Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Ik ben met een student mee aan het kijken naar een opgave over een frequentieomvormer. Ik heb in LT spice de omvormer gemodelleerd. De omvormer is 3-fasig.
freqomvormer.png
Het zijn IGBT's die gestuurd worden door driehoekgolven die snijden met sinussen. Voor aan de opgave te voldoen moet een bepaalde arbeidsfactor bekomen worden. Ik ga ervan uit dat ik ook heel wat harmonische ga hebben in de belasting in ster rechts op de figuur. Voor de berekening van de arbeidsfactor, worden dan die harmonischen weggefilterd of wat is de conventie om dat te berekenen als er hogere harmonischen zijn?

Tweede vraag is wat afhankelijk van de vorige vraag, hoe bereken je de arbeidsfactor het gemakkelijkst met LT spice?
Ik kan met een transiënte analyse spanningen en stromen tekenen. Schijnbaarvermogen kan ik wel snel berekenen op basis van amplitude spanning en stroom. Actief vermogen daarvoor moet ik kunnen integreren. Allemaal een beetje afhankelijk ook van wat ik moet doen met die hogere harmonischen natuurlijk in eerste instantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice

Op deze website

https://fortop.be/knowledge/white-paper ... oplossing/

vind ik

Nu is de Cos-Phi de verhouding tussen het werkelijk vermogen en het schijnbaar vermogen bij 50 Hz. De powerfactor is de verhouding tussen het werkelijk en schijnbaar vermogen bij alle frequentie-
componenten.

Cos Phi = Pw / Ps (50Hz)
Arbeidsfactor (power factor) = Pw / Ps (bij alle frequentie componenten)


De docent gebruikt DPF (displacement factor) en cos phy door elkaar in de opgave.

Berichten: 3.934

Re: Arbeidsfactor frequentieomvormer LT Spice