verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Troy schreef:
jdr schreef:in het antwoord op de vraag van de TS lijkt me het eerst een vereiste om te onderzoeken waarin het brein van de hoogbegaafd iemand afwijkt ten op zichte van iemand die 'normaal' is.
Je bent niet de eerste die met dat idee komt, en voor zover ik weet is tot op heden nog niet gevonden wat mensen hoogbegaafd maakt. Einsteins hersenen hebben het antwoord in ieder geval niet geven, hoewel ze grondig onderzocht zijn.


De vraag is dan ook niet waarin het afwijkt maar of het afwijkt. Eerst die tweede vraag beantwoorden, dan de eerste.
De tweede vraag is slechts een relevante vraag als je een substantiedualist bent die zich afvraagt of intelligentie wel of niet een eigenschap is van de 'andere' (niet fysieke) substantie genaamd ziel of zelfs universeel bewustzijn.

Voor wie intelligentie ziet als product van ons materiele brein kan niet anders dan tot de conclusie komen dat een intelligenter brein afwijkt van een minder intelligent brein.

Dat die verschillen nog niet gevonden zijn wil niet zeggen dat ze niet bestaan, we begrijpen ze alleen nog niet.

Het bestaan van die fysische afwijkingen is overigens niet alleen een logisch gevolg voor de materialist, het is hiernaast ook een wetenschappelijk aanname dat intelligentie deels erfelijk bepaald is.

Intelligentie vinden we vanzelfsprekend niet terug als product van deze genen zelf, dus kunnen we daaruit afleiden dat het fenotype dat verantwoordelijk is voor een bepaalde mate van intelligentie van een lijn intelligente mensen afwijkt op dat van een lijn minder intelligente mensen.

De genetisch afwijking is evident en om het fenotype van deze afwijking te vinden lijkt het brein mij de enige juiste plek om te zoeken, maar dat die afwijking bestaat staat als een paal boven water.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Sorry voor de enorme kick die ik het topic geef, maar ik vind hem goed en als dat niet binnen de regels is, mijn excuus.

Om nu een kloon te maken? Ik weet niet of dat ook goed is?
sjekkeboel schreef:Ik doel niet op de ervaring tijdens het gebruik, maar de lange termijn effecten...

Mijn vermoeden is namelijk dat hoogbegaafden in dat opzicht gevoeliger zijn voor een psychose, depressie en schitzofrenie...

Doch, ik vraag me eerder af hoe anderen hier over denken...
Dit bijt de spits af!

Dat is ook zo.

Zelf rook ik al 17 jaar lang elke dag één joint en mijn prestatie is niet afgenomen. Het feit is dat cannabis slecht is blijft van kracht want de meeste gaan er wel degelijk aan kapot, maar ik heb het geluk dat ik er goed tegen kan en het werkt nog netzoals vroeger.

Ik heb een gemiddeld IQ van 134 en juist daarom heb ik problemen op emotioneel/psychotechnisch gebied. Einstein had een IQ van nabij de 150 en werd als waanzinnig beschouwd. Bij 134 merk je al een vorm van waanzinnigheid in mezelf.

Zo kan ik een te zware analyse maken van problemen en met oplossing komen aandragen die totaal irrelevant zijn voor andere, maar die in de wetenschap wel aanhang heeft.

Ik heb daarbij ook autisme, maar geen psychose of schizofrenie, anders was dat na 17 jaar wel gebeurt.

Goed, ik hoor vaak van mensen "schep niet zo op, joh" en dan wordt ik best pissig want heb hebben van een hoog IQ heeft zeer zeker ook grote nadelen.

Mijn moeder zei laatst en daar moest ik om janken "Jouw autisme is niet je vijand, maar je interlect".

Ik volg een training op Huize Padua in een dagbehandeling en dat is een groep voor normaal begaafde mensen met problemen in de maatschappij, dus geen autisten. Het klikt tussen hun en mij en waarom? Ik zie nu hoe makkelijk leven ze hebben. Ze kunnen niet zo hard nadenken en hebben zelf minder besef van de problematiek die hun beperking met zich heeft te vereffenen.

Ik ga hele debatten uitwerken doe ik in de 2e kamer wil houden en een heel pleidooi en epistel opstellen over hoe het moet onder de Yoga en de andere zijn ontspannen. Ik ben altijd aan het denken.

Dus wat je zegt sjekkeboel vind ik echt een heel goed steekpunt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Sorry voor de enorme kick die ik het topic geef, maar ik vind hem goed en als dat niet binnen de regels is, mijn excuus.
Geen probleem :D
Om nu een kloon te maken? Ik weet niet of dat ook goed is?
Lijkt me niet meteen nodig, maar ik heb wel mijn twijfels bij dit topic. N.m.m. wordt in dit forum hoogbegaafdheid te veel aan van alles en nog wat gelinkt, zonder dat hier echt wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Berichten: 1

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Hallo iedereen,

Toen ik 8 jaar was, hebben ze hoogbegaafdheid vastgesteld (herinner me niet welke test ze hebben gedaan, maar mijn score was 147).

Mij werd het verteld dat het een zegen was, niets bleek minder waar....

Nu ben ik 23, heb amper sociale contacten en kamp met misbruik van verschillende middelen.

Eenderzijds voel ik me echt verslaafd, maar lang de andere kant ook helemaal niet.

Ik ben niet verslaafd aan een specifieke drug ofzo, maar ben verslaafd aan het niet nuchter zijn.

Ik heb ook adhd en een lichte vorm van autisme en heb van bepaalde (of zelfs de meeste) stimulerende middelen een rustig gevoel.

De enige reden voor mij voor het misbruik van al deze middelen, is het feit dat het mij eventjes dommer maakt.
Wanneer ik gebruikt heb (middelen of veel alcohol) voel ik me eventjes normaal.

Zo kan ik me op deze momenten eventjes normaal voelen.
Ikzelf heb wel het voordeel geen dip te hebben, wat de situatie helemaal uit de hand heeft doen lopen.

Ikzelf spreek uit eigen ervaring, en probeer zeker geen middelen misbruik/gebruik te promoten.
Als er iemand vragen heeft mogen deze, ten alle tijden, zeker gesteld worden.

Ik wil mijn bericht afsluiten door iedereen te zeggen dat er maar één ding belangrijk is.
Wees blij met jezelf, je bent de mooiste persoon die je kan zijn.
Iedereen heeft zijn rugzak gevuld met trauma's.
Laat los en laat leven.

Het beste voor iedereen die dit leest en niet leest.
Magiq

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar vind vrienden die je accepteren zoals je bent.

Ooit werd op school over mij gezegd, dat als ik echt me best deed, ik de beste van de klas zou zijn.
Ik kreeg ook wel commentaar van leraren, dat mijn opstelling geen probleem was voor mij, maar wel voor de kinderen die wel moeite hadden met leren.

Ik rook wiet, en wat ik daar vooral prettig aan vind, is dat de trein aan gedachte met een joint op tenminste wat langzamer rijd.
Ook kan ik beter relativeren met een joint op, waarbij ik soms wel een discussie met me zelf krijg, en de vraag stel, waarom ik daar een joint voor nodig heb. :roll:

Ik heb geen idee of ik hoog begaafd ben. Wel had een psychiater ooit een pilletje voor mij.
Ik ben nog steeds blij dat ik die pillen weigerde te nemen.

Ook zal ik de discussie die ik met hem kreeg nooit vergeten.
Ik vroeg wat het verschil was tussen zijn pilletjes, en je problemen proberen weg te drinken of te blowen.

Zijn antwoord was nadat hij toch even diep na moest denken, dat zijn pilletjes vanwege het ziekenfonds gratis waren.
I rest my case, en trok de conclusie dat deze man mij niet helpen kon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: verbanden en gevolgen hoogbegaafdheid en drugs

Opmerking moderator

Wetenschapsforum is niet het medium om persoonlijke zaken te bespreken, noch om verslavingsproblematiek aan de orde te stellen. Daar zijn andere media beter voor geschikt.

Onze regels zeggen:
Het vragen om een diagnose of advies omtrent bijvoorbeeld medicijngebruik mag dus niet. Wel kun je een probleem algemeen ter discussie stellen, waarbij zowel de topicvraag als de antwoorden op hun wetenschappelijke inhoud zullen worden beoordeeld door de moderators. Persoonlijke verhalen/meningen, die niet worden ondersteund/begeleid door wetenschappelijke bronnen/argumenten, zullen worden verwijderd. Topics die niet voldoen aan een algemene wetenschappelijke bespreking van een medisch probleem worden gesloten.
In de laatste bijdragen schuurt dit topic tegen de grens aan. Graag volledig on topic blijven en geen persoonlijke ervaringen uitwisselen maar de wetenschappelijke methode blijven hanteren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer