Gemiddeld IQ per land.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gemiddeld IQ per land.

Het probleem met iq-testen is, dat je altijd kennis moet hebben van factoren in de probleemstelling. Kennis staat weer los van intelligentie. Echter kennis wordt verkregen door educatie, zowel door scholing als in het dagelijks leven.
Kennis staat los van intelligentie ?
Zelfs als de testpersoon de kennis bezit blijf je met het probleem zitten dat je ook de 'gewenning'van de kennis op een vast vooropgesteld niveau moet krijgen.
Hoe bedoel je gewenning ?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Gemiddeld IQ per land.

...Kennis staat los van intelligentie ?...


Daar is wel wat voor te zeggen toch?

In computertaal: kennis is wat er in een geheugen zit, intelligentie wordt bepaald door de processor.

Klinkt toch niet geheel onlogisch?

Berichten: 268

Re: Gemiddeld IQ per land.

Sjorssnors schreef:Kennis staat los van intelligentie ?
Vind ik wel. Wikipedia is het op dit punt met me eens, over het algemeen een aardig betrouwbare bron.
Zelfs als de testpersoon de kennis bezit blijf je met het probleem zitten dat je ook de 'gewenning'van de kennis op een vast vooropgesteld niveau moet krijgen.
Hoe bedoel je gewenning ?[/quote]

Iemand die iets net geleerd heeft zal meer moeite hebben om het geleerde toe te passen dan iemand die die kennis al jarenlang elke dag toepast in de praktijk.
Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gemiddeld IQ per land.

Kennis staat los van intelligentie ?
Als je meer wilt weten over deze zin, zoek op google naar vloeiende en gekristalliseerde intelligentie.

Vloeiende intelligentie: deze heb je vanaf de geboorte, kan je gelijkstellen met eductie van verbanden

Gekristalliseerde intelligentie: kennis die je hebt opgedaan.

(Waaruit volgt dat een IQ test alleen maar vloeiende intelligentie zou mogen testen; cf vorige post met test van Hanoi)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gemiddeld IQ per land.

 Wikipedia is het op dit punt met me eens, over het algemeen een aardig betrouwbare bron.
Geheel mee eens, een zeer betrouwbare bron.

Kunstmatige intelligentie wordt tot zo ver vergeleken, dat er een interactie is van informatie en dat het z'n aansturing heeft. Die aansturing is echter totaal anders. de computer heeft 'zeg maar' bewust z'n aansturingen, en een mens nogal een variabel scala aan aansturingen, waaronder ook onbewuste.
Napoleon Dynamite schreef:Vloeiende intelligentie: deze heb je vanaf de geboorte, kan je gelijkstellen met eductie van verbanden

Gekristalliseerde intelligentie: kennis die je hebt opgedaan.
Precies, om het verband met kennis aan te tonen, het komt voort uit een 'declaratief geheugen', welke 'paraat' ligt.

@N.D. :

Je bedoelt denk ik 'inductie' van verbanden (associaties de voorkeur geven).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gemiddeld IQ per land.

Je bedoelt denk ik 'inductie' van verbanden (associaties de voorkeur geven).
Eductie= associaties aanbrengen, iets samenbrengen cf Eduction.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Gemiddeld IQ per land.

Kennis staat los van intelligentie ?
Als je meer wilt weten over deze zin, zoek op google naar vloeiende en gekristalliseerde intelligentie.

Vloeiende intelligentie: deze heb je vanaf de geboorte, kan je gelijkstellen met eductie van verbanden

Gekristalliseerde intelligentie: kennis die je hebt opgedaan.

(Waaruit volgt dat een IQ test alleen maar vloeiende intelligentie zou mogen testen; cf vorige post met test van Hanoi)
ik ben het niet met je eens dat een IQ test alleen maar vloeiende intelligentie zou mogen testen, omdat je dan geen complete indruk van cognitieve vaardigheid krijgt. het meten van gekristalliseerde intelligentie geeft ook aan of iemand kan focussen op wat hoofd- en bijzaken zijn, wat algemene kennis is, welk ontwikkelingsniveau iemand heeft. als je bv 30 bent, een academische opleiding hebt maar eenvoudige kennisvragen niet kunt oplossen, is er toch iets aan de hand, hoe goed iemand performaal of verbaal ook kan scoren.

verder is wikipedia wel aardig, maar geen zeer betrouwbare bron iaangezien de artikelen bij mijn weten door gebruikers aangeleverd worden en er geen 'academische controle' op is.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gemiddeld IQ per land.

Napoleon Dynamite schreef:
sjorssnors schreef:Je bedoelt denk ik 'inductie' van verbanden (associaties de voorkeur geven).
Eductie= associaties aanbrengen, iets samenbrengen cf Eduction.
Bron : http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...ekwoord=eductie

U hebt gezocht op eductie:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
Bron : http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...kwoord=inductie

U hebt gezocht op inductie:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

in·duc·tie (de ~ (v.), ~s)

1 wijze van redeneren waarbij men besluit van het bijzondere tot het algemene

2 [nat.] het opwekken van een magnetisch of elektrisch veld d.m.v. een naburig magnetisch of elektrisch geladen lichaam => invloed

3 [biol.] opwekking van een beweging of een proces door een uitwendige prikkel



in·duc·tief (bn.)

1 na detailonderzoek, uit het bijzondere tot het algemene besluitend <=> deductief


:roll:

[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gemiddeld IQ per land.

Wat is nu je punt van dit alles Sjorssnors?

Mijn woord is een afleiding van het engels woord Eduction. Dat het woord misschien niet duidelijk was, daar kan ik inkomen aangezien het niet te vinden is in Van Dale NL.

Aangezien ik het woord wel heb verduidelijkt snap ik niet dat je er nog eens een post dient aan vuil te maken in het openbaar.

Code: Selecteer alles

[i]Uitleg Van Dale ENGELS-NEDERLANDS[/i]

[b]E·duc·tion1 [i'dvksn] (telbaar en niet-telbaar zelfstandig naamwoord) 

gevolgtrekking 

afleiding, deductie[/b]
bv A:een ronde figuur en B: figuur met pijl erin geven het besluit: niet A en of niet B is de foute figuur van een prent vol figuren.

Kunnen we nu weer on topic?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gemiddeld IQ per land.

Wat is nu je punt van dit alles Sjorssnors?
Dat ik exact wil 'weten' hoe bepaalde dingen te verklaren. Zo ook woorden.
Aangezien ik het woord wel heb verduidelijkt snap ik niet dat je er nog eens een post dient aan vuil te maken in het openbaar.
Dat je je aangevallen voelt, terwijl ik je gewoon vraag iets te verduidelijken, wat voor mij niet te beredeneren valt, is een probleem dat jezelf moet aanpakken, en doe ik geen uitspraken over. Intenties zijn niet altijd zoals ze lijken te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gemiddeld IQ per land.

Dat je je aangevallen voelt, terwijl ik je gewoon vraag iets te verduidelijken, wat voor mij niet te beredeneren valt, is een probleem dat jezelf moet aanpakken, en doe ik geen uitspraken over. Intenties zijn niet altijd zoals ze lijken te zijn.


Zucht,

Ik voel me helemaal niet aangevallen. Het is niet dat ik een kort lontje heb dat dit is in alle situaties. Zoals al eerder gezegd: Ik had het woord al eens uitgelegd, ik vond het gewoon vreemd dat je dat nog eens vroeg. Is het dan niet logisch dat het dan vreemd overkomt als je het nog eens moet uitleggen? Ja dat is zo, zeker de wijze waarop.

En om verder in te gaan, uit je vraagstelling blijkt ook niet dat je het woord niet begrijpt "'Ik begrijp het woord eductie niet". Je doelt hier eerder dat ik me vergiste. Nu ik geef graag toe wanneer ik me vergis...
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gemiddeld IQ per land.

En om verder in te gaan, uit je vraagstelling blijkt ook niet dat je het woord niet begrijpt "'Ik begrijp het woord eductie niet". Je doelt hier eerder dat ik me vergiste. Nu ik geef graag toe wanneer ik me vergis...
Ik begreep inderdaad het woord eductie niet, en het woord inductie wel, vandaar.

Bedankt voor de uitleg.

Berichten: 1

Re: Gemiddeld IQ per land.

Mijn IQ is gemeten toen ik 9 was voor mijn dislectieverklaring, die was 111. Nou is mijn vraag of die nog hoger kan worden als je ouder wordt en of 111 nou hoog is.

Als iemand zo willen antwoord bedankt

Xx Nicole (13, 1 tl)

Berichten: 150

Re: Gemiddeld IQ per land.

Volgens mij klopt er niks van. Japan is zowat het meest prestatiegerichte land ter wereld, 90% van alle kinderen gaat naar de universiteit en ze hebben allemaal topbanen (en een klein huis   :roll: ). Daar zal het toch wel hoger moeten zijn.
90%??? dat d8 ik dus eve niet he.

ik weet niet waar hje die onzin vandaan hebt
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 150

Re: Gemiddeld IQ per land.

NiiCoLe schreef:hOoii Mijn IQ is gemeten toen ik 9 was voor mijn dislectieverklaring, die was 111. Nou is mijn vraag of die nog hoger kan worden als je ouder wordt en of 111 nou hoog is.  

Als iemand zo willen antwoord bedankt

Xx Nicole (13, 1 tl)
110 is hoger dan gemmideld.

Ja je kan jezelf trainen op een IQ test, dus het kan hoger worden.
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Reageer