Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto´s

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 43

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

nee maar ik dacht doordat de aarde draait het wel mogelijk zal zijn om op bepaalde tijdstip de planeet de zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

10e planeet word wel heeel erg moeilijk lijkt me, en ook al lukt het dan zie je nog maar een heel vaag sterretje :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

nee maar ik dacht doordat de aarde draait het wel mogelijk zal zijn om op bepaalde tijdstip de planeet de zien.
in wezen wel maar pluto blijft in onze streken nogal laag staan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

10e planeet word wel heeel erg moeilijk lijkt me, en ook al lukt het dan zie je nog maar een heel vaag sterretje   :shock:
dat heb je met planeten van de 12de magnitude :s

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

dat heb je met planeten van de 12de magnitude :s
Inderdaad 8)

toch maar eens overwegen een 16 inch telescoop met zeer professionele camera aan te schaffen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

dat heb je met planeten van de 12de magnitude :s
Inderdaad 8)

toch maar eens overwegen een 16 inch telescoop met zeer professionele camera aan te schaffen :shock:
daar heb ik dan wer de plaats niet voor

ik woon nog altijd op een tweede verdiep

maar voor pluto te shieten heb je dat ook niet nodig

visueel is een 200mm op een donkere plaats al voldoende

fotographisch krijg je pluto al met een 300mm tele op film(lange belichting)

Berichten: 106

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

skyguy schreef: 

Afbeelding
Wow, ik vind deze foto echt netjes! Ik heb niet zo'n verstand van telescopen, maar als je deze foto met een amateur telescoop heb gemaakt dan verdien je echt een dikke compliment! Petje af hoor!

Ik heb zelf nog nooit Saturnus met mijn eigen ogen gezien, misschien hoogstens als lichtpuntje. Kun je de ringen eigenlijk zien met een gemiddelde verrekijker?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Miel, ik denk het niet. Om de ringen van Saturnus te kunnen zien moet je sowieso Saturnus zelf echt als schijfje in beeld hebben, en dat gaat pas met een fatsoenlijk telescoopje. Niet eens zo'n grote hoor volgens mij, maar daar weten de ervaren amateurastronomen hier meer van dan ik. Jupiter kun je ook nog niet als schijfje zien met een verrekijker (naar mijn ervaring dan), en Saturnus is zowel kleiner als verder weg dan Jupiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Kun je de ringen eigenlijk zien met een gemiddelde verrekijker?
Met een relatief kleine maar kwalitatief goede refractor kun je de ringen van saturnus bij een goede seeing al waarnemen.

(heldere donkere nacht, saturnus niet al te laag aan de horizon, geen strooilicht, etc.)

Denk hierbij aan een lensdiameter van 60~70mm. en een vergroting van, pak 'm beet, 60~75x.

Voor een reflector zou ik zeggen een spiegeldoorsnede van 110mm.

Met een standaard verrekijker (zo'n 8x40 of 7x50) krijg je al wel het idee dat saturnus niet rond maar eivormig is.

De ringen zie je dan nog niet gescheiden van de planeet maar als het ware er nog aan vastgeplakt.

[edit]

Kijk eens op deze site om een idee te krijgen van wat je zoal kunt waarnemen met een 60mm. refractor.

[/edit]
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 26

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Hier een paar mooie foto's van de gedeeltelijke zonsverduistering op 3 oktober 2005.

Gemaakt bij Sterrenwacht Halley in Heesch (Noord Brabant)

Dit zijn de beste foto's, op http://www.geekpride.nl/foto/thumbnails.ph...album=57&page=1 staan er nog een aantal meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende 3 foto's zijn gemaakt door diverse telescopen.

De grote van de Sterrenwacht zelf, en de telescopen die één van de leden van de vereniging van de sterrenwacht had meegenomen (ongeveer zo één als op de foto hierboven)

Door mijn digitale camera tegen de kijker van de telescoop aan te houden (waar uiteraard een filter voor zat) kon je nog best aardige plaatjes schieten.

De "glow" bij de 2e foto, en de verkleurde donkere randen bij de overige twee zijn overigens puur ontstaan door het feit dat de foto's door de kijker van een telescoop gemaakt zijn. Als je er gewoon in keek was dat veel minder, maar omdat je met je camera (of althans het brandpunt ervan) veel minder dicht tegen de kijker aan kunt komen krijg je een beetje rare effecten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende 2 foto's zijn gemaakt door simpelweg een eclipsbrilletje of een ander hand-zonnefiltertje voor de lens van de camera te houden.

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Schitterend instrumentarium heeft die sterrenwacht.

Die Herman ten Haaf is zijn gewicht in goud waard.

Weet je toevallig hoever hij is met die 25cm refractor in aanbouw?

En mooie plaatjes RagingR2 !
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 26

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Euhmm... wie is Herman ten Haaf, en wat is een 25cm refractor.

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Herman ten Haaf is verantwoordelijk voor het instrumentarium van de sterrenwacht waar jij geweest bent.

Naast uitbreidingsplannen heeft sterrenwacht Halley ook plannen voor een nieuwe telescoop.

Een grote lenzenkijker (refractor) met een objectief doorsnede van 25 centimeter.

Herman ten Haaf gaat deze bouwen.

Ik dacht omdat je er geweest was je misschien iets vernomen had over die nieuwe refractor. :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 26

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Wat ik weet is dit:

Ze gaan binnenkort idd verbouwen. Er is op het kavel nog wat ruimte vrij tussen het gebouw en het hek van de akker ernaast. Ze hebben nu geloof ik zo'n beetje groen licht qua subsidie en bouwvergunningen. De uitbreiding wordt geloof ik vooral meer ruimte voor (powerpoint)presentaties (zo'n 90 man zitplaats straks) meer ruimte voor computers en bibliotheek, een ruimere entree met balie enzo, grotere keuken en meer opslag.

Daarnaast is de kleinere van de 2 telescoopkoepels momenteel niet in gebruik, ik geloof omdat er iets niet goed werkte aan de telescoop of aan de koepel zelf. Er waren plannen hoorde ik om daar binnenkort wat aan te gaan klussen zodat de kleine koepel weer door leden gebruikt kan worden, maar ik weet zo niet precies wat er allemaal gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

van mij ook een bescheiden bijdrage

Afbeelding

Reageer