De oude stomme films

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

De oude stomme films

Van de stomme films (dus zonder geluid) zijn er nog aardig wat over.

Zijn er eigenlijk wel eens pogingen gedaan om ze na te synchroniseren?
Men ziet ze vaak wel wat zeggen, maar of dat voldoende is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: De oude stomme films

tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 11:54 Van de stomme films (dus zonder geluid) zijn er nog aardig wat over.

Zijn er eigenlijk wel eens pogingen gedaan om ze na te synchroniseren?
Men ziet ze vaak wel wat zeggen, maar of dat voldoende is?
Er zal geen script uitgeschreven zijn met de tekst die uitgesproken moest worden, dat zou veel overbodige moeite zijn. Het is dus maar de vraag of wat gezegd wordt in het verhaal past. Misschien zeggen ze de meest onzinnige dingen.

Misschien is het ook beter om die kunstvorm te laten zoals die is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De oude stomme films

Xilvo schreef: wo 28 feb 2024, 12:01
tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 11:54 Van de stomme films (dus zonder geluid) zijn er nog aardig wat over.

Zijn er eigenlijk wel eens pogingen gedaan om ze na te synchroniseren?
Men ziet ze vaak wel wat zeggen, maar of dat voldoende is?
Er zal geen script uitgeschreven zijn met de tekst die uitgesproken moest worden, dat zou veel overbodige moeite zijn. Het is dus maar de vraag of wat gezegd wordt in het verhaal past. Misschien zeggen ze de meest onzinnige dingen.

Misschien is het ook beter om die kunstvorm te laten zoals die is.
Dat zou kunnen, maar daar staat tegenover dat vooral in het begin men het meer zag als opgenomen toneelstukken waar wel in werd gesproken. Dat ze heel iets anders zeggen kennen we van de Italiaanse Spaghetti Westers.

Iets bedenken lijkt me niet zo moeilijk daar er geregeld beelden met louter tekst tussen zitten.

Of het zinnig is weet ik niet.
Wel vind ik ingekleurde films niet te verteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: De oude stomme films

tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 12:40 Iets bedenken lijkt me niet zo moeilijk daar er geregeld beelden met louter tekst tussen zitten.
Maar een tekst bedenken en uitschrijven die niet teveel conflicteert met de mondbewegingen lijkt me een hele klus.
tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 12:40 Of het zinnig is weet ik niet.
Wel vind ik ingekleurde films niet te verteren.
Dat inkleuren gaat grotendeels automatisch, dat is niet duur. Een tekst uitschrijven en stemacteurs inhuren zal waarschijnlijk een duur akkefietje worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De oude stomme films

Xilvo schreef: wo 28 feb 2024, 12:48
tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 12:40 Iets bedenken lijkt me niet zo moeilijk daar er geregeld beelden met louter tekst tussen zitten.
Maar een tekst bedenken en uitschrijven die niet teveel conflicteert met de mondbewegingen lijkt me een hele klus.
tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 12:40 Of het zinnig is weet ik niet.
Wel vind ik ingekleurde films niet te verteren.
Dat inkleuren gaat grotendeels automatisch, dat is niet duur. Een tekst uitschrijven en stemacteurs inhuren zal waarschijnlijk een duur akkefietje worden.
Dat weet ik niet zo zeker.

Ik heb wel eens gehoord dat ondertiteling helemaal niet zoveel duurder is dan nasynchroniseren.
Voor dat laatste moet er ook worden vertaald.

Het grote probleem lijkt mij of er voldoende beeld is om de tekst in uit te spreken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: De oude stomme films

tempelier schreef: wo 28 feb 2024, 13:22 Ik heb wel eens gehoord dat ondertiteling helemaal niet zoveel duurder is dan nasynchroniseren.
Voor dat laatste moet er ook worden vertaald.
Het lijkt me dat nasynchroniseren veel duurder is, daar heb je een groepje stemacteurs voor nodig, vakmensen die heel goed de mondbewegingen kunnen volgen. Overigens, waar niet ondertiteld wordt maar nagesynchroniseerd, wordt ook vertaald.

En dat wordt gedaan voor een groot publiek. Ik vraag me af of er veel interesse zou zijn voor ingesproken stomme films.
Of dat zo is weet ik natuurlijk niet.

Berichten: 866

Re: De oude stomme films

Met de huidige techniek kan je zonder meer onzichtbaar inkleuren en zo nodig de lippen van de acteurs mee laten bewegen met een uitgesproken automatische uitgesproken tekst.

Denk alleen dat er totaal geen markt voor is.
een james bond van 1985 vind ik al niet meer te verteren door de slome en zeer voorspelbare ontwikkelingen in het verhaal

Berichten: 866

Re: De oude stomme films

de jeugd krijgt vrijwel alles nagesynchroniseerd voorgeschoteld tegenwoordig
bioscoop films die ook jeugd als doelgroep hebben worden vaak zowel in het nederland als ondertiteld aangeboden
ook op dvd is vaak beide mogelijk.

met stemacteur zal het nodige kosten maar dat is niet de enigste mogelijkheid.

Als er een ondertiteling is taal maakt nauwelijks uit
automatische vertalen is dan een druk op de knop dan is het reeds goed te begrijpen.
en wat belangrijker is de tijdvensters van de teksten zijn er dan.

als je vervolgens lekker lopende teksten wilt kost een film je denk ik nog een uurtje of 2-4 als je je talen goed beheerst en kan typen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De oude stomme films

boertje125 schreef: wo 28 feb 2024, 15:26 Met de huidige techniek kan je zonder meer onzichtbaar inkleuren en zo nodig de lippen van de acteurs mee laten bewegen met een uitgesproken automatische uitgesproken tekst.

Denk alleen dat er totaal geen markt voor is.
een james bond van 1985 vind ik al niet meer te verteren door de slome en zeer voorspelbare ontwikkelingen in het verhaal
Dat is wel een probleem met de jeugd.

Nagenoeg alles wat meer dan een jaar of tien oud is vinden ze automatisch oude rotzooi.

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: De oude stomme films

Die oude zwart/wit films kan je ook het beste bekijken met een piano muziekje eronder, dat was vroeger de norm.

Berichten: 1.369

Re: De oude stomme films

Zowel het nasynchroniseren als inkleuren doet enorm veel afbreuk aan het origineel.
De stem van een acteur hoort ook bij zijn bekendheid en is soms heel karakteristiek. Neem alleen al de manier waarop Stan Laurel huil geluiden maakt als Ollie kwaad op hem is. Gaat niet werken met een vreemde stem hoe goed die ook verder is.

En inkleuren kan ook volkomen mis gaan zelfs bij de geluidsfilm. Men heeft dat gedaan met "The Longest Day". Allemaal de zelfde kleur lippen etc. Bovendien moest de kijker de film als een oorlogsdocumentaire ervaren dus zwart wit wat in die tijd normaal was onder journalisten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De oude stomme films

markos schreef: wo 28 feb 2024, 20:48 Die oude zwart/wit films kan je ook het beste bekijken met een piano muziekje eronder, dat was vroeger de norm.
Ik heb de stomme film Nosferato gedownload.
Het is een keurig gerestaureerde film, alle lof hier voor.
Maar hij duurt bijna twee uur, dat is voor de mensen van nu niet te doen.

PS.
Ik dacht eigenlijk dat hij maar kort was, maar dat is en ander onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: De oude stomme films

Goed dat het gelukt is. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De oude stomme films

markos schreef: wo 28 feb 2024, 20:48 Die oude zwart/wit films kan je ook het beste bekijken met een piano muziekje eronder, dat was vroeger de norm.
Die muziek zit er vaak bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: De oude stomme films

Okay, dat is wel makkelijker dan zelf er pianomuziek er bij te spelen.

Reageer