Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen zijn

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Xilvo schreef: do 07 mar 2024, 19:31 Dat zou, bijvoorbeeld, betekenen dat iemand kan zien zonder de ogen te gebruiken. Dan lijkt het me evolutionair vrij zinloos ogen te ontwikkelen als die blijkbaar niet nodig zijn.
Dan zit je eigenlijk al vlakbij het begrip 'god' en of die kan bestaan of niet, want dat zou dan ook een vorm van bewustzijn moeten zijn zonder lichaam zoals wij dat kennen, maar die wel alles kan waarnemen (en blijkbaar nog beter en op een hoger nivo dan wij mensen).

Ik denk daarbij dan aan de volgende situatie:
stel dat wij als mens ons even een schaalfactor voorstellen waarbij we het volume hebben van een bacterie en dan rond gaan kijken in de hersenen van een mens op normale schaal. Wat zie je dan? dan zie je een hele grote wereld bestaande uit allemaal lichamen die af en toe een elektrische puls geven naar andere lichamen, maar je kunt er geen enkele structuur in zien omdat je er zo dicht op zit. maar als je verder weg zou zitten zou je de compleet werkende hersenen van een mens kunnen zien werken. Dat geeft voor mij aan dat er best iets kan zijn waar we totaal geen idee van hebben omdat het op een manier communiceert en een bewustzijn heeft waar we helemaal geen erg in hebben.
zo is bv bewezen dat bomen onderling ook communiceren via ingewikkelde chemische methodes tussen wortelstelsels.
zoek maar eens op 'communication of trees'

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

HansH schreef: do 07 mar 2024, 20:00 Dan zit je eigenlijk al vlakbij het begrip 'god' en of die kan bestaan of niet
Dat gaat me wat ver. En het is ook geen onderwerp waarvoor dit forum bedoeld is.
Hier moet het gaan over wat aantoonbaar en zo mogelijk reproduceerbaar is.

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Het gaat over bewustzijn en manieren waarop zich dat kan voordoen. Dan lijkt mij een god daar ook een onderdeel van. Dat kan ik helaas voor sommigen ook niet helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

HansH schreef: do 07 mar 2024, 19:18 Er zijn aanwijzingen dat de belevingswereld verder gaat dan alleen onze hersenen. Dat wordt ondersteund door het feit dat bij sommige operaties waar de patient zodanig onder narcose was dat enig bewustzijn tgv hersenactiviteit technisch gesproken uitgesloten was.
Mij lijkt het dat dan de conclusie van 'uitgesloten' dan een onterechte zou zijn.

PS.
Veel sceptici denken dat deze ervaringen heel snel na het beëindigen van de narcose wordt opgebouwd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

HansH schreef: do 07 mar 2024, 20:45 Het gaat over bewustzijn en manieren waarop zich dat kan voordoen. Dan lijkt mij een god daar ook een onderdeel van. Dat kan ik helaas voor sommigen ook niet helpen.

Opmerking moderator

Laten we het begrip 'god' hier niet bespreken of aanhalen, daar zijn andere (religie)fora voor. Dit is een psychologieforum.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

geen probleem voor mij omdat dat blijkbaar gevoelig ligt. zolang we ons er van bewust zijn dat dat we daarmee een deel van het begrip 'bewustzijn' bewust mijden om religieuze redenen. want het is wel on topic omdat het over bewustzijn gaat immers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

God is geen wetenschappelijke hypothese omdat die hypothese niet op een wetenschappelijke wijze te onderzoeken is, omdat die hypothese niet falsifieerbaar is. Om die reden hoort het niet thuis op een wetenschapsforum.

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Xilvo schreef: vr 08 mar 2024, 11:08 God is geen wetenschappelijke hypothese omdat die hypothese niet op een wetenschappelijke wijze te onderzoeken is, omdat die hypothese niet falsifieerbaar is. Om die reden hoort het niet thuis op een wetenschapsforum.
wnvl1 schreef: do 07 mar 2024, 11:52 Deze theorie kan niet met objectief aantoonbare argumenten onderbouwd worden lijkt mij. "Welke soort van argumenten zou de topicstarter überhaupt kunnen aanbrengen?", vraag ik mij af, los van het feit of je nu al dan niet in de theorie gelooft. Het gaat over dimensies die niet waarneembaar zijn...
lijkt me weinig zinvol dan verder met dit topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

In de podcasts van Sean Carroll met topwetenschappers in het domein van de theoretische fysica passeert het onderwerp van bewustzijn ook geregeld. Meestal is het antwoord van de wetenschapper dat ze er geen idee van hebben en dat ze ook niet direct een antwoord verwachten. Als ze al een antwoord verwachten is het meestal vanuit het domein van de computerwetenschappen. Ik herinner mij dat hij er o.a. uitgebreid over sprak met Susskind en Wilczek.
Penrose heeft wel een quantummechanische theorie uitgewerkt voor bewustzijn. Maar daar wordt in het algemeen weinig geloof aan gehecht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Het lijkt mij niet vreemd om bewustzijn te zien als een emergent verschijnsel voor een voldoende complex informatieverwerkend systeem.
Dat valt natuurlijk niet te bewijzen. Zo kan AI ooit (nu?) al bewustzijn hebben. Maar bewustzijn is niet aantoonbaar.
Je kun alleen afgaan op iets als een Turing-test.

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Wat denk je van de beurskoers? Daar zit zeker een mate van inteligentie in, kan niet door individuen worden gestuurd maar wel door alle individuen samen. Dus zou het kunnen zijn dat het bewustzijn van veel mensen samen een bewustzijn genereert op een nivo hoger zoals bv patronen die optreden bij beurskoersen of patronen die optreden bij stedenbouw of andere zaken waar de mens invloed op heeft als geheel, maar niet als individu?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Dat is iets emergents op een grotere 'schaal' dan het bewustzijn van de individuele mensen. Het universum heeft heel veel schalen.
Of het woord bewustzijn gepast is, weet ik niet.

Berichten: 3.934

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

Dus dan kom je weer bij de vraag wat bewustzijn nu feitelijk is, terwijl iedereen het zelf ervaart dus weet wat het is. in principe kun je de hersenen van een mens in een computer simuleren als die maar groot genoeg is. (of in ale computers over de wereld bij elkaar) Dus heb je dan ook het bewustzijn in die computer(s) gestopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

HansH schreef: za 09 mar 2024, 10:36 Dus dan kom je weer bij de vraag wat bewustzijn nu feitelijk is, terwijl iedereen het zelf ervaart dus weet wat het is. in principe kun je de hersenen van een mens in een computer simuleren als die maar groot genoeg is. (of in ale computers over de wereld bij elkaar) Dus heb je dan ook het bewustzijn in die computer(s) gestopt?
Daar zijn heel wat boeken over vol geschreven.

Ik denk dat het toch niet lukt computers echt te laten als denken wij dat doen, we weten niet eens hoe we eigenlijk denken.
Vooral het denken zonder taal is raadselachtig.

Het blijven volgens mij asbakken met lampen, maar wel met een Giga rekenkracht en zoekkracht.

PS.
De veel geprezen super intelligentie online ging al bij mijn eerste vraag de mist in.
Natuurlijk had ik wel vals gespeeld, maar daar moet hij mee om kunnen gaan als hij intelligent is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Ik vraag erkenning voor de niet-fysische 'ruimte' waar gedachten, innerlijke beelden, de innerlijke stem en dromen z

tempelier schreef: za 09 mar 2024, 12:59 De veel geprezen super intelligentie online ging al bij mijn eerste vraag de mist in.
Natuurlijk had ik wel vals gespeeld, maar daar moet hij mee om kunnen gaan als hij intelligent is.
Wat dat betreft zijn het dan net mensen ;)

Gesloten