Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Het lijkt er behoorlijk veel op.

Het lijkt me echt heel onmogelijk dat het van een kar af is gevallen, omdat het gewoon niet is gebruikt in de buurt van de vindplaats.

kan het nergens anders vandaan komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Volgens mij is het inderdaad vulkanisch gesteente.

Ik heb zelf een steen van vlakbij een vulkaan op LanzaRote, die lijkt hier erg veel op.

Geen idee waar die steen van jou vandaan komt, mischien van die IJslandse vulkaan ](*,)
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

haha zal moeilijk gaan, heb hem al een paar jaar geleden gevonden ](*,)

Het zal denk ik een raadsel zijn waar het vandaan komt,

Uit de ruimte ook geen optie?

ik zeg maar wat,

En de volgende site: site

Dan zie je 2 rijen foto's, en dan in de linkse rij het 3e plaatje lijkt er ook wel op, maar kan er niet echt uit halen wat het is?

ben niet zo heel goed in engels.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Het grote stenen-determinatietopic

nlKenny schreef:Dan zie je 2 rijen foto's, en dan in de linkse rij het 3e plaatje lijkt er ook wel op, maar kan er niet echt uit halen wat het is?

ben niet zo heel goed in engels.
Er staat bij die foto dat het gewoon steenkool is, of zoiets, dus juist geen meteoriet

In het stukje daarvoor staat dat meteorieten zelden veel gaatjes hebben

http://www.physics.smu.edu/jcotton/ph1311/...inMeteorite.jpg

Meer iets als in de bovenstaande link wordt afgebeeld

Die optie kun je dus wel uitsluiten.

Ik denk nog steeds dat het vulkanisch gesteente is.
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scoria

Dat lijkt er wel heel sterk op. Ook als je naar afbeeldingen van "Scoria" zoekt, kom je veel van dat soort werk tegen.

Eigenlijk zou je moeten zien te achterhalen hoe je kan testen of het echt scoria is.

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Scoria is niets anders de mafische 'variant' van puimsteen. Een puimsteen is eerder wit of roos (van de veldsparen en het kwarts), scoria is inderdaad eerder donker van kleur.

Mafische mineralen zijn mineralen die metalen als ijzer en magnesium bevatten en weinig siliciumdioxide. Vermits die mafische mineralen iets zwaarder zijn op zichzelf, kan dit verklaren waarom uw puimsteen zinkt in het water, maar dan nog zou hij vrij broos moeten zijn.

Mja, ik zou direct weten of het scoria is of niet als ik het eens vastpak. Maar hebt gij intuitief eerder de indruk dat het een massieve steen is die is geërodeerd, of denkt ge dat die belletjes doorheen gans het gesteente zitten (en dus te maken hebben met ontgassing van een gesteente en dus vulkanisch zijn?)?

Of euh, wa het ook kan zijn als het eerder zwaar is: is het niet gewoon een sindertje van de verbranding van kolen?

Re: Het grote stenen-determinatietopic

@ Kalkoen

Is er ook een test waarmee kan worden vastgesteld of het inderdaad scoria is, en geen (hoogoven)slak, sintel of iets dergelijks?

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Hij is totaal niet broos, je krijg hem met je handen echt niet kapot.

Ik weet niet of de gaatjes door de hele steen zitten, ik kan er sowieso niet doorheen kijken.

Zou dat inderdaad getest kunnen worden?

En was als het scoria is? dan heeft het verder geen waarde of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Het grote stenen-determinatietopic

En was als het scoria is? dan heeft het verder geen waarde of iets dergelijks?
Wilde je 'm verkopen dan? ](*,)

Het lijkt mij geen heel bijzondere steen, aangezien je het ook gewoon als "Lavasteen" bij het tuincentrum kan kopen.

Mischien kopen ze 'm daar van je voor een dubbeltje ;)
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Berichten: 150

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Zou het geen stuk cokes kunnen zijn? Brandstof voor hoogovens? Ik heb het vroeger vaak een mud bij de kolenboer moeten halen. In dat geval zou de 'steen' brandbaar moeten zijn.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Het lijkt mij geen heel bijzondere steen, aangezien je het ook gewoon als "Lavasteen" bij het tuincentrum kan kopen.
Scoria is geen lavasteen! Lavasteen is (behalve een totaal onwetenschappelijke commerciele naam waar ik het sch*t van krijg dat men daar tegenwoordig her en der mee uitpakt als zijnde dit iets speciaal) gewoon een stuk steen dat uit uitgevloeide lava is gekomen. Wanneer vloeibare lava uitvloeit uit een vulkaan en stolt, dan krijgt men lavasteen.

Scoria is, net als puimsteen, iets dat ontstaat tijdens de ontploffing van een vulkaan. Magma wordt met hoge snelheid uit de vulkaan gespuwd. Ontploffing gebeurt door een decompressie van de gas omdat het uit de diepte komt, waar veel hogere drukken heersen, en plots krijgt het gas de kans om uit te zetten. Daarom zitten er dan veel bubbeltjes in die stenen. Doordat het gesteente enorm snel afkoelt (van 1000 graden naar luchttemperatuur), krijgt het niet te tijd om uit te kristaliseren, en ontstaat er glas. In feite is scoria dus een sterk ijzer en magnesium houdend glas met luchtbelletjes in.

Om scoria te herkennen bestaan er niet echt testjes-testjes. Het is te herkennen aan zijn malsheid, broosheid, donkere kleur en laag gewicht. Je kan natuurlijk ook altijd een chemische analyse doen, maar ik denk niet dat ge direct een massaspectrometer tot uw beschikking hebt ](*,) .

En als je die scoria wil verkopen... sommige zotten geven inderdaad in een tuincentrum geld aan "lavasteen", misschien kan je hen ook scoria proberen verlappen, maar ik zou er geen kwartje centiem voor geven.

Maar als het niet broos en licht is, kan je het vergeten. Waarschijnlijk is dit gewoon een stukje minderwaardige steenkool, een sinteltje of cokes als je wil. Waar zou er in nederland trouwens een vulkaan staan ;)

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Om scoria te herkennen bestaan er niet echt testjes-testjes. Het is te herkennen aan zijn malsheid, broosheid, donkere kleur en laag gewicht. Je kan natuurlijk ook altijd een chemische analyse doen, maar ik denk niet dat ge direct een massaspectrometer tot uw beschikking hebt ](*,) .


Zou je aan de soortelijke massa iets hebben?

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ja, daarom dat ik steeds vraag: is hij zwaar ](*,)

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ja, daarom dat ik steeds vraag: is hij zwaar ](*,)


"Zwaar" is nogal subjectief zolang er geen getalletje aan hangt. Ik dacht meer aan het wegen van de steen in combinatie met de bepaling van zijn volume m.b.v. een maatglas.

Berichten: 8

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik zou dat vandaag of morgen eventjes proberen te doen.

als jullie hier meer aan hebben?

Reageer