Vreemde stank in huis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Vreemde stank in huis

Iemand enig idee?

Sinds een jaar of twee - drie hebben wij in ons halletje (bij voordeur en meterkast) bij tijden last van een vreemde, wietachtige geur. Alweer een hele tijd niks geroken, nu hangt er een zelfs penetrante geur. Een bezoeker die ons niet kent zou denk ik vreemd opkijken bij het binnenkomen.

Het komt in elk geval niet uit de kruipruimte (dat heb ik net weer gecheckt).
Zou het kunnen dat er iets van (on)gedierte in de spouw (gevuld met glaswolvlokken) zit? De meterkast heeft twee roosters dwars door de spouwmuur heen.

Ik weet bijvoorbeeld dat we al minstens 10 jaar een nest gierzwaluwen hebben onder de hoekpan (die bovenop de spouwmuur ligt, ik heb een hoekhuis) Veel hoekhuizen in onze buurt hebben 's zomers gierzwaluwnesten. In onze buurt zie ik 's zomers ook veel kleine vleermuizen, die "verdenk" ik ook wel van onderhuur. Maar de huizen zijn ruim 50 jaar oud en ik woon er ruim 15 jaar, de beesten wellicht langer, en we hebben voorheen nooit wat geroken.

Twee huizen verderop in de blok ook een buurman van wie regelmatig de lucht van een serieuze joint over de schutting komt waaien, maar dat is buiten, dat komt toch niet van drie huizen ver door de spouw van de voormuren naar mijn halletje gekropen?

Meestal houdt die stank dagen aan, om dan te minderen en te verdwijnen. En dan ineens is dat weer terug. Ik heb nooit gelet op weersomstandigheden icm optreden van deze stank. Afgelopen nacht weer stevig gewaaid, en m'n huis heeft open stootvoegen rondom, om die glaswolvlokken droog te houden denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vreemde stank in huis

Het kan zijn dat er ergens een dood dier of dode dieren liggen op een plek waar je niet bij kan.

Meestal verdwijnt die stank na een jaartje, maar ik heb geen echte cijfers van.

Berichten: 866

Re: Vreemde stank in huis

een wietgeur krijg je door het verwarmen/verbranden van groen.
het vergaan of broei van plantaardig materiaal kan ook in die richting gaan.
een dood dier of iets dergelijks heeft een hele andere lucht.
dat kan je nauwelijks met elkaar verwarren.

je ruikt het alleen in de hal?
normaal zijn rooster doorvoeren niet open in de spouw maar gaan ze door de muur van binnen naar buiten.

heb je een cocosmat die kunnen stinken als ze vochtig zijn.
het kan ook dat het onder de mat vochtig wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Vreemde stank in huis

Misschien heb je huisspitsmuizen? Ze kunnen bijvoorbeeld boven het plafond zitten. Ze verspreiden een doordringende muskusgeur, die soms doet denken aan de geur van wiet, om hun territorium af te bakenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vreemde stank in huis

tempelier schreef: za 24 feb 2024, 09:06 Het kan zijn dat er ergens een dood dier of dode dieren liggen op een plek waar je niet bij kan.
dar dacht ik ook aan, maar waarom dan gaat dat op en af, van penetrant tot en met onbespeurbaar.
boertje125 schreef: za 24 feb 2024, 09:16 je ruikt het alleen in de hal?
normaal zijn rooster doorvoeren niet open in de spouw maar gaan ze door de muur van binnen naar buiten.
Ja, alleen dáár.
deze is wel open, maar anders dan ik dacht:
ventilatie.jpg
die vijf dobbelsteengaten gaan tot de spouw. Ik weet nog niet of het er in het buitenblad ook zo uitziet.

En ja, een cocosmat, maar dat is niet de bron
jkien schreef: za 24 feb 2024, 10:57 huisspitsmuizen?
Geen idee. Niet dat we ooit wat hebben gehoord. Vloer en verdiepingsvloer in dat halletje zijn van beton. De zoldervloer is wel van hout, met zachtboard plafonds. Maar dan zou het boven stinken, niet beneden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Vreemde stank in huis

die gaten zou ik dichtmaken .
je moet geen gaten van de spouw naar binnen hebben dat hoort afgesloten te zijn middels een kanaal dat door de muur loopt

de meterkast ventileren je het beste via een kier onder de deur of een rooster in de deur.

lucht van iets dat vergaat kan sterk afhankelijk zijn van vocht

Berichten: 44

Re: Vreemde stank in huis

Je ziet (tegewoordig) vaker dat een meterkast met gas-meter ventileerd naar buiten.
En die paar kleine gaten in ene 50 jaar oud huis gaan qua isolatie niet veel uitmaken.

Berichten: 2

Re: Vreemde stank in huis

Wij hebben exact hetzelfde. Penetrante weeige geur in de hal. Dacht eerst dat het uit de kruipruimte kwam, omdat die niet goed geventileerd was. Maar dat bleek het niet te zijn. Het komt bij ons uit de spouw. Ik vermoed sterk of spitsmuizen of een steenmarter die zo af en toe langskomt en uitwerpselen en kadavers achterlaat. Moet alleen nog uitvinden of dit klopt en welke van de twee. Iemand tips?

Berichten: 3.934

Re: Vreemde stank in huis

spouwmuur laten isoleren zodat er vaste stof in komt en er geen bewegingsruimte meer is voor beesten.

Berichten: 2

Re: Vreemde stank in huis

Heb een ongediertebestrijder erbij gehad: stank (wietgeur) komt van een spitsmuis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vreemde stank in huis

En, wat gaat daarmee gebeuren? Hoe jaag je die weg?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.365

Re: Vreemde stank in huis

Het beroerde is dat spitsmuizen een beschermde diersoort zijn waardoor ze niet gedood mogen worden. Je mag ze alleen verjagen. Eigenlijk mag je ze alleen verjagen met ultrasone geluiden.

Lees verder: https://pestor.nl/kennisbank/spitsmuizen-bestrijden/
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer