Toren van Kalla / Caligula in Katwijk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Toren van Kalla / Caligula in Katwijk

Beste allen,
 
Voor een theatervoorstelling ben ik op zoek naar iemand die mij meer kan vertellen over de legende van de toren van Kalla, in Katwijk. De legende is als volgt: het schijnt dat de Romeinse keizer Caligula op zijn weg naar Britannia Katwijk aandeed. Hier liet hij op het strand zijn soldaten opstellen, om zo de zee te 'overwinnen'. Hij liet zijn soldaten hun helmen vullen met schelpen, als oorlogsbuit. Hierna liet hij een grote prachtige toren bouwen, om de overwinning te vieren.
 
Deze toren was onderdeel van / een aanvulling / hetzelfde als de Brittenburg of Huis te Britten, een fort dat ook in Katwijk zou hebben gelegen. Door een verplaatsing van de kustlijn is dit fort of ruïne inmiddels onder de zee beland, verdronken. Vroeger waren de ruïnes wel eens te zien volgens Katwijkse vissers, inmiddels is niet helemaal bekend meer waar die zou liggen en schijnt het moeilijk te zijn de ruïne terug te vinden of op te graven. 
 
Er is op internet weinig over te vinden - misschien omdat er ook weinig over bekend is. Nu ben ik dus op zoek naar een historicus / anderzijds deskundige die hier meer over weet. Hebben jullie enig idee hoe ik zo iemand kan vinden, of kennen jullie iemand?
 
Alvast bedankt,
 
groetjes, Frank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.375

Re: Toren van Kalla / Caligula in Katwijk

Dirk Parlevliet (een Katwijks historicus) heeft een site die is gewijd aan de Brittenburg en hierin wordt ook de toren van Kalla genoemd. Verder kun je hier ook meer lezen over Lugdunum (Katwijk in de oudheid). En Dirk van Duijvenbode heeft ook een site over de geschiedenis van ons mooie dorp.
 
Er is twee bouwwerken die niet door elkaar gehaald moeten worden:
- De toren van Kalla (Caligula) was een vuurtoren die waarschijnlijk in de (huidige) monding van de oude Rijn heeft gelegen
- Het fort Brittenburg dat helemaal aan de kust lag, mogelijkerwijs ter hoogte van de huidige Oude of Witte Kerk die nu aan de Boulevard ligt, maar destijd midden in het dorp lag. De kustlijn is in de middeleeuwen steeds verder naar het oosten verschoven, waardoor de Brittenburg langzaam in zee verdween. In de zestiende eeuw was de ruïne af en toe nog zichtbaar, bijvoorbeeld in 1520, na een zware storm. Er leven nog steeds veel fantasieverhalen in het dorp en met name onder de oude Katwijkers over de Brittenburg.
 
Hieronder een illustratie zoals de Brittenburg er uit zou hebben gezien.
 
brittenburg.jpg
brittenburg.jpg (74.6 KiB) 865 keer bekeken
 
Dan was er nog het Castellum dat gelegen was in het huidige Valkenburg en de limes waar ook nog overblijfselen van zijn gevonden.
 
In het Katwijks Museum kun je meer vinden over deze geschiedenis.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer