[natuurkunde] panfluit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

[natuurkunde] panfluit

Geachte forumgebruikers
Ik heb het examenoverzicht 2023-2024 havo Natuurkunde besteld,
Het begint met vragen over geluid
een persoon heeft een panfluit en maakt muziek.
de open buizen van de panfluit zijn verschillend van lengte
is het zo dat de kortste buis een hoge toon geeft en een langre buis een toon met lagere frequentie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] panfluit

Bij een panfluit past er bij de grondtoon een kwart golflengte in de buis.
Hoe korter de buis, hoe korter de golflengte en hoe hoger de frequentie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: [natuurkunde] panfluit

Het is leuk om een panfluit-buis te imiteren met een verticaal rietje, waarbij je over het bovenste uiteinde blaast, en dat je van onderen afsluit met je vinger. Een standaard rietje is 19,5 cm lang en de geluidssnelheid is 343 m/s, zodat je een toon van 440 Hz mag verwachten. Als je het controleert met een geluidsfrequentieanalyse-app die je op je telefoon installeert, zoals spectroid, meet je een iets lagere frequentie (waarom?). Je kunt in een paar minuten een prachtige panfluit maken door er 7 rietjes naast te plaatsen die je met een schaar korter knipt. De gewenste lengteverhouding voor de complete toonladder (do re mi fa so la ti do) is 1 : 8/9 : 4/5 : 3/4 : 2/3 : 3/5 : 8/15 : 1/2. Luister en huiver!

.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: [natuurkunde] panfluit

Xilvo , ik denk dat er bij die panfluit omdat hij aan beide kanten open is ,een grondtoon van 1/2. lambda tussen past. als de buis aan 1 kant gesloten is , dan past er bij de grondtoon 1/4 .lambda in de buis ( dit volgens het boek scoop (een natuurkundeboek.).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: [natuurkunde] panfluit

Ik denk dat je de kant van de mond gesloten moet beschouwen. Dus kwart denk ik zoals xilvo zegt.
Zie ook de link hieronder.

https://opnatuurkunde9dinkel.wordpress. ... -panfluit/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] panfluit

aadkr schreef: do 22 feb 2024, 13:18 Xilvo , ik denk dat er bij die panfluit omdat hij aan beide kanten open is ,een grondtoon van 1/2.
Ik zie inderdaad panfluiten waarbij beide uiteinden open zijn maar ook fluiten waarbij één einde afgesloten is, zoals deze:
panfluit1.png
Bron: Alexander Kerschhofer
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: [natuurkunde] panfluit

Oefenvraag examen 2017 tijdvak 2 vraag 1
Janneke maakt voor een praktische opdracht een panfluit.Een panfluit bestaat uit buizen van diverse lengte. Als zij over een buis blaast, gaat de lucht in deze buis trillen en dan ontstaat er geluid.
Hieronder staan 2 zinnen over de geluidsgolven in deze buis.
In de buis bevinden zich TRANSVERSALE--LONGITUDINALE geluidsgolven met verschillende SNELHEDEN -FREQENTIES. Er treed resonantie op zodra de AMPLITUDE - GOLFLENGTE van een golf in verhouding is met de lengte van de luchtkolom in de buis.
Ik denk dat de keuzes zijn:
transversaal- frequenties - golflengte. Kloppen deze keuzen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [natuurkunde] panfluit

aadkr schreef: do 22 feb 2024, 20:37 transversaal- frequenties - golflengte. Kloppen deze keuzen??
Alleen de eerste niet. Geluid is een longitudinale golf, lucht trilt in de voortplantingsrichting.

Reageer