[scheikunde] titratie napoleonsnoepje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

[scheikunde] titratie napoleonsnoepje

namens jas&schei met wat inlogproblemen laat ik deze alvast even hier:
jas&schei schreef:hoi!
ik heb met school een neerslag titratie gedaan. ik moet daarmee de massa van citroenzuur in napoleon meten.
de molaire massa van natronloog is gegeven en dat was 0,08452
de beginstand was 1,31 en de eindstand 13,07, dus het verschil 11,76. ik heb alleen geen idee hoe ik nu de massa van de citroenzuur kan berekenen
Kan er iemand even een duwtje de goeie richting op geven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 54

Re: [scheikunde] titratie napoleonsnoepje

Het 'duwtje' komt allereerst neer op een vermaning beter op te letten tijdens de les en aantekeningen te maken als de docent en TOA wat uitleggen.

De molaire massa van natronloog is 0,08452. Molaire massa? 0,08452 wat? Begin- en eindstand zijn 1,31 en 13,07. 1,31 en 13,07 wat? Eenheden zijn een ding.

Wat doe je eigenlijk bij een titratie?
Wat heb je met het snoepje gedaan dat je kon titreren?
Welke stoffen zitten waar?
En in welke chemische vorm? (← 'natronloog in de buret' is niet het antwoord op deze vraag.)
Welke reactievergelijking moet je opstellen (chemisch rekenen kan nooit zonder kloppende reactievergelijking)? Je mag voor de vergelijking citroenzuur opschrijven als H3Cz, maar voor berekeningen aan massa's en dergelijke heb je natuurlijk de volledige formule nodig. En de waardigheid van dit zuur. BINAS tabel 49 is je vriend.

Ga daar eerst maar eens over nadenken en alle informatie netjes verzamelen. Wellicht helpt dat al in het op de rit krijgen van de berekening.

Reageer