Oude Balpennen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Oude Balpennen

Ik heb nog al wat oude balpennen .
Probleem vaak schrijven ze niet meer om dat vermoedelijk het balletje door uitdroging muurvast zit.
Leeg zijn ze zeker niet.

Is er een oplosmiddel waarmee je die balletjes weer los kunt krijgen?

Berichten: 866

Re: Oude Balpennen

even heel kort in de vlam van een aansteker en dan rustig heen en weer halen over een vel papier\
eventueel een paar keer herhalen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Oude Balpennen

Schrijven op rubber schoenzool. Rubber weerstand kan helpen het kogeltje in beweging te krijgen. Dit ideetje vroeger geleerd ik denk op lagere school. Doe ik regelmatig met pennen wat ik in de auto heb liggen.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op zo 18 feb 2024, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

boertje125 schreef: zo 18 feb 2024, 13:25 even heel kort in de vlam van een aansteker en dan rustig heen en weer halen over een vel papier\
eventueel een paar keer herhalen
Ga ik gelijk even proberen, wat heb ik te verliezen behalve een nu onbruikbare balpen.
Ergens moeten nog aanstekers liggen, ook al oud want er wordt al twintig jaar niet meer gerookt en we koken elektrisch.

Bedankt vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

OOOVincentOOO schreef: zo 18 feb 2024, 13:55 Schrijven op rubber schoenzool. Rubber weerstand kan helpen het kogeltje in beweging te krijgen. Dit ideetje vroeger geleerd ik denk op lagere school.
Ga ik ook proberen.
Bedankt vast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.988

Re: Oude Balpennen

Je zou ook de punt even in een oplosmiddel als aceton kunnen dopen. Ik heb het niet geprobeerd en geef geen garantie.
De rubberen zool lijkt me een goede en veilige methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

Dat is allemaal niet zo gemakkelijk gegaan.

Er lag een handjevol aanstekers uit het baldadige verleden.
Ze werkten echter geen van allen niet meer.. :lol: ( Die worden dus afgevoerd)

Stonden nog lucifers in een keuken kastje pakje was wat nat geworden maar met veel moeite heb ik een kaars ermee aangestoken. Dat werkte echter niet, ze bleven hardnekkig weigeren te schrijven. De temperatuur is het niet eentje maakte ik zo warm dat het kopje er af vloog. :lol:

Zal straks eens kijken of ik nog aceton heb en dan de methode van Silva kan proberen.
Lukt dat ook niet dan smijt ik ze weg.

PS.
Zal toch maar een nieuw pakje lucifers kopen, je weet maar nooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.347

Re: Oude Balpennen

tempelier schreef: zo 18 feb 2024, 14:38 Er lag een handjevol aanstekers uit het baldadige verleden.
Ze werkten echter geen van allen niet meer.. :lol: ( Die worden dus afgevoerd)
Je kan een topic starten, hoe krijg ik oude aanstekers terug aan de praat... :D

Berichten: 3.934

Re: Oude Balpennen

tempelier schreef: zo 18 feb 2024, 14:38
Zal straks eens kijken of ik nog aceton heb en dan de methode van Silva kan proberen.
misschien eerst even kijken of die niet vervlogen is als de rest ook allemaal al zo lang ligt? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

Het spreekwoord luidt:

"Wie wat bewaart heeft wat."

Maar dat lijkt in mijn geval niet helemaal op te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

Ik heb alles geprobeerd, met nog andere tips van elders, zoals ze in het kokende water gooien.

Niks hoor, ze blijven weigeraars.
Vermoedelijk is na al die jaren ook wat van de inkt in de stiften verdroogd.
Ze gaan nu naar de recycling, wat anders kan ik er niet mee.

Het meeste schijf ik gelukkig met potlood en daar heb ik ik er een forse voorraad van.

Wel bedankt allemaal voor de tips.

PS.
Ik vraag me nog steeds af, hoeveel er gemiddeld van een balpen wordt opgeschreven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.365

Re: Oude Balpennen

Ik gebruik meestal een ouderwetse vulpen, een Mont Blanc die ik heb gekregen voor mijn twaalfde verjaardag, samen met een horloge, omdat ik een grote meid was die in de eerste klas van het gym zat (ik ben in oktober jarig, dus dat was een mooi gericht cadeau). Balpennen drogen bij mij dus ook uit. Meestal gaat het dan om reclamepennen. Het gekke is dat een Parker en een Cross, die met vullingen werken, niet uitdrogen. Zou de kwaliteit van de inkt van die reclamepennen minder zijn?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.988

Re: Oude Balpennen

Echt oude ballpoints zijn moeilijk weer aan de praat te krijgen.
Vreemd genoeg heb ik tientallen jaren oude rollerballs, heel verwant qua techniek, die nog probleemloos schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

Rhiannon schreef: vr 23 feb 2024, 11:00 Ik gebruik meestal een ouderwetse vulpen, een Mont Blanc die ik heb gekregen voor mijn twaalfde verjaardag, samen met een horloge, omdat ik een grote meid was die in de eerste klas van het gym zat (ik ben in oktober jarig, dus dat was een mooi gericht cadeau). Balpennen drogen bij mij dus ook uit. Meestal gaat het dan om reclamepennen. Het gekke is dat een Parker en een Cross, die met vullingen werken, niet uitdrogen. Zou de kwaliteit van de inkt van die reclamepennen minder zijn?
Ik heb nog een paar vulpennen liggen, eentje van mijn vader, met zij naam erop geërfd.
Inkt is er ook nog, maar gebruiken doe ik ze niet.
(Die van mijn vader is gewoon te dik vind ik)

Ik had ook uitgedroogde vullingen, maar dat zullen wel geen parkers geweest zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oude Balpennen

Xilvo schreef: vr 23 feb 2024, 11:03 Echt oude ballpoints zijn moeilijk weer aan de praat te krijgen.
Vreemd genoeg heb ik tientallen jaren oude rollerballs, heel verwant qua techniek, die nog probleemloos schrijven.
Die heb ik niet er onder zitten.
Waarschijnlijk was het allemaal goedkoop spul.

Reageer