De Titanic.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

De Titanic.

Ik denk dat een ieder het verhaal wel kent maar daar gaat het me niet om.

De overlevende vertelden dat het schip in tweeën brak en het achterschip het eerste zonk.

'Experts' zeiden later dat het schip als een geheel zonk en als het ware de oceaan in dook.
(Dit werd op den duur algemeen aangenomen)

Afbeelding

Nadat het wrak was gevonden bleken de ooggetuigen gelijk te hebben gehad.

Mijn vraag is nu:
Waarom hielden die Experts aan hun mening vast, tegen al die ooggetuigen in?

Berichten: 866

Re: De Titanic.

Het zal me niets verbazen als er flinke verschillen zaten in de verslagen van de ooggetuigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De Titanic.

Over dit waren ze het eens,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.550

Re: De Titanic.

chatgpt...
In de nasleep van de ramp met de Titanic in 1912, was er initiële onzekerheid en verwarring over de precieze omstandigheden van het zinken van het schip. De eerste onderzoeken, waaronder het Amerikaanse en Britse onderzoek, concludeerden dat de Titanic als één geheel was gezonken. Hier zijn enkele redenen waarom dit oorspronkelijke standpunt overheerste, ondanks enkele ooggetuigenverslagen die suggereerden dat het schip in tweeën brak:
1. Beperkte informatie en technologie: In 1912 ontbrak de technologie om diepzeewrakken te onderzoeken zoals we die vandaag hebben. Het duurde tientallen jaren voordat de Titanic werd gevonden en geëxploreerd. De beperkte technologie en kennis van die tijd bemoeilijkten een grondige analyse van het wrak.
2. Onvolledige getuigenissen: Veel overlevenden van de ramp hebben mogelijk niet alle details van het zinken kunnen waarnemen, en sommigen waren misschien in shock of verward, wat hun getuigenissen minder betrouwbaar maakte. Daarnaast was er de mogelijkheid van misinterpretatie van wat er precies gebeurde.
3. Initiële aannames en druk: Bij het eerste onderzoek werd wellicht aangenomen dat een groot schip als de Titanic niet zo gemakkelijk in tweeën kon breken. Er kon ook een zekere mate van sociale en institutionele druk zijn om snel met conclusies te komen.
Het was pas na de ontdekking van het wrak in 1985 door oceanograaf Robert Ballard dat er overtuigend bewijs werd gevonden dat de Titanic in tweeën was gebroken voordat het zonk. Moderne onderzoek technologieën, zoals op afstand bestuurde onderwaterrobots, fotomateriaal van het wrak en andere geavanceerde methoden, leverden cruciale informatie die in het verleden ontbrak.
Het vasthouden aan het idee dat de Titanic in zijn geheel zonk, kan worden gezien als een gevolg van de beperkte middelen en kennis die beschikbaar waren in de vroege stadia van het onderzoek. Het toont ook aan hoe wetenschappelijke consensus kan evolueren naarmate nieuwe feitelijke gegevens en technologische vooruitgang beschikbaar komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: De Titanic.

Hier is laatst een video over gemaakt door Oceanliner Designs (Youtube, erg goed, Engels):


Het was een deel trots van de hoofdonderzoeker (dus niet alle feiten onder ogen willen zien) en twee verklaringen in een verhoor door hooggeplaatste bemanning die erop stonden dat het schip niet brak tijdens het zinken. Ondanks dat er getuigen waren die weldegelijk beweerde dat het schip brak.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: De Titanic.

Ok, iets subtieler, niet perse alleen de trots van de hoofdonderzoeker, maar van de onderzoekscommissies. Het was ook gewoon ondenkbaar dat zo'n formaat schip kon breken en de getuigen die beweerde dat het schip brak (zo'n 13) waren tegenstrijdig over waar het schip precies brak.

Berichten: 12

Re: De Titanic.

Een hele goede vraag, waar dit topic mee begint. Maar wat mij vooral verbaast zijn de reacties erop: zeer omfloerst stipt Chat GPT "....een zekere mate van sociale en institutionele druk..." aan. En irArjan: U lijkt in Uw tweede post vooral ook te benadrukken dat U de zaak niet ongenuanceerd wilt benaderen (wat op zichzelf volgens mij beslist goed is).

Maar wat U zegt over "... gewoon ondenkbaar...." heeft volgens mij uitsluitend geldigheid voor onnozele leken die de toenmalige reclame ideeën van de vervoersmaatschappijen kritiekloos hadden geabsorbeerd.

Ik denk dat ervaren zeeofficieren best een idee hadden van de structurele sterkte van een scheepsromp van die afmetingen. Rampen, verkeerde beladingen, maar vooral de ervaringen in droogdokken en bij de bouw op scheepshellingen zullen toch allang die inzichten hebben doen rijpen ,denk ik. Zelfs als leek zie je dan al voorbeelden van scheefzakken en scheuren. Men zal toch ook wel uitgerekend hebben of de scheepshuid hier en daar niet een paar millimeter dunner kon. In die tijd was de factor materiaal nog veel belangrijker dan arbeid. Dit laatste houdt in dat er allang een goed inzicht was in de grenzen in sterktes in een scheepsromp. (The Great Eastern, het eerste "grote" stalen zeeschip, was al meer dan 50 jr eerder gebouwd) Kortom: de mogelijkheid dat het grote schip zo kon breken was voor professionals heel goed denkbaar. En ze keken er bij wijze van spreken totaal niet van op. Het was goed te berekenen, denk ik. Maar ik ben niet ingevoerd in de geschiedenis van de sterkterekening. Aan grote stalen constructies (eerste wolkenkrabbers, Tour Eiffel) zal toch wel wat gerekend zijn veronderstel ik.

Ik denk dat de betrokken zeeofficieren, en ter zake kundigen, in de commissies bewust logen. Zoveel vertrouwen heb ik in de mensheid.

Maar bedenk vooral:
De immense druk waaronder het individu in 1912 in de toenmalige cultuur stond om zich in het collectief te schikken, de steile maatschappelijke hiërarchie die gematerialiseerd werd in lage lonen en grote persoonlijke risico's; veel omstandigheden maakten dat wat je broodwinning eiste, daar moest je (bijna) wel voor gaan. Ook als een leugentje om bestwil daarvoor nodig was. Kijk eens in hoeverre de mensen nu onder druk de waarheid nog hoog houden als die in het gedrang komt. En die druk is zoveel lager. Zie de toeslagenaffaire.


In de tweede plaats: In dit geval stond het aanzien van de top in intercontinentaal reizen op het spel. Het maakte groot verschil of dat reizen als een noodzakelijk kwaad zou blijven worden gezien (de situatie tot dan toe) of als iets dat je routineus als gelijkwaardig aan een treinreis kon beschouwen. ("Even naar New York op en neer") . Er speelden zeer grote belangen waarbij de groei van de internationale handel gemoeid was.
Ik stel me die zeeofficieren voor als heel reële mensen die dachten: “Het moet ook betááld worden, die reizerij. Als je helemaal geen risico,s wilt nemen, reis dan niet, landrot! Je weet niet waar je het over hebt! En voor mij is het risico veel groter want ik doe niet anders dan op een schip zitten en ik neem dat risico. En de slager en de bakker melden ook altijd dat zij de beste in de wereld zijn en daar stoort niemand zich aan , allemaal advertentiepraat, dus hoe erg is dat nou: het brak niet?”

De Titanic: spreekwoordelijk geworden en altijd goed om het menselijk tekort in te becommentariëren. Ook in samenhang met de techniek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: De Titanic.

gks otter schreef: di 16 jan 2024, 16:48 Ik denk dat de betrokken zeeofficieren, en ter zake kundigen, in de commissies bewust logen. Zoveel vertrouwen heb ik in de mensheid.
Met welk motief? Aantonen dat die bootreizen toch echt wel veilig waren?

Er was een onzinkbaar geacht schip gezonken. Maakt het dan nog wat uit of het schip tijdens het zinken in tweeën brak?

Berichten: 12

Re: De Titanic.

Ik vermoed dat hun motief was angst tegen te gaan.
Dood, massaal verlies en verdwijning is beangstigend, maar kan nog een zekere overzichtelijke orde hebben. Je kunt je het individu nog voorstellen als zittend in zijn hut, wachtend op het onvermijdelijke lot en daarin berustend. Daarbij het orkest dat op het zinkende schip tot het laatst met doodsverachting doorspeelde en daardoor feitelijk een orde in stand hield die, over de grens van de dood leek te reiken. Heroïsche voorbeelden van hoe mensen zich tegen hun angst kunnen verzetten. Heroïek was er alom geweest: Huisvaders uit de gegoede klasse die zich opofferden voor vrouw en kinderen door hun plaats in de reddingsboten af te staan, etc.
Maar directe, feitelijke destructie, uiteenvallen, b.v. als nietig mens weggeslingerd worden uit de ingewanden van het brekende schip, maakt deze overwinning van de angst veel moeilijker. In plaats van een nette heroïsche dood komt er dan een smerige , chaotische, “onmenselijke” dood in de beeldvorming zich naar voren dringen.
Dat zou veel meer potentiële passagiers afschrikken. Een bedreiging voor het wij-gevoel van de beau monde.

Reageer