electriciteits snoer vs speakersnoer?

Moderators: jkien, Xilvo

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

gelukkig ben ik "slechthorend".

daarom heb ik aan mijn speakers maar gewoon 230v rood/zwart kabel aangezet van een paar euro, inplaats van speakersnoer van 50 euro/meter of meer.

en ik moet zeggen > ik hoor ze !

en ik weet, dit is niet natuurkundig onderbouwd, sorry :shock:

Berichten: 20

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Bedenk je het volgende als je je zuurverdiende geld uitgeeft aan kwik-kabels met goudingelegde mantels, verzilverde pluggen, weet ik veel wat voor isolatie enzovoorts:

- je speakers hebben een veel grotere vervorming dan kabels ooit zullen

introduceren

- lengteverschil van een paar meter is komt met hetzelfde overeen als je hoofd een halve graad draaien ofzo.. dt= dl/v

- luistergenot wordt vooral door de muziek bepaald

Hoewel een kabel betere eigenschappen kan hebben moet je je afvragen of die van toepassing zijn op geluid: laagfrequent!

Capaciteiten zijn echt niet hoorbaar op die lage frequenties.

Electronics world heeft een keer een test gedaan, en inderdaad de 220V kabel was beter dan welke superdure speakerkabel ook...

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Bij kabels moet je er eigenlijk alleen op letten dat ze dik genoeg zijn... Dunne kabels hebben een (relatief) hoge weerstand en dat heeft vervelende gevolgen voor de dempingsfactor van de versterker. Met dik bedoel ik natuurlijk niet polsdikke kabel maar ook geen kabeltjes zoals de aan een minisetje zitten.

Skin effect is een effect, alleen met de frequenties die je hebt in het audiogebeuren niet van belang.

Verder kan het handig zijn om je kabels te vlechten.

Overigens moet je echt nooit 50E per meter voor een kabel gaan betalen. Er zijn hoorbare veschillen tussen LS kabels, maar de zijn erg marginaal (een andere bank heeft veel meer effect) en als je geen liefhebber bent is dat het niet waard. Wel is het verstandig om kabels te kopen die dik genoeg zijn (2,5 mm^2, met 4MM^2 zit je bijn altijd wel goed). Dat hoeft niet duur te zijn. Bij bijvoorbeeld de media markt kun je oelhbach 2,5mm^2 van de rol kopen voor 3E p/m (nog veel geld voor wat het is, maar geen 50E)

Wat je in ieder geval niet moet doen is kabels kopen met een mooi notenhoute kistje erom heen... (en die zijn er echt!)

Discussie over dunne bekalbeling (met fatsoenlijke argumenten :shock: )

Berichten: 1

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

http://www.breem.nl/

Hierboven een adres naar een webstek waarop redelijk goede informatie staat over de zin en onzin van luidsprekerkabel (en verwante materie).

Er is al veel over luidsprekerkabel geschreven en veel aan verdiend. Ik vind dat laatste erg jammer. Aan het eerste wil ik eigenlijk niet zo heel veel toevoegen. Heb in het verleden al het nodige geschreven mbt deze materie op hifi.nl, maar het 'landde niet echt'. Ik hoop dat 'audiofielen', die deze webstek bezoeken, wat opener zijn mbt deze materie.

Wat mij betreft is nog steeds het ideaal een onderzoek en dan het al eerder genoemde dubbelblind onderzoek. Echter, onderschat het opzetten van een dergelijk onderzoek niet! Er komt veel bij een goed en degelijk empirisch onderzoek kijken. Er is kennis nodig van methodiek en statistiek. Deze kennis is lang niet bij iedereen aanwezig.

Wat ik nog wil toevoegen is dat een audiofiel, die beweert dat hij verschillen kan horen tussen kabels, dit niet theoretisch hoeft te onderbouwen, wat mij betreft. Het is niet echt relevant. Het enige middel in deze is een goed empirisch luisteronderzoek. Dat zal het kaf van het koren scheiden.

Groeten

Edje

Berichten: 160

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

kabel 4 is een semi professionele kabel en, jij merkte dat ook al op, die kunnen dingen wegfilteren. Inderdaad moet je je dan afvragen of je nog wel met hifi bezig bent maar goed. De interpretatie "minder schel" voor kabel 4 kan dus best eens betekenen dat kabel4 iets WEGLAAT dat er eigenlijk hoort te zijn.
Misschien is het wel zo dat de versterker iets zachter werd gezet, omdat er heel veel informatie door werd gegeven en is het dus andersom. Dunne kabels houden audioinformatie tegen waardoor je de versterker verder opendraaid om toch nog iets te horen. Daarnaast is het allemaal een hoop gebakken lucht. De dikte/weerstand van de kabel is heel belangrijk en de afscherming bij langere kabels. Bij korte kabels en huis, tuin en keukengebruik is het kopen van een heeeeeeeeel dure kabel weggegooid geld. Ik zou dan eerder investeren in de versterker en de speakerkasten. (en deze met gammakabel aan elkaar knopen. De rest is al heel duur. Vandaar.) Duurdere kabels zijn alleen handig wanneer je ermee gaat reizen. Dan is het van belang dat de connectoren stevig zijn en de koperdraad niet heel erg breukgevoelig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Er worden hier een hoop waarheden en fabels verteld en wanneer je alles goed weet te filteren is alles bijna verteld.

Heel simpel. De lage weerstand is het belangrijkst (dus dikke kabels/o.a. afhankelijk van de lengte). Het grootste probleem bij conventionele luidsprekers is dat de energie (niet alleen de informatie) voor het hele geluidsspectrum door dezelfde kabel gaat. Wanneer je er veel lage tonen (= veel energie) in pompt, gaat dit ook ten koste van de kwaliteit van de hoge(re) tonen (de spanning/stroom kakt gewoon in) en daarmee voor de kwaliteit/helderheid/stereocomponent van het klankbeeld, aangiezien dat nu juist in het midden en hoge spectrum zit. Lengte van de kabels heeft niets met faseverschuivingen te maken, wél de afstand van de luidsprekers onderling.

Wanneer je een dikke kabel hebt is het wel zo handig dat die een beetje soepel is (en ook beter voor je aansluitingen op versterker en boxen) en daarom uit een meervoudige kern bestaat. Zoals gezegd doet het skin-effect binnen het hoorbare geluidsspectrum nauwelijks ter zake.

Zelf heb ik er allemaal geen last van, want ik heb actieve luidsprekers :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Ik volg het gekakel over luidsprekersnoeren ook met verbazing.

En het is zo simpel. Als je een luidsprekersnoer hebt van 10 meter (20 meter draadlengte) en een doorsnede van 1,5mm^2 koper, dan is de snoerweerstand 0,23 ohm. Als de luidsprekerimpedantie 8 ohm is, dan maakt het snoer nog geen 3% uit van de totale weerstand. Het vermogensverlies is dan ook 3%. Daar merk je dus niks van. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

klazon schreef:Ik volg het gekakel over luidsprekersnoeren ook met verbazing.

En het is zo simpel. Als je een luidsprekersnoer hebt van 10 meter (20 meter draadlengte) en een doorsnede van 1,5mm^2 koper, dan is de snoerweerstand 0,23 ohm. Als de luidsprekerimpedantie 8 ohm is, dan maakt het snoer nog geen 3% uit van de totale weerstand. Het vermogensverlies is dan ook 3%. Daar merk je dus niks van. Ingewikkelder hoef je het niet te maken.


Speaker draden zijn vaak gevlochten en gedraaid en de lengte is dus langer, maar goed je hebt een punt. Ik vraag me alleen af of je vervorming en dergelijke lineair mag afzetten tegen vermogensverlies. Misschien dat door een dunnere kabel er lokaal temperatuursverschillen ontstaan (minimaal) en dat dat ook verschillen aan weerstand veroorzaakt. Verder ben ik het volledig met Elmo eens, en luister ik naar een prachtige zuurverdiende HIFI set met 4 euro / meter kostende kabels. :roll:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

...Ik vraag me alleen af of je vervorming en dergelijke lineair mag afzetten tegen vermogensverlies.
Een luidsprekersnoer veroorzaakt geen vervorming.

En als iemand denkt van wel, dan wil ik dat graag (elektrotechnisch) uitgelegd zien.

Bij dit soort discussies wordt er vaak van alles bijgehaald wat helemaal niet relevant is of een zo marginale invloed heeft dat je dat niet kunt merken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

StrangeQuark schreef:...Ik vraag me alleen af of je vervorming en dergelijke lineair mag afzetten tegen vermogensverlies.
Een luidsprekersnoer veroorzaakt geen vervorming.

En als iemand denkt van wel, dan wil ik dat graag (elektrotechnisch) uitgelegd zien.

Bij dit soort discussies wordt er vaak van alles bijgehaald wat helemaal niet relevant is of een zo marginale invloed heeft dat je dat niet kunt merken.


Dat ben ik met je eens, het was meer een vraag aan jou als electrodude, of dat er iets mee te maken zou kunnen hebben. De meeste mensen hebben toch bagger geluidsinstalaties waar het echt helemaal niets uitmaakt wat voor snoer je ertussen gooit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

. De meeste mensen hebben toch bagger geluidsinstalaties waar het echt helemaal niets uitmaakt wat voor snoer je ertussen gooit.
Ook als het geen baggerinstallatie is maakt het niks uit.

Ik loop wel eens in zo'n winkel rond waar ze "super"luidsprekersnoer verkopen. Het enige wat aan die snoeren super is is de prijs. Voor de rest is het gewoon koperdraad met plastic er omheen.

Ik heb alleen maar medelijden met de mensen die denken voor meer geld beter snoer te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

StrangeQuark schreef:. De meeste mensen hebben toch bagger geluidsinstalaties waar het echt helemaal niets uitmaakt wat voor snoer je ertussen gooit.
Ook als het geen baggerinstallatie is maakt het niks uit.

Ik loop wel eens in zo'n winkel rond waar ze "super"luidsprekersnoer verkopen. Het enige wat aan die snoeren super is is de prijs. Voor de rest is het gewoon koperdraad met plastic er omheen.

Ik heb alleen maar medelijden met de mensen die denken voor meer geld beter snoer te krijgen.
Nou ja, het maakt wel iets uit tussen dikke snoeren en dunnere snoeren, kwa weerstand en vatbaarheid voor invloeden van buiten. Nou heb ik een tijdje in het licht en geluid meegelopen, en de kabels zijn toch wel dik met een reden.

Maar goed je kan inderdaad zeker overdrijven.

(ps zoals ik bovenstaand heb gezegd heb ik ook redelijk dure kabels, 4mm^2, en het is een hobby dus je hoeft geen medelijden met me te hebben. Dat is hetzelfde als je medelijden hebt met mensen die een te dure auto kopen voor hun hobby, of een duur schilderij. Wij vinden dit leuk. :roll: )
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Ik heb het ook niet over de dikte van de draden. Die moet je uiteraard aanpassen aan het vermogen wat je er overheen wilt blazen. Maar soms wordt er snoer verkocht waaraan spaciale eigenschappen worden toegedicht. In mijn opinie is dat volksverlakkerij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Ik heb het ook niet over de dikte van de draden. Die moet je uiteraard aanpassen aan het vermogen wat je er overheen wilt blazen. Maar soms wordt er snoer verkocht waaraan spaciale eigenschappen worden toegedicht. In mijn opinie is dat volksverlakkerij.


Ah van die draden die maar 1 richting hebben en allemaal vreemde meuk hebben van 50 euro de meter. Ah ja kijk daar ben ik heb helemaal mee eens. Daar geloof ik ook niet in. Het enige wat ik nog wel wil geloven is gouden pluggen. Wel een net wat hogere soortelijke weerstand dan zuiver koper, maar veel minder dan koper oxide. Dus daar zou ik het nut wel van kunnen inzien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

klazon schreef:Ik heb het ook niet over de dikte van de draden. Die moet je uiteraard aanpassen aan het vermogen wat je er overheen wilt blazen. Maar soms wordt er snoer verkocht waaraan spaciale eigenschappen worden toegedicht. In mijn opinie is dat volksverlakkerij.


Ah van die draden die maar 1 richting hebben en allemaal vreemde meuk hebben van 50 euro de meter. Ah ja kijk daar ben ik heb helemaal mee eens. Daar geloof ik ook niet in. Het enige wat ik nog wel wil geloven is gouden pluggen. Wel een net wat hogere soortelijke weerstand dan zuiver koper, maar veel minder dan koper oxide. Dus daar zou ik het nut wel van kunnen inzien.


Koper zie je zelden in pluggen. Vaak worden er legeringen gebruikt die goede geleiders zijn (en de weerstand daarvan luistert niet altijd zo heel nauw) en tevens goede anti-corrosie eigenschappen hebben, vooral tegen het zuur op onze huid. Goud is niet (altijd) noodzakelijk, wil ik er maar mee zeggen.

Gesloten