Neil de grasse double slit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 193

Neil de grasse double slit

Ik kwam op facebook een kort filmpje tegen van Neil de Grasse Tyson.

Die zei dat het dubbel slit experiment helemaal niet vreemd is.

Maar omdat we kijken naar het deeltje, hebben we licht nodig en dat licht verstoort de golffunctie.

Ik viel bijna van me stoel af, omdat dit iets is wat ik me al langer afvraag.

Maar kan iemand hier dit bevestigen ? Ik heb namelijk meerdere wetenschappers gezien die dit ontkennen. :?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Neil de grasse double slit

Gps schreef: vr 05 jan 2024, 21:09 Maar omdat we kijken naar het deeltje, hebben we licht nodig en dat licht verstoort de golffunctie.
Welk deeltje werd gebruikt? Met licht kun je niet naar fotonen kijken.
Gps schreef: vr 05 jan 2024, 21:09 Maar kan iemand hier dit bevestigen ? Ik heb namelijk meerdere wetenschappers gezien die dit ontkennen. :?
Wat ontkennen ze precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

deGrasse Tyson heeft het over electronen.



Discussiepunt denk ik, is of er menselijk bewustzijn nodig is om de golffunctie te verstoren of dat het effect zich ook voordoet als er geen mens naar kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

Op zich zou ik mij kunnen inbeelden dat het elektron verstrengeld geraakt met een foton in spleet 1 én verstrengeld met een foton in spleet 2. Ik bedoel een superpositie van beide toestanden; Dat je dus in beide richtingen vertakkingen krijgen die verder lopen, totdat er iemand met bewustzijn naar kijkt en dat bepaalde vertakkingen afgekapt worden of verder gaan in een parallel universum.
Voor mij is het niet duidelijk op welk moment de golffunctie juist ineenstort, wanneer er niemand met bewustzijn naar kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

Dit is een ander filmpje, maar het gaat wel over het zelfde. :)

En laat ik het zo zeggen, ik ben misschien wel nieuws age gevoelig, maar niemand gaat mij uitleggen dan een deeltje? merkt dat het bekeken word en dan anders reageert. :lol:

Ik zal even zoeken of ik dat filmpje terug kan vinden, Tyson had het er over zoals ik het begreep, dat de golf instort omdat wij licht nodig hebben om te kijken.
Dat op zich klinkt voor mij wel aannemelijk.
Dat de meting dus het probleem veroorzaakt. ( is het nou een golf of een deeltje ? )

Door een aantal vreemde persoonlijke ervaringen is mijn ongeloof in paranormale gaven de grond in geboord.
Dit verklaard misschien wel, waarom ik op you tube veel filmpjes voorgesteld krijg, waar kwantum mechanica volkomen uit zijn verband getrokken word.
Het is voor mij echter heel simpel, er is 0% wetenschappelijk bewijs voor paranormale gaven, of dat ons bewustzijn invloed zou hebben op het double slit experiment. :)

Ik zie wel steeds meer wetenschappers zeggen, dat we het niet het waarnemer (observer) probleem moeten noemen, maar een meet probleem.

Op you tube heb ik dit probleem overigens redelijk onder controle.
Ik klik niet meer op filmpjes waarvan ik de bron niet ken.

Dan blijven er nog genoeg filmpjes over van Brian Green, Neil de Grasse Tyson, Leonard Suskind en van eigen bodem, Gerard van het hoofd.

Waar ik dan wel van in de war raak is het quantum eraser gebeuren.
Ze meten pas achter af, door welke spleet het deeltje ging?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

wnvl1 schreef: vr 05 jan 2024, 23:54 Op zich zou ik mij kunnen inbeelden dat het elektron verstrengeld geraakt met een foton in spleet 1 én verstrengeld met een foton in spleet 2. Ik bedoel een superpositie van beide toestanden; Dat je dus in beide richtingen vertakkingen krijgen die verder lopen, totdat er iemand met bewustzijn naar kijkt en dat bepaalde vertakkingen afgekapt worden of verder gaan in een parallel universum.
Voor mij is het niet duidelijk op welk moment de golffunctie juist ineenstort, wanneer er niemand met bewustzijn naar kijkt.
Ik neig er naar dat het niet ons kijken is, maar de manier op we kijken, die het systeem verstoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

Door het kijken ontstaat er een verstrengeling tussen de waarnemer en de quantumgolf waardoor je decoherentie krijgt. Het systeem bevindt zich dan niet meer in meerdere toestanden gelijktijdig. Het is zeker niet duidelijk of dat die waarnemer een mens moet zijn, maar ik denk dat je het ook niet kan uitsluiten. Dikwijls wordt in die context ook verwezen naar verstrengeling met de cosmische achtergrondstraling wat maakt dat bvb hemellichamen geen quantumgedrag vertonen op makroscopische schaal. De onzekerheid lekt weg naar de omgeving.

Veel van de interpretatie gaat ook afhangen van jouw interpretatie van de QM: Copenhagen, Everett veel-werelden, ....

Verstrengeling is belangrijk, maar in de meeste technische cursussen op beginnersniveau lees ik nooit veel meer dan het klassieke verhaal van verstrengeling van de spin van fotonen. Sean Carroll zou nu een tekstboek schrijven voor undergraduates waarin verstrengeling een meer prominente rol speel, hoorde ik hem zeggen in zijn podcast.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

Ik zit in het kamp Einstein en Gerard van het hoofd. Ik weet even niet of dat de Copenhagen interpretatie is.

Ik ben er verder wel uit tav dat facebook filmpje.
Probleem is dat er iets uit zijn context gehaald word. Je ziet maar een klein stukje van een langer verhaal.
Wat was Neil de Grasse Tyson aan het uitleggen en aan wie?

Gerard van het hoofd, vind kwantum mechanica een mooi reken model, maar denkt dat er een iets onderliggend is.
Ik heb hem alleen nog niet zien zeggen, wat dat onderliggende dan is. Strings? Qft ?

Misschien wel een goed boek voor mij, het boek dat Sean Carroll gaat schrijven.

Misschien dat ik dan wel op een vertaling wacht. Ooit het book the universe in a nuttshell gekocht, van Stephan Hawkings, maar ik had bij bepaalde bladzijde voor bepaalde woorden toch echt een woordenboek nodig. (Engelse uitgave)

Verder rommelt het aardig in me boven kamer.
Xilvo heeft natuurlijk wel een punt, met dat je met licht geen fotonen kan meten.

En nu zet jouw opmerking over verstrengeling me ook weer aan het denken. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

Einstein geloofde in het bestaan van absolute natuurwetten die deterministisch zijn van karakter zoals de ART. 't Hooft stelt als ik het juist begrijp dat de QM emergent is net zoals de thermodynamica en dat het onderliggend beschreven wordt door iets deterministisch. Penrose en Smolin zitten ook op die lijn. Iets waar ik ook graag in zou willen geloven.

Verstrengeling en decoherentie verklaart het meetprobleem in de QM zeker niet helemaal. Hossenfelder heeft een paper geschreven waarin ze dieper ingaat op het meetprobleem in de QM.

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 528/ac96cf

Het meetprobleem is ook sterk verwant met de vraag waarom de wereld op macroscopisch niveau zich voordoet als iets dat beschreven wordt door de klassieke mechanica, en niet door de QM. Die vraag is m.i. ook nog niet opgelost.

Berichten: 1.247

Re: Neil de grasse double slit

wnvl1 schreef: di 09 jan 2024, 22:39 Einstein geloofde in het bestaan van absolute natuurwetten die deterministisch zijn van karakter zoals de ART.
Nee, dat is een wijdverbreide mythe. Einstein geloofde in lokaal-realisme en had al vrij vlot geen problemen met de inherente onzekerheid van de QM. Zijn kritiek tijdens de Solvay conferenties in 1927 en 1930 en discussies met Bohr spitsten zich dan ook voornamelijk op lokaal-realisme en was daarmee in zekere zin een aanloop naar het EPR-artikel uit 1935. In veel literatuur wordt echter beweerd dat Einstein vooral moeite had met Heisenbergs onzekerheidsrelatis (en hoe Bohr deze discussies triomfantelijk "won").

Deze mythe behandel ik ook in mijn boek "Natuurlijk niet!".

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

wnvl1 schreef: di 09 jan 2024, 22:39 Einstein geloofde in het bestaan van absolute natuurwetten die deterministisch zijn van karakter zoals de ART. 't Hooft stelt als ik het juist begrijp dat de QM emergent is net zoals de thermodynamica en dat het onderliggend beschreven wordt door iets deterministisch. Penrose en Smolin zitten ook op die lijn. Iets waar ik ook graag in zou willen geloven.

Verstrengeling en decoherentie verklaart het meetprobleem in de QM zeker niet helemaal. Hossenfelder heeft een paper geschreven waarin ze dieper ingaat op het meetprobleem in de QM.

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 528/ac96cf

Het meetprobleem is ook sterk verwant met de vraag waarom de wereld op macroscopisch niveau zich voordoet als iets dat beschreven wordt door de klassieke mechanica, en niet door de QM. Die vraag is m.i. ook nog niet opgelost.
Ik ga een poging doen, om dat verhaal van Hossenfelder te lezen.

En misschien ook dat boek van flappelap kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

flappelap schreef: wo 10 jan 2024, 12:54
wnvl1 schreef: di 09 jan 2024, 22:39 Einstein geloofde in het bestaan van absolute natuurwetten die deterministisch zijn van karakter zoals de ART.
Nee, dat is een wijdverbreide mythe. Einstein geloofde in lokaal-realisme en had al vrij vlot geen problemen met de inherente onzekerheid van de QM. Zijn kritiek tijdens de Solvay conferenties in 1927 en 1930 en discussies met Bohr spitsten zich dan ook voornamelijk op lokaal-realisme en was daarmee in zekere zin een aanloop naar het EPR-artikel uit 1935. In veel literatuur wordt echter beweerd dat Einstein vooral moeite had met Heisenbergs onzekerheidsrelatis (en hoe Bohr deze discussies triomfantelijk "won").

Deze mythe behandel ik ook in mijn boek "Natuurlijk niet!".
Einstein had dacht ik een probleem, met de uitleg van sommige die gegevens overdracht sneller als het licht zou inhouden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

Het debat tussen Einstein en Bohr gaat inderdaad niet over determinisme/indeterminisme. Einstein wil daar met enkele gedachtenexperimenten Bohr uitdagen rond de onzekerheidsrelaties / superpositie. Ook EPR gaat niet over determinisme.

Anderzijds denk ik wel dat Einstein in de grond niet geloofde in determinisme. Er was volgens hem iets dieper. Hij ging er wel er wel in mee. Ik vermoed dat er zoveel bewijs was dat hij ook niet anders kon. Einstein zal in de tijd ook wel geevolueerd zijn. Ik werwijs naar volgende citaten.
I have the greatest consideration for the goals which are pursued by the physicists of the latest generation which go under the name of quantum mechanics, and I believe that this theory represents a profound level of truth, but I also believe that the restriction to laws of a statistical nature will turn out to be transitory....Without doubt quantum mechanics has grasped an important fragment of the truth and will be a paragon for all future fundamental theories, for the fact that it must be deducible as a limiting case from such foundations, just as electrostatics is deducible from Maxwell’s equations of the electromagnetic field or as thermodynamics is deducible from statistical mechanics.
(Albert Einstein)
https://www.epj-conferences.org/article ... _00110.pdf
On December 4, 1926, Einstein wrote in a letter to Born: “Quantum mechanics is certainly imposing. But an inner voice tells me that it is not yet the real thing. The theory says a lot, but does not really bring us any closer to the secret of the ‘old one’. I, at any rate, am convinced that He does not throw dice.”
Ik kan mij inbeelden dat dit gevoel ook nog altijd bestaat bij hedendaagse wetenschappers.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Neil de grasse double slit

Gps schreef: wo 10 jan 2024, 16:45 Einstein had dacht ik een probleem, met de uitleg van sommige die gegevens overdracht sneller als het licht zou inhouden?
Het lokaal realisme waarnaar Flappelap verwijst, houdt in (1) dat de wereld bestáát ook als we niet kijken, en dat hij zich op die momenten niet anders gedraagt dan wanneer we wél kijken; en (2) dat als we hier iets doen, dan kan dat niet ogenblikkelijk elders gevolgen hebben, niet als dat zou inhouden dat de informatie sneller moet reizen dan het licht.

Einsteins lokaal realisme wijkt mogelijk ook af van de rol die de QM toekent aan de waarnemer. Ik las juist het boek van Thomas Hertogh, die samen met Hawking zijn laatste model van het cosmos uitwerkte. Hij beklemtoont daarin dat Hawking in de laatste fase van zijn leven afgestapt is van het model van Einstein met zijn absolute natuurwetten die overal boven staan, naar een model waarin de waarnemer centraal staat en waarin de wetten ook evolueren.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Neil de grasse double slit

Dit roept een herinnering op. Brain Green over Einstein, Bohr en dit lokaal determinisme.

Einstein: The moon is also there , when I am not looking at it.

Bohr tegen Einstein, stop telling god what to do.



1uur4 min

This disturbed Gerard.

En deze:



Voor de liefhebbers, die twee link heeft ook de wiskunde erbij. Maar ik wil best toegeven dat ik daar een beetje afhaak, al heb ik het wel gezien.
Wiskunde op dit niveau kan ik meestal wel een beetje volgen, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik het echt goed begrijp.

Wat mij vaak gebeurd is dat Brian iets uitlegt, ik dan denk dat ik het begrijp, tot ik er over na ga denken.
Dan komt er vaak, ja maar, ja maar. :lol:

Reageer