informatiedichtheid

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 651

informatiedichtheid

Erik Verlinde stelt dat de kracht het gevolg is van het verschil in informatiedichtheid in de ruimte tussen twee elkaar aantrekkende massa's en de ruimte daarbuiten. In drie dimensies neemt deze dichtheid met het kwadraat van de afstand af. Volgens deze theorie is zwaartekracht geen fundamentele kracht  maar het gevolg van microscopische kwantummechanische effecten, die statistisch samen de zwaartekracht opleveren ("entropische zwaartekracht").
 
Maar wat bedoeld hij met informatiedichtheid? Is dat gewoon de impuls en lading van bepaalde deeltjes etc?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: informatiedichtheid

always schreef: Maar wat bedoeld hij met informatiedichtheid? Is dat gewoon de impuls en lading van bepaalde deeltjes etc?
Voor zover ik weet is het nog altijd geen goed gedefinieerd begrip. Maar het komt dicht in de buurt van  'entropie' maar dan op quantummechanisch niveau: https://nl.wikipedia.org/wiki/Entropie
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 651

Re: informatiedichtheid

Maar bedoelt hij er iets heel anders mee dan de gangbare definitie van informatie zoals in de natuurkunde gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: informatiedichtheid

Maar bedoelt hij er iets heel anders mee dan de gangbare definitie van informatie zoals in de natuurkunde gebruikt?
Ja, het gaat over informatie zoals bij het holografisch principe: https://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Maar voor zover ik weet is er geen "gangbare definitie" over wat ze daar nu exact met informatie bedoelen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 656

Re: informatiedichtheid

Als je licht als informatiedrager beschouwd, bedoelt men dan niet gewoon de verstrooiing ervan? Licht is maar een van de vele gebeurtenissen die plaatsvinden en meer verdicht is bij de aarde dan kilometers boven de aarde. Informatie kan zich immers op grote afstand van de aarde meer verdelen omdat er meer ruimte is. Dus de dichtheid van informatie neemt af hoe verder men van de aarde verwijderd is. 
 
Als ik een beeld projecteer op een projectiescherm dat dichtbij staat dan heb ik een grotere hoeveelheid informatie per vierkante centimeter dan als ik een beeld op een groot projectiescherm projecteer dat veel verder afstaat. 
 
Als ik dit dus vertaal tot elke gebeurtenis of elke mogelijke gebeurtenis dan is informatiedichtheid dicht bij de aarde groter dan een kilometer boven de aarde. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: informatiedichtheid

Ik begrijp dat ook niet goed. Continue grootheden bevatten (in hun decimale ontwikkeling) immers oneindig veel informatie. Mogelijk gaat men uit van een universum met discrete toestanden?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: informatiedichtheid

Zoals ik het lees, heeft een bepaalde ordening informatie in zich over deze ordening,
een stuk rots heeft een bepaalde ordening, anders was het geen stuk rots, en dus informatie.
 
Zoals een computer als je deze opstart heeft het geheugen geen enkele ordening en dus geen informatie.
zodra de processor de boel heeft gereset, ontstaat ordening en dus ook informatie.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer