Aardlek-schakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.075

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: ma 29 apr 2024, 10:17 maar geeft wel een 50Hz AC stroom door de aardlekschakelaar dus kan die wel degelijk triggeren lijkt mij, want de aarlekschakelaar meet die AC stroom en slaat daarop af. Dus wel een goede opmerking lijkt mij van die Y-caps. Deze condensatoren (y-caps) zijn normaal gesproken echter zodanig klein dat die niet een aarlekschakelaar mogen laten aanspreken. maar het kan zijn dat het die stroom is samen met nog een additionele lek.
Dan is het nog steeds geen stroom die de condensator "in" gaat, wat er aan de ene kant in gaat komt er aan de andere kant uit. Ik beweer niet dat een condensator zeker niet de oorzaak is, ik zeg dat het beschreven mechanisme niet kan optreden.

Overigens, als die condensators het probleem zouden zijn, dan zou het niet alleen bij inschakelen optreden.

Berichten: 3.970

Re: Aardlek-schakelaar

Xilvo schreef: ma 29 apr 2024, 10:33
Dan is het nog steeds geen stroom die de condensator "in" gaat, wat er aan de ene kant in gaat komt er aan de andere kant uit. Ik beweer niet dat een condensator zeker niet de oorzaak is, ik zeg dat het beschreven mechanisme niet kan optreden.

Overigens, als die condensators het probleem zouden zijn, dan zou het niet alleen bij inschakelen optreden.
ik denk dat je dan bezig bent om iemand te vangen op woordkeuze. Volgens mij bedoelt Pa Pinkelman dat er stroom het pad in gaat waar de condensator aangesloten zit. Ik neem even aan dat Pa Pinkelman ook wel weet dat die stroom er aan de andere kant van de condensator weer uit moet komen en dat dat zo logisch is dat hij het weglaat om te noemen. Dat het bij inschakelen optreedt met een condensator is toch wel logisch, immers als die C ontladen is en je sluit het net toevallig aan op het moment dat de piekspanning van de 50Hz erop staat, dan kan er een transient stroom gaan lopen omdat de C op 0V staat en je er ineens 325V op gaat zetten via een beperkte serieweerstand.

Berichten: 3.970

Re: Aardlek-schakelaar

y_cap.gif
hier een simulatie van zo'n transient.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.075

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: ma 29 apr 2024, 11:08 ik denk dat je dan bezig bent om iemand te vangen op woordkeuze. Volgens mij bedoelt Pa Pinkelman dat er stroom het pad in gaat waar de condensator aangesloten zit.
Ik ben niemand aan het "vangen". Ik lees wat Pa Pinkelman schrijft en ik vermoed dat hij een denkfout maakt. Als ik het mis heb hoor ik dat graag van hém.
HansH schreef: ma 29 apr 2024, 11:08 Dat het bij inschakelen optreedt met een condensator is toch wel logisch, immers als die C ontladen is en je sluit het net toevallig aan op het moment dat de piekspanning van de 50Hz erop staat, dan kan er een transient stroom gaan lopen omdat de C op 0V staat en je er ineens 325V op gaat zetten via een beperkte serieweerstand.
De stroom naar de computer moet, zonder lek, (nagenoeg) gelijk zijn aan de stroom die weer terugvloeit. Ieder verschil zou de computer opladen.
De capaciteit van een vrijstaande computer is hooguit enkele tientallen pF, die is zelfs met een stroom van 1 mA binnen een fractie van een ms tot 325 V opgeladen.
Als de eigen capaciteit van apparaten voldoende zou zijn om aardlekschakelaars te triggeren, dan zouden die voortdurend uitschakelen.

Berichten: 108

Re: Aardlek-schakelaar

Even ter verduidelijking: Ik heb een aardlekschakelaar over alle groepen. Dus in heel mijn woning valt dan de elektriciteit uit. Mijn PC is samen met andere rand apparatuur aangesloten op een stekkerblok. Dit stekkerblok zit in een niet geaard stopcontact. De aardlekschakelaar komt in actie op het moment dat ik de aanknop van de PC indruk.

Maar meestal gaat alles goed.

Berichten: 108

Re: Aardlek-schakelaar

Xilvo schreef: ma 29 apr 2024, 11:32
HansH schreef: ma 29 apr 2024, 11:08 ik denk dat je dan bezig bent om iemand te vangen op woordkeuze. Volgens mij bedoelt Pa Pinkelman dat er stroom het pad in gaat waar de condensator aangesloten zit.
Ik ben niemand aan het "vangen". Ik lees wat Pa Pinkelman schrijft en ik vermoed dat hij een denkfout maakt. Als ik het mis heb hoor ik dat graag van hém.
HansH schreef: ma 29 apr 2024, 11:08 Dat het bij inschakelen optreedt met een condensator is toch wel logisch, immers als die C ontladen is en je sluit het net toevallig aan op het moment dat de piekspanning van de 50Hz erop staat, dan kan er een transient stroom gaan lopen omdat de C op 0V staat en je er ineens 325V op gaat zetten via een beperkte serieweerstand.
De stroom naar de computer moet, zonder lek, (nagenoeg) gelijk zijn aan de stroom die weer terugvloeit. Ieder verschil zou de computer opladen.
De capaciteit van een vrijstaande computer is hooguit enkele tientallen pF, die is zelfs met een stroom van 1 mA binnen een fractie van een ms tot 325 V opgeladen.
Als de eigen capaciteit van apparaten voldoende zou zijn om aardlekschakelaars te triggeren, dan zouden die voortdurend uitschakelen.
Mijn denkfout kan ik niet vinden. Dat betekent niet dat ik geen denkfout maak. Een voeding zal wel zo ontworpen zijn dat in en uitgaande stroom gelijk is ondanks dat er condensatoren in zitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.075

Re: Aardlek-schakelaar

Pa Pinkelman schreef: ma 29 apr 2024, 18:58 Mijn denkfout kan ik niet vinden. Dat betekent niet dat ik geen denkfout maak. Een voeding zal wel zo ontworpen zijn dat in en uitgaande stroom gelijk is ondanks dat er condensatoren in zitten.
Een condensator bestaat, simpel gezegd, uit twee geleidende platen gescheiden door een isolator.
Als je een condensator oplaadt wordt de ene plaat positief geladen, de andere even veel negatief.
Netto blijft de hele condensator ongeladen.

Sluit je een condensator dus aan op een spanningsbron, bijvoorbeeld een batterij, dan is de stroom door de twee draden waarmee condensator en batterij verbonden worden, te allen tijde even groot maar tegengesteld van teken. Een ertussen aangebrachte aardlekschakelaar zal dus niet reageren.

Je hoeft dan ook een voeding (of ander apparaat) niet zo te ontwerpen dat in- en uitgaande stromen gelijk zijn. Dat is altijd het geval, tenzij er een "lek" is.

Berichten: 3.970

Re: Aardlek-schakelaar

Pa Pinkelman schreef: ma 29 apr 2024, 18:58
De stroom naar de computer moet, zonder lek, (nagenoeg) gelijk zijn aan de stroom die weer terugvloeit. Ieder verschil zou de computer opladen.
ook met lek is de stroom naar de computer toe gelijk aan de stroom er vandaan. alleen loopt de stroom bij lek deels terug via de aarde. daarom het het ook 'aardlek' Een computer of ander apparaat aan het lichtnet wordt dus nooit opgeladen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.075

Re: Aardlek-schakelaar

Jouw citaat klopt niet.

Berichten: 3.970

Re: Aardlek-schakelaar

Xilvo schreef: di 30 apr 2024, 09:37 Jouw citaat klopt niet.
ik zie het , maar kan het helaas niet aanpassen. maar goed voor het antwoord maakt het weinig uit.

Berichten: 869

Re: Aardlek-schakelaar

Als de computer altijd de trigger is dan zit het probleem in de computer of de leidingen daarheen.
het kan best dat er meer kleine lekjes zijn maar als die nooit de trigger zijn is het lek bij de computer het grootste

Heb je maar 4 groepen?
anders zou je meerdere aardlek schakelaars moeten hebben en kan je de computer eens op een andere groep zetten met een verlengsnoer
is er dan geen probleem

ik zou beginnen met een nieuw stekkerblok dat is makkelijk te doen en kost vrijwel niets,
goedkope stekkerblokken zorgen geregeld voor problemen.
je kan ook een electricie de aardfout laten opsporen met een megger

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

Nee de aardlek meet het verschil tussen de stroom kring en aarde.
Ofwel meet alleen tussen fase en nul.
Is er een klein verschil ,lek naar aarde dan preekt de aardlek aan.
Een condensator zit gewoon in het stroom circuit.
Ps de meeste/alle natte apparaten geven wel een lekstroom.
En zeker als ze ouder worden.

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

boertje125 schreef: di 30 apr 2024, 21:39 Als de computer altijd de trigger is dan zit het probleem in de computer of de leidingen daarheen.
het kan best dat er meer kleine lekjes zijn maar als die nooit de trigger zijn is het lek bij de computer het grootste

Heb je maar 4 groepen?
anders zou je meerdere aardlek schakelaars moeten hebben en kan je de computer eens op een andere groep zetten met een verlengsnoer
is er dan geen probleem

ik zou beginnen met een nieuw stekkerblok dat is makkelijk te doen en kost vrijwel niets,
goedkope stekkerblokken zorgen geregeld voor problemen.
je kan ook een electricie de aardfout laten opsporen met een megger
Ik zie het anders
als ik 3 natte apparaten heb met een lekstroom van 29 Ma (aardlek 30 Ma) dan triggert die 1+Ma van de pc de aardlek.
In principe hoeft de pc het probleem helemaal niet te zijn ,maar omdat je net op het kantelpunt van aanspreken zit denk je dat de pc het veroorzaakt.
ICM oude gevoelige aardlek.
Topicstarter heeft 1 aardlek voor het hele huis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.075

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: za 04 mei 2024, 09:53 als ik 3 natte apparaten heb met een lekstroom van 29 Ma (aardlek 30 Ma) dan triggert die 1+Ma van de pc de aardlek.
Dat zou dan wel heel toevallig zijn, dat die apparaten samen net onder de grens zitten. En dat verklaart de aardlek in de pc nog niet.
Overigens, het is "mA", niet "Ma".

Berichten: 3.970

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: za 04 mei 2024, 09:36 Een condensator zit gewoon in het stroom circuit.
in PC powersupplies zitten Y-caps . Die zitten tussen de net kant en de geisoleerde secundaire kant. die zijn maximaal ca 4.7nF en hebben bij 50Hz dan een impedantie van ca 680kohm. dat geeft dus een lekstroom naar aarde (als er iets geaard zit aan de laagspanningskant) ca 340uA. dat is dus veel te weinig om een aardlekschakelaar op aan te laten spreken, maar meerdere van dat soort apparaten kan het samen wel wat lekstroom opleveren.

Reageer