[scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

laura02 schreef: zo 11 feb 2024, 19:46 Hoe kom ik op ..a.. mg in 1000 mL? Daar loop ik vast
verh.png
verh.png (5.96 KiB) 471 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Oke dus 14,44 mg in 1000 mL
ik wil 100x verdunnen dus in 10 ml
14,44 mg per 1000 mL is dan 0,0144 mg per mL

Hieruit 2,5 mL halen want
0,0144 * 2,5 mL = 0,0361 mg
Dit in maatkolf van 10
0,0361 / 0,01 L = 3,61 mg/L

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

laura02 schreef: zo 11 feb 2024, 20:42 Oke dus 14,44 mg in 1000 mL
ik wil 100x verdunnen dus in 10 ml
Je zoekt dus 14,44 mg tablet in 10 mL,(want als je dat 100 x verdunt heb je je gewenste 14,44 mg/L)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

ja oke maar dan val ik toch nog ver uit de kalibratielijn? Ik ben in de war :?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

laura02 schreef: zo 11 feb 2024, 22:00 ja oke maar dan val ik toch nog ver uit de kalibratielijn?
nee, want je bent andersom aan het rekenen, je bent gestart vanaf de gewenste uitkomst, het midden van die kalibratielijn (3,6 mg ijzer per Liter oplossing)

daarvoor wil je 14,4 mg staaltablet per liter (want staaltablet bevat circa 25 massaprocent ijzer)
om een of andere reden moest je onderweg nog ergens 100 x verdunnen , de oplossing daarvóór bevatte dus 1440 mg staaltablet per liter. (of 14,4 mg per 10 mL )
Maar je mag hier ook 720 mg staaltablet oplossen in een halve liter, of 360 mg staaltablet in een kwart liter of ....(kies maar)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

oke juist ik snap inderdaad dat je zelf mag kiezen hoeveel je nu inweegt, maar als ik 0,144 mg staaltablet inweeg in 10 mL verkrijg ik toch al 14,4 mg/L? Dan hoef ik toch niet nog onnodig 100x door te verdunnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Ehmm, ik heb dat 100 x verdunnen niet bedacht hè?
laura02 schreef: za 10 feb 2024, 11:34
en ik moet er dan voor zorgen dat mijn monster (staaltablet) na 100x verdunnen midden in de kalibratiereeks valt."
Kan dat iets te maken hebben meetonnauwkeurigheden, of mislees je iets in je opdracht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Ik keek weer in de praktijkbundel en ik moet nog ca. 30 mL aan oplossingen toevoegen voor de reactie, vandaar.
"Maak m.b.v. een stamper in een mortier twee staaltabletten fijn. Weeg hiervan nauwkeurig een
zodanige hoeveelheid monster in duplo af, dat na 100 x verdunnen de concentratie in het midden van
de kalibratielijn valt.
Breng de afgewogen hoeveelheid over in een maatkolf van 100 mL, voeg toe 10 mL 1 M zoutzuur en
vul aan met demiwater. Los zoveel mogelijk op en filtreer. Verdun het filtraat 10 x.
Pipetteer van de verdunning 10 mL in een maatkolf van 100 mL en verdun tot ca. 50 mL."

Dus ik hoor in dit scenario 144 mg in 100 mL te doen en vanaf daar door verdunnen volgens aangegeven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

laura02 schreef: zo 11 feb 2024, 23:06 Pipetteer van de verdunning 10 mL in een maatkolf van 100 mL en verdun tot ca. 50 mL."
dit is een onzinzin . Je werkt niet met maatkolven om "circa" te verdunnen.
Maatkolven zijn precisieglaswerk. Een maatkolf van 100 mL gebruik je om aan te vullen tot exact 100,0 mL .

moet na je laatste zin nog wat worden toegevoegd waarna wèl tot 100 mL wordt aangevuld? Want anders verdun je ook geen 10 x 10 = 100 keer, maar slechts 10 x ong 5 = ongeveer 50 keer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Klopt, ik moet op het einde deze volgende oplossingen toevoegen
"Voeg achtereenvolgens aan de kalibratiereeks en de monsters toe:
(Na elke toevoeging voorzichtig zwenken!)
- 2 mL bipyridyl oplossing (5 g/L)
- 10 mL hydroxylammoniumchloride oplossing (10 g/L)
- enkele druppels 1 M NaOH tot niet verdere roodkleuring.
- 20 mL buffer oplossing (pH = 5)"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

weer zoiets raars:
Voeg achtereenvolgens aan de kalibratiereeks en de monsters toe:
die kalibratiereeks staat al klaar, daar gaan we toch niet nog eens aan zitten rommelen?

enfin, 144 mg staaltablet in die eerste 100 mL en dan klopt dat deel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

en dan nog wel volledig aanvullen natuurlijk, de praktijkbundels zijn niet bepaald heel goed opgesteld maar goed...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

laura02 schreef: zo 11 feb 2024, 23:24 de praktijkbundels zijn niet bepaald heel goed opgesteld maar goed...
laten we stellen: "voor verbetering vatbaar"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

ja zeker en dan nog het laatste even terug naar het andere monster
"Monster ijzer elixer:
Pipetteer in duplo een zodanige hoeveelheid monster in een maatkolf van 100 mL dat de concentratie
in het midden van de kalibratielijn valt. Verdun met demiwater tot ca. 50 mL. (wordt ook nog aangevuld)"

ijzer elixer bevat 75 mg/100 ml ijzer.

Op dezelfde manier uitrekenen volgens omrekenschema, is dan 0,50 mL in 100 mL?

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Bepaling ijzer spectrometrie

Jan van de Velde schreef: zo 11 feb 2024, 23:23 weer zoiets raars:
Voeg achtereenvolgens aan de kalibratiereeks en de monsters toe:
die kalibratiereeks staat al klaar, daar gaan we toch niet nog eens aan zitten rommelen?
Ja, die mag je dus nog niet aanvullen want daar moeten die oplossingen nog bij op het eind, echt heel gek...

Reageer