spanningsdeler

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

spanningsdeler

Extreme waardes van een spanningsdeler
spanningsdeler.png
spanningsdeler.png (3.71 KiB) 1416 keer bekeken
tabel.png
tabel.png (5.22 KiB) 1416 keer bekeken
Ik zou denken dat de kolom minimale tolerantie niet van invloed is op Voutmin en Voutmax.
Het lijkt er echter op dat dat niet het geval is. hoe zit dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: spanningsdeler

Ik begrijp ook niet wat met "minimale tolerantie" bedoeld wordt.
Overigens zijn ook de "maximale" toleranties extreem klein voor gangbare componenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: spanningsdeler

Ja, ik dus ook niet!
ik kwam dit tegen in "extreme value analysis of a voltage divider" in "maple Flow", een broertje van maplesoft Maple.
min tolerantie=max tolerantie
min tolerantie =0
min tolerantie <max tolerantie
geeft 3 verschillende resultaten voor Voutmin en Voutmax

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: spanningsdeler

Ik vermoed dat max tol de afwijking naar boven is en min tol de mogelijke afwijking naar beneden.
De eigenlijke berekening gaat afhangen van de aannames die je maakt over de verdeling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: spanningsdeler

wnvl1 schreef: ma 04 mar 2024, 13:31 Ik vermoed dat max tol de afwijking naar boven is en min tol de mogelijke afwijking naar beneden.
Het zou kunnen maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Doorgaans geef je als nominale waarde de waarde halverwege het interval van mogelijke waardes.

Voor een spanningsbron is het nog enigszins voorstelbaar, als een te hoge waarde schade aan een schakeling veroorzaakt terwijl bij een wat te lage waarde de schakeling nog steeds goed werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: spanningsdeler


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: spanningsdeler

ukster schreef: ma 04 mar 2024, 15:12 Maple Flow voorbeeld zonder R3
https://www.maplesoft.com/products/Mapl ... r.flow.pdf
Dat is helder, alle mogelijke combinaties van hoogste en laagste waardes worden doorgerekend.
Maar wat met "max tolerantie" en "min tolerantie" wordt bedoeld wordt er niet duidelijker door.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: spanningsdeler

Op het internet is niet direct iets te vinden over asymmetrische tolerantiebanden van weerstanden. Zal mogelijks een eigen verzinsel zijn van de opdrachtbedenker.

Berichten: 3.934

Re: spanningsdeler

normaal gesproken heb je het bij weerstanden over een minimum en maximum waarde of een nominale waarde en een spreiding, maar het begrip minimum en maximum tolerantie ben ik nog niet eerder tegengekomen.
dus nu moet je met reverse engineering vanuit het antwoord terug proberen te redeneren wat de bedenker heeft bedoeld.
Dat lijkt me niet handig.

Berichten: 3.934

Re: spanningsdeler

Xilvo schreef: ma 04 mar 2024, 12:53 Ik begrijp ook niet wat met "minimale tolerantie" bedoeld wordt.
Overigens zijn ook de "maximale" toleranties extreem klein voor gangbare componenten.
mogelijk hebben ze de toleratie in % uitgedrukt en even vergeten dat er ook al een % in de naam van de variabele in de kolom voorkwam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: spanningsdeler

HansH schreef: di 05 mar 2024, 09:13
Xilvo schreef: ma 04 mar 2024, 12:53 Ik begrijp ook niet wat met "minimale tolerantie" bedoeld wordt.
Overigens zijn ook de "maximale" toleranties extreem klein voor gangbare componenten.
mogelijk hebben ze de toleratie in % uitgedrukt en even vergeten dat er ook al een % in de naam van de variabele in de kolom voorkwam.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze de tolerantie in fracties hebben uitgedrukt i.p.v. procenten. Dan is 15% wel heel erg groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: spanningsdeler

Ik denk te weten wat de opdrachtbedenker bedoelt met upper_tol en lower_tol
ik heb het getest op twee variabelen (de vervangingsweerstand berekenen van twee weerstanden parallel)
de tolerantie x is inderdaad de fractie (x<1)
Upper_tol betekent: max componentwaarde = nominale waarde(1+x)
Lower_tol betekent: min componentwaarde = nominale waarde(1-x)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: spanningsdeler

ukster schreef: di 05 mar 2024, 13:50 Ik denk te weten wat de opdrachtbedenker bedoelt met upper_tol en lower_tol
ik heb het getest op twee variabelen (de vervangingsweerstand berekenen van twee weerstanden parallel)
de tolerantie x is inderdaad de fractie (x<1)
Upper_tol betekent: componentwaarde = nominale waarde(1+x)
Lower_tol betekent: componentwaarde = nominale waarde(1-x)
Mooi, dat is dan opgelost. Overigens wel vreemd, zo'n asymmetrisch interval, zeker voor weerstanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: spanningsdeler

Ja, bij een spanningsbron of stroombron e.d. kan ik mij er wel iets bij voorstellen
openingspost opgave wordt dan:
Voutnominaal = 0.7083533298 V
Voutmin = 0.5877984932 V
Voutmax = 0.8922693426 V

Het mooie van dit programmaatje is dat er in principe oneindig veel variabelen met een tolerantie kunnen worden opgenomen om minimale en maximale waarde te berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: spanningsdeler

Dit is wat realistischer..
toleranties.png
toleranties.png (7.19 KiB) 1165 keer bekeken

Reageer