Gemiddeld IQ per land.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 8

Re: Gemiddeld IQ per land.

Heb je het topic gelezen? een aantal zaken die jij stelt zijn namelijk al besproken, en de uitkomst is niet per sé gelijk met jouw opmerking. Met name de opmerking dat iq erfelijk zou zijn, is niet helemaal correct in overeenstemming met de feiten.
Het heeft idd met verschillende dingen te maken, maar het is voornamelijk genetisch bepaald! Wij hebben in de klas dat onderzocht en besproken.

We hebben dan ook een stamboom van een familie bekeken die onderzocht was door professoren en die kwamen allemaal tot dezelfde conclusie, 2 debiele (IQ onder 80)mensen gaan geen normaalbegaafd kind op de wereld zetten.

Als iemand met een gemiddeld IQ een kind heeft met een zwakbegaafde persoon zit er meer kans op zelfs dat het kind zwakbegaafd zal zijn.

Dat was ook duidelijk te zien op die stamboom, die kwam van een familie die voornamelijk bestond uit gestudeerde mensen met een vrij beroep en toch zaten er in een instelling voor zwakbegaafde personen ook mensen met dezelfde familienaam.

Dat kwam omdat 1 van die gestudeerde mannen getrouwd was met een zwakbegaafde vrouw en hun kinderen waren ook zwakbegaafd enz...

Berichten: 8

Re: Gemiddeld IQ per land.

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat het ook ligt aan de voeding, je opvoeding en aan het onderwijs...

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Gemiddeld IQ per land.

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat het ook ligt aan de voeding, je opvoeding en aan het onderwijs
Dus het klassieke 'nature en nurture' zijn gewoon van toepassing.

Je onderzoeksmethoden laten trouwens nogal te wensen over. Je groep van testpersonen was veel te klein. Het gebruik van 1 enkele stamboom laat veel te veel mogelijkheden open. Hier is bijna geen statischtische benadering op uit te voeren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Gemiddeld IQ per land.

Reken er maar op dat het voorkomt dat 2 ouders met een lage intelligentie een zeer intelligent kind kunnen krijgen en andersom. Het spreekt voor zich dat de kans op een intelligent kind groter is wanneer de beide ouders zeer intelligent zijn.

Iemand met een IQ van 180 is absoluut niet debiel. Dan zou zo'n 10% van de mensen debiel zijn. Dat is wel heel erg veel, vind je niet? (standaardnormaalkromme, standaarddiviatie/standaardafwijking = 15 wat dus overeenkomt met 16%).

normaal wordt er gesteld dat je met een IQ van boven de 130 begaafd bent en met een IQ beneden de 70 zwakbegaafd bent.

Beiden kunnen overigens evenveel problemen geven. Het is een bekend verhaal dat de man met het hoogste geregistreerde IQ een vuilnisman was, hij verveelde zich gewoon op school.

Het belang van intelligentie wordt zwaar overschat. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Aangezien scholen zich nooit richten op mensen die een IQ boven de 130 hebben kan je wellicht beter een IQ van 115-120 hebben als je aan de universiteit studeert dan een IQ van boven de 130.

Erger nog is dat veel mensen IQ en intelligentie met elkaar verwarren. IQ = Intelligentie Quotiënt, een score dus. Het is gewoon een score op een specifiek soort test. Iemand kan hoogbegaafd zijn op performantieel gebied en normaal begaafd zijn op taalgebied en andersom. Iemand kan een hoog IQ hebben maar sociaal een kluns zijn en andersom.

Het is niet meer dan een score die uitdrukt hoe je op een éénzijdige test scoort.

Bij mij zelf bijvoorbeeld ligt mijn IQ boven de 130 maar mijn feitelijk geheugen is waarschijnlijk onder het gemiddelde (waarschijnlijk juist door mijn intelligentie te weinig getraind). Als ik in een nieuw voetbalelftal zit dan duurt het een eeuwigheid voordat ik iedereen zijn naam ken. Als ik anatomie moet blokken dan moet ik daar harder voor werken dan veel MBO-leerlingen. Als ik daarentegen een boek over astrofysica of rakettechnologie lees dan heb ik daar geen enkele moeite mee.

Bottomline: trek je niet aan ofdat je een hoog of een laag IQ hebt, met beiden kan je even succesvol of onsuccesvol worden. Daar zijn zat voorbeelden van.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gemiddeld IQ per land.

Erger nog is dat veel mensen IQ en intelligentie met elkaar verwarren. IQ = Intelligentie Quotiënt, een score dus.
Bij mij zelf bijvoorbeeld ligt mijn IQ boven de 130 maar mijn feitelijk geheugen is waarschijnlijk onder het gemiddelde (waarschijnlijk juist door mijn intelligentie te weinig getraind).
Ligt het aan mij of druk je je hier wel wat dubbelzinnig uit? We mogen IQ niet met intelligentie verwarren, maar uit jouw IQ score concludeer je dat je geheugen wellicht te weinig getraind is door je intelligentie.

Misschien is het spijkers op laag water zoeken, maar gezien je er net zelf voor waarschuwde vond ik het wel vreemd; misschien begrijp ik je verkeerd of heb je je wat onzorgvuldig uitgedrukt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: Gemiddeld IQ per land.

albert davinci schreef:Erger nog is dat veel mensen IQ en intelligentie met elkaar verwarren. IQ = Intelligentie Quotiënt, een score dus.
Bij mij zelf bijvoorbeeld ligt mijn IQ boven de 130 maar mijn feitelijk geheugen is waarschijnlijk onder het gemiddelde (waarschijnlijk juist door mijn intelligentie te weinig getraind).
Ligt het aan mij of druk je je hier wel wat dubbelzinnig uit? We mogen IQ niet met intelligentie verwarren, maar uit jouw IQ score concludeer je dat je geheugen wellicht te weinig getraind is door je intelligentie.

Misschien is het spijkers op laag water zoeken, maar gezien je er net zelf voor waarschuwde vond ik het wel vreemd; misschien begrijp ik je verkeerd of heb je je wat onzorgvuldig uitgedrukt.
Ik heb me wat onzorgvuldig uitgedrukt :)

Het is niet omdat je een hoge IQ-score hebt dat je daarom ook zeer intelligent bent. Het feit dat je een hoge IQ-score hebt wilt zeggen dat een deel van jouw cognitieve vaardigheden zeer goed ontwikkeld zijn. Een IQ-test meet immers maar een zeer klein deel van jouw intelligentie. Op school heb je ook maar een zeer klein deel van de cognitieve vaardigheden nodig.

Naast de klassieke intelligentie heb je ook nog de sociale- en emotionele intelligentie.

Bij mij kwam uit de testen naar voren dat ik een goede allroundintelligentie heb met een piek in de logica. Ook op het gebied van taal, ruimtelijke oriëntatie en emotionele intelligentie scoorde ik goed, ik heb wel weer zat andere zwaktes maar niet op het vlak van intelligentie. Bij mij valt dat dus toevallig samen. Het is niet iets waar ik enigzins op trots op ben (het is vooral aangeboren, mijn hele gezin heeft een IQ van boven de 130, we aten tijdens onze jeugd heel normaal voedsel) en ik zie het ook niet als een voordeel. We konden allemaal goede cijfers halen wanneer we wilden en haalden die dan ook regelmatig maar geen van ons vond school en studie nu echt leuk. We zagen het vooral als iets wat nu eenmaal nodig was.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Gemiddeld IQ per land.

2 debiele (IQ onder 80)mensen gaan geen normaalbegaafd kind op de wereld zetten


zoals albert ook reeds opmerkte: dat kan zeker wel. sterker nog, dat is iets wat ik een aantal keren ben tegengekomen, aangezien dergelijke kinderen in hun psychologische ontwikkeling tegen een aantal zaken aanlopen waarmee ze niet bij hun ouders terecht kunnen, en waarvoor ze dus soms hulp zoeken bij een pedagoog/ psycholoog.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 547

Re: Gemiddeld IQ per land.

normaal wordt er gesteld dat je met een IQ van boven de 130 begaafd bent en met een IQ beneden de 70 zwakbegaafd bent.
De term zwak begaafd wordt gebruikt bij een IQ van 70-85 (tenminste in Nederland)

De term debiel is trouwens wel erg verouderd.
emotionele intelligentie scoorde ik goed
Weet je nog welke testen hiervoor werden gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Gemiddeld IQ per land.

2 debiele (IQ onder 80)mensen gaan geen normaalbegaafd kind op de wereld zetten


zoals albert ook reeds opmerkte: dat kan zeker wel. sterker nog, dat is iets wat ik een aantal keren ben tegengekomen, aangezien dergelijke kinderen in hun psychologische ontwikkeling tegen een aantal zaken aanlopen waarmee ze niet bij hun ouders terecht kunnen, en waarvoor ze dus soms hulp zoeken bij een pedagoog/ psycholoog.
Een leuke film over dit onderwerp en de problemen waarin hier tegenaan wordt gelopen is: 'I am Sam'met Sean Penn die de verstandelijk beperkte vader van een normaal begaafd meisje speelt.

Afbeelding

In de praktijk heb ik er nog nooit direct mee te maken gehad maar wel diverse keren tegengekomen dat verstandelijk beperkte ouders normaalbegaafde kinderen hadden, wel is het meer uitzondering dan regel.

Ook is de praktijk -maar dat geld ook voor zwakbegaafde kinderen- dat deze ouders de opvoeding van hun kinderen niet aan kunnen en deze kinderen al op jonge leeftijd uit huis worden gehaald.

Berichten: 43

Re: Gemiddeld IQ per land.

Als ik de lijst in het begin van dit topic zie is dat voor mij een duidelijk bewijs hoe relatief zo'n intelligentie test wel is... (te beperkt) Als je die lijst bekijkt zou je daaruit moeten vatten dat er in Ethiopië alleen mensen met een mentale handicap rondlopen. Wat natuurlijk niet zo is.
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Berichten: 3.165

Re: Gemiddeld IQ per land.

De term zwak begaafd wordt gebruikt bij een IQ van 70-85 (tenminste in Nederland)  

De term debiel is trouwens wel erg verouderd.  
Dan ben ik zo brutaal om te stellen dat ze die term verkeerd gebruiken.

Ik neem aan Louise dat jij hebt geleerd wat de standaard normaal kromme is (ook Gauss-kromme, Gauss-curve genoemd)?

De standaarddeviatie van het Intelligentie Quotiënt is 15. Het gemiddelde is 100. 32% van de mensen wijkt één standaarddeviatie of meer af van het gemiddelde, 16% aan beide kanten. Als je de grens op 85 legt dan is 16% van de mensen debiel :) :)

5% van de mensen zit 2 standaardeviaties of meer boven of onder het gemiddelde, 2,5 % aan beide kanten.

Ik herinner mij (geen zin om het na te rekenen en een tabel te zoeken) dat ongeveer 10% van de mensen 20 punten boven of beneden het gemiddelde zitten.

Zelfs als je de grens op 80 zou leggen, dan zou nog steeds 10% van de mensen zwakbegaafd zijn, dat is gewoon niet zo.

Natuurlijk is dit allemaal een wat subjectief iets. Ben je zeer intelligent of dom als je bij de slimste of domste 10% van de mensen hoort, of pas wanneer je bij de slimste of domste 2,5 % van de mensen hoort?

Wat niet subjectief is is het feit dat de helling van de curve juist bij de 1*standaarddeviatie en 2*standaarddeviatiegrens het sterkst veranderd.

Het is om die reden dat de wiskundigen er voor gekozen hebben om de grenzen te leggen op resp. 1*standaarddeviatie en 2*standaarddeviatie.

We zullen dus één van deze grenzen moeten kiezen. Aangezien ik er stellig van overtuigd ben dat niet 16% van de mensen zwakbegaafd is lijkt de grens van 2*standaarddeviatie mij veel aannemelijker.

Het vreemdste van wat jij hier stelt (ik weet, jij hebt het niet bedacht, jij wijst er enkel op) is dat ze spreken van hoogbegaafd bij 2*standaarddeviatie en blijkbaar spreken van zwakbegaafd vanaf 1*standaarddeviatie.

Dit lijkt mij een ernstige zondiging tegen de basisbeginselen van de statistiek en logica.

Eventjes ter toelichting; vroeger gebruikten de psychologen verschillende gradaties voor zwakbegaafdheid; debiel, idioot, en nog een stuk of 3 van deze termen.

Deze woorden zijn scheldwoorden geworden en daarom hebben ze uit politiekcorrecte overwegingen die termen geschrapt. Het is natuurlijk niet zo leuk als je tegen een ouder zegt "uw kind is idioot".
Weet je nog welke testen hiervoor werden gebruikt?
Situatietesten; dit gebeurt, dit zijn jouw motieven, wat is de beste manier om dit op te lossen? Één keer voor mijn ingangsexamen (was qua aard duidelijk een EQ-test waarin ze vroegen wat jij zou doen in allerlei arts-patiënt situaties) geneeskunde waarop ik zeer goed scoorde, één keer meegedaan aan die test van BNN waarbij ik boven de 130 scoorde.

Ik ben er stellig van overtuigd dat er geen 1op1 relatie is tussen EQ-score en sociale vaardigheden. Een hoge EQ-score wilt zeggen dat je weet wat de beste oplossing is in sociaal lastige situaties, het wilt nog niet zeggen dat je het kan toepassen en dat je altijd een heldere blik hebt van hoe je overkomt in anderen hun perceptie. Ik denk dat je met een goede logica al makkelijk hoog scoort in dergelijke testen.

Ik hecht er dan ook weinig tot geen waarde aan.

Berichten: 3.165

Re: Gemiddeld IQ per land.

Als ik de lijst in het begin van dit topic zie is dat voor mij een duidelijk bewijs hoe relatief zo'n intelligentie test wel is... (te beperkt) Als je die lijst bekijkt zou je daaruit moeten vatten dat er in Ethiopië alleen mensen met een mentale handicap rondlopen. Wat natuurlijk niet zo is.
De meesten daar hebben geen of gebrekkige scholing gehad. Voor de meesten van deze testen heb je een bepaalde scholing nodig.

Het streven was om testen te maken waarvoor je geen scholing nodig hebt (abstract redeneren met plaatjes lijkt mij de meest succesvolle) maar ze zijn daar nog niet in geslaagd.

De IQ-testen zijn oorspronkelijk ontwikkeld door het Americaanse leger (of in opdracht van het leger) met als doel de meest geschikte soldaten te selecteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Gemiddeld IQ per land.

De term zwak begaafd wordt gebruikt bij een IQ van 70-85 (tenminste in Nederland)
dat is onjuist. zwak begaafd is 70- 79, 80-89 is beneden gemiddeld.
Zelfs als je de grens op 80 zou leggen, dan zou nog steeds 10% van de mensen zwakbegaafd zijn, dat is gewoon niet zo
hoe kom je bij 10% ?? Het is eerder 2.5% volgens de normaalverdeling.
Het vreemdste van wat jij hier stelt (ik weet, jij hebt het niet bedacht, jij wijst er enkel op) is dat ze spreken van hoogbegaafd bij 2*standaarddeviatie en blijkbaar spreken van zwakbegaafd vanaf 1*standaarddeviatie.  

Dit lijkt mij een ernstige zondiging tegen de basisbeginselen van de statistiek en logica.  
het zijn maar termen, geen zondiging van de logica, maar een benaming

131----> hoogbegaafd

121-123 begaafd

111-120- boven gemiddeld

90- 110 normaal

80-89 beneden gemiddeld

70-79 zwakbegaafd

----> 69 verstandelijke beperking
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 3.165

Re: Gemiddeld IQ per land.

hoe kom je bij 10% ?? Het is eerder 2.5% volgens de normaalverdeling.  
Je hebt niet goed gelezen.

Dit zei ik
Zelfs als je de grens op 80 zou leggen, dan zou nog steeds 10% van de mensen zwakbegaafd zijn, dat is gewoon niet zo
2,5% is bij 2 keer de standaarddeviatie. De standaarddeviatie is 15. 2 keer de standaarddeviatie is 2*15 = 30.

100-80 = 20

20<30

De 10% weet ik uit mijn hoofd. Ooit eens gelezen.
het zijn maar termen, geen zondiging van de logica, maar een benaming  
Daar denk ik toch anders over.

Ze gebruiken de termen asymmetrisch. Als je aan de ene kant een term (HOOGbegaafd) gebruikt bij 2*standaarddeviatie dan moet je dat aan de andere kant (LAAGbegaafd) ook doen bij 2*standaarddeviatie, anders werkt dat misleidend voor de leken.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Gemiddeld IQ per land.

@Albert davinci

:) waarom zou symmetrie een vorwaarde zijn voor logica?

Reageer