V-power is een zwavelvrije-benzine. Als je het verschil wilt bepalen tussen gewone benzine en V-power, zit daar dus het verschil in.
Naar mijn weten is tegenwoordig elke benzine zwavelvrij. Als dit namelijk niet het geval zou zijn, dan zou de katalysator aan de uitlaat door de zwavelverbindingen in het uitlaatgas vergiftigd en dus onwerkzaam worden.
Het verschil tussen V-Power en normale benzine is het octaangetal. Dit is bij normale benzine 95 of 98 en bij V-Power is dit 100. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Als een benzine klopvast is, dan wil dat zeggen dat er geen vroegtijdige verbranding in de motor plaatsvindt, en de verbranding in de cylinder gelijkmatiger is. Hoe klopvaster de benzine, hoe meer het benzine-luchtmengsel gecomprimeerd kan worden voordat de verbranding plaatsvindt. Hoe meer dit mengsel voor de verbranding gecomprimeerd is, hoe groter het vermogen van de motor. Alleen het tanken van V-Power verhoogt dus niet het vermogen van de motor; de motor zelf moet ook opnieuw ingesteld worden, zodat de verbranding later wordt gestart.
Het octaangetal is als volgt gedefinieerd: n-octaan, dat een lage klopvastheid heeft, heeft een octaangetal van 0, en iso-octaan (2,2,5-trimethylpentaan), dat een hoge klopvastheid heeft, heeft een octaangetal van 100. Deze waarden zijn willekeurig gekozen.
Om het octaangetal van een bepaalde benzine te bepalen, wordt zijn klopvastheid gemeten en vergeleken met een iso-octaan/n-octaanmengsel met dezelfde klopvastheid. Het percentage iso-octaan in dit referentiemengsel is dan het octaangetal van de benzine. Als de benzine bijvoorbeeld dezelfde klopvastheid heeft als een iso-octaan/n-octaanmengsel in de verhouding 90:10, dan is het octaangetal van de benzine dus 90. Omdat het octaangetal van iso-octaan willekeurig op 100 gelegd is, wil dat niet zeggen dat dit het maximum is. Er zijn stoffen die een octaangetal van meer dan 100 hebben. Dit zijn bijvoorbeeld aromaten als benzeen en tolueen, maar ook ethers zoals MTBE. Het toevoegen van zulke stoffen (antiklopmiddelen) verhoogt de klopvastheid van benzine, en zo ook het octaangetal. Vroeger werd ook wel tetraethyllood (Et
4Pb) als antiklopmiddel toegevoegd, maar omdat dit schadelijk is voor het milieu, is dit niet meer toegestaan.
De stoffen die in V-Power zitten zullen dus in grote lijnen overeenkomen met de stoffen die in normale benzine zitten (vertakte en onvertakte alifaten, aromaten, ethers etc.). Er zullen alleen verhoudingsgewijs meer aromaten en ethers in zitten.