende duidelijk, of we met de huidige kennis en bestaande technieken op een catastrofe afgaan, want bedoelde ik met mijn vraag.
Moeten we misschien op een rem trappen?
vooruitgang en constante eis voor economische groei kan niet anders dan een keer fout gaan. Die belangen gaan vaak niet samen met een wereld die zichzelf niet steeds verder beschadigd. Dus wat mij betreft is het antwoord ja.
Ik brouw zelf bier en vergelijk de mens van een afstand gezien steeds met een groeiende gistkolonie. in het begin is er weinig gist en veel voedsel. Daardoor komt de groei in de log fase en neemt exponentieel toe. dat gaat net zolang door tot ergens een tekort ontstaat. De gist is niet zelf in staat om dat op te lossen met als gevolg stagnatie van de groei en volledig uitputten van de voorraden (suiker) dat gaat door tot er geen suiker meer over is of de gist vergiftigd wordt door zijn eigen gevormde alcohol.
Blijkbaar is de mens met als zijn kennis en hersenvolume vanaf een afstand gezien nog steeds net zo beperkt als een gistcel en niet in staat om het op te lossen.

Berichten: 4

Re: Elektrische auto's

De energiemaatschappij moet blij zijn dat de accu vol is.

Berichten: 866

Re: Elektrische auto's

Die vergelijking met gist gaat mank dat is een externe agressor bij betrokken (de brouwer)

In het begin is er namelijk zuurstof soms zelfs geforceerd extra veel om het gist lekker te laten vermenigvuldigingen
Dan wordt de zuurstof afgesloten en gaat het gist in de overleving (en stop met vermeerderen)
bij het overleven komt afval vrij (alcohol) vrij vanaf een bepaalde concentratie dodelijk vergif.

In veel bier zit overigens nog levend gist en krijg je ontzettend veel activiteit als je het weer voorziet van zuurstof en voeding.

Reageer