[Optica] Kleur van zwart?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

[Optica] Kleur van zwart?

Ik zit de laatste tijd met een hoop problemen.

Eentje daarvan is dit: welke kleur is zwart?

Ik denk in mijn eigen: wij kunnen blauw geel en groen zien (en wit) maar we hebben geen zwart receptoren of dingesen.

Dus bijvoorbeeld een perfect zwarte trui kunnen we dus niet zien?!? maar dan dacht ik weer in mijn eigen : wij kunne zwart niet waarnemen omdat die stof de lichtstralen die wij zien niet reflecteert, maar die misschien stralen reflecteert die andere organismen kunnen zien.

Is dit waar?

ALs ja: bestaat "zwart" dan niet en is het gewoon "ontbreken van licht dat je kan zien"

Als neen: leg uit !

danku

Denk s.v.p aan de vakgebied tags [] die in dit forum verplicht zijn -- Bart
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Iik ben er iets aan vergeten toe te voegen want nu hoort het bij biologie thuis.

Welke lichtstralen reflecteert zwart dan wel?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Volgens mij is het juist omdat we het zwart niet kunnen zien dat het er zwart uitziet. De massa is aanwezig maar eigenlijk zien we die niet. Als je je ogen sluit zie je toch ook zwart? Eigenlijk zie je het niet maar interpreteer iets dat jij niet kan zien als zwart. Natuurlijk moet je dit ook weer relativeren want niks is 100% zwart (alle voorwerpen weerkaatsen wel iets van licht). Een klein stofje op je zwarte trui kan hem direct 'zichtbaarder' maken en dus een andere zwarttint bezorgen omdat het licht net iets anders gaat afbuigen.

Stel je voor dat je in een volledige zwarte box zou zitten waar toch ergens een lichtbron aanwezig is. Je zou je zelf zien, maar de wanden van de zwarte box zouden er uitzien alsof ze oneindig ver weg staan (maar toch zijn ze er, je kan ze enkel niet zien).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Zwart bestaat enkel omdat er andere kleuren zijn. Zwart is juist het ontbreken van kleuren. Je ziet een zwarte trui niet, je ziet dat er wel kleuren rond die trui zijn, maar niet op de trui zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Optica] Kleur van zwart?

wij kunne zwart niet waarnemen omdat die stof de lichtstralen die wij zien niet reflecteert, maar die misschien stralen reflecteert die andere organismen kunnen zien.
Stel we hebben twee zwarte voorwerpen.

Voorwerp 1 weerkaatst geen licht.

Voorwerp 2 weerkaatst alleen infrarood licht.

Wij zien beide voorwerpen als zwart, maar een organisme dat infrarood kan zien zal dit dus wel zien.

Als je een zwart voorwerp ziet kun je dus niet zeggen welk van de twee waar is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Ik kan alleen zo gauw geen voorwerp verzinnen, zwart of anders, dat géén infrarood licht uitstraalt, tenzij het ijs- en ijskoud is (ver, héél ver beneden elfstedentochttemperatuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Vergelijk het met geluid: zwart is eenzelfde soort licht als stilte een soort geluid is.

Berichten: 12.262

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Een voorwerp is 'zwart' als het een (zeer) laag albedo heeft voor zichtbaar licht, over het hele zichtbare spectrum. Hoe laag het precies moet zijn is discutabel, maar ik denk dat onder 0.1 aardig in de richting komt.
Ik kan alleen zo gauw geen voorwerp verzinnen, zwart of anders, dat géén infrarood licht uitstraalt, tenzij het ijs- en ijskoud is
Het is maar welke infrarode frequenties je bekijkt natuurlijk, als je bijv een typische IR beveiligingscamera gebruikt kijk je rond 1000 nm. Op die golflengtes zijn voorwerpen op kamertemperatuur normaal niet zichtbaar door hun eigen warmtestraling. Meestal worden die domweg 'bijgelicht' door een IR lamp, zodat het geheel wel onzichtbaar is voor het oog.

Spreek je over golflengtes van 10 um dan is ieder voorwerp eigenlijk gewoon een grote lamp.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Vergelijk het met geluid: zwart is eenzelfde soort licht als stilte een soort geluid is.
Misschien niet zo'n goed idee om licht met geluid te vergelijken :) . Stilte is geen geluid, maar zwart is niet per sé geen licht (lees: elektromagnetische straling).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Optica] Kleur van zwart?

O jawel. Iets is echt zwart als het niks geen enkele elektromagnetische straling weerkaatst. Zo is stilte ook geen enkel geluid. Zelfs niet van veel hogere frequenties die wij niet kunne horen. Ik vind het een zeer mooie vergelijking. Het loopt allen spaak daar aaar zwart over weerkaatsing kan gaan, en dit bij geluid niet opgaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Zwart en stilte zijn beide een gebrek aan zintuigelijke informatie.

Dus in dat opzicht zijn beide vergelijkbaar.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 12.262

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Als je een analogie wilt maken zou ik zeggen dat 'stilte' vergelijkbaar is met 'donker'. Een akoestisch 'zwart' voorwerp zou iets zijn dat alle geluid absorbeert - dergelijke constructies bestaan ook wel voor meetruimtes en dergelijke.

Een wit voorwerp is in het donker nog steeds wit, ook al kun je het niet zien.
Victory through technology

Re: [Optica] Kleur van zwart?

Dalton schreef:Zwart en stilte zijn beide een gebrek aan zintuigelijke informatie.

Dus in dat opzicht zijn beide vergelijkbaar.


Zoals koude niets is,of gebrek aan warmte(energie) is zwart gebrek aan licht.(energie,kleur)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [Optica] Kleur van zwart?

volgens u is -270 graden warm -.- u bedoelt dat het nulpunt = aan gebrek aan warmte
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Reageer