Roldeuren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Roldeuren

Bestaan er ook glazen deuren die oprolbaar zijn?

Ik heb vroeger eens een TV gehad met een houten roldeur er voor waarvan de strips kleiner dan een cm waren en je nauwelijks kon zien dat het strips waren.
Met gals moet dat toch ook kunnen, of misschien slijt dat te snel?

Zoeken leverde niets op, wel eindeloze advertenties voor glazen schuifdeuren.

Kan natuurlijk zijn dat ze anders heten.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Roldeuren

Ik denk dat een bijkomend probleem in vergelijking met hout is dat je er ook op een goede manier doorheen moet kunnen kijken. Zelfs als het glas goed tegen elkaar aan zit zal je de naden tussen het glas kunnen zien. Dat betekent waarschijnlijk dat je er niet goed onder een hoek doorheen kan kijken. Dat lijkt me het doel van zo'n oplossing een beetje teniet doen.

Ook moet je verdomt scherpe hoeken aan het glas hebben voor een mooie aansluiting van de glazen panelen, wat glas nogal scherp maakt in tegenstelling tot hout. Naast scherp maakt dat het glas ook heel kwetsbaar voor stukjes die eraf kunnen vliegen. Dus ik denk dat het in de praktijk geen goed idee is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Roldeuren

tempelier schreef: zo 28 jan 2024, 12:04 Bestaan er ook glazen deuren die oprolbaar zijn?

Ik heb vroeger eens een TV gehad met een houten roldeur er voor waarvan de strips kleiner dan een cm waren en je nauwelijks kon zien dat het strips waren.
Met gals moet dat toch ook kunnen, of misschien slijt dat te snel?
Ik heb die ook wel gezien en ik meen me te herinneren dat die strips op doek gelijmd waren, zo bij elkaar gehouden werden.
Daar heb je natuurlijk weinig aan als je glas gebruikt.

Berichten: 866

Re: Roldeuren

waar zou je de praktische voor willen gebruiken?
als je iets wilt laten zien in een kast is een vlak glazen deurtje veel mooier

er bestaan ook metalen en kunststof varianten eventueel transparant.

je kan glazen strips op een transparante folie aanbrengen en dit als deurtje gebruiken op de manier zoals je beschrijft
maar of e er blijk van gaat worden is een andere vraag

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Roldeuren

Je kunt je garagedeur vervangen door een transparant rolluik, zodat je garage de sfeer krijgt van een winkelcentrum na sluitingstijd. Dankzij de horizontale strips kunnen voorbijgangers dan ook van opzij naar binnen kijken.

link

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Roldeuren

boertje125 schreef: zo 28 jan 2024, 14:40 waar zou je de praktische voor willen gebruiken?
als je iets wilt laten zien in een kast is een vlak glazen deurtje veel mooier

er bestaan ook metalen en kunststof varianten eventueel transparant.

je kan glazen strips op een transparante folie aanbrengen en dit als deurtje gebruiken op de manier zoals je beschrijft
maar of e er blijk van gaat worden is een andere vraag
Ik zou het zelf kunnen gebruiken als een tochtdeur, de ruimte is ongeschikt (te smal) voor een gewone deur.
HIj hoeft dan niet op te rollen maar kan scherp de bocht omgaan.

Vroeger werden kamers wel eens gescheiden door schuifdeuren (vaak met glas in lood) als men ze oprolt kan de doorloop groter worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Roldeuren

Zou een vouwdeur dan niet praktischer zijn? Ik ben niet technisch onderlegd, maar het lijkt me dat je dat zou moeten kunnen doen met de door Boertje125 voorgestelde strips.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Roldeuren

Rhiannon schreef: ma 29 jan 2024, 09:56 Zou een vouwdeur dan niet praktischer zijn? Ik ben niet technisch onderlegd, maar het lijkt me dat je dat zou moeten kunnen doen met de door Boertje125 voorgestelde strips.
Die vind ik afschuwelijk.
Ook sluiten die niet goed af.

Reageer