Pws doppler effect

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Pws doppler effect

Hallo

Ik maak een profielwerkstuk met als onderwerp het Dopplereffect. Ik zit nu met het volgende probleem. Ik weet niet welke onderzoeksvraag ik zou kunnen opstellen, want het zit namelijk zo; één deel bestaat uit een onderzoek dat we zelfstandig moeten voeren, en een ander deel bestaat eigenlijk uit de theoretische achtergrond/verklaringen hiervan. Van de theorie zijn er veel websites enzo, maar ik heb nog geen onderzoek !! Ik ben op zoek naar een onderzoek van een behoorlijk niveau (dus niet iets met speakerstjes aan een koordje), maar ook geen doctoraat-niveau. Een voorbeeld: "Hoe beïnvloedt het Dopplereffect snelheidsmetingen?" Ik ben bereid er een poos aan te werken, en elders metingen uit te voeren. Kan iemand mij helpen met het opstellen van een onderzoeksvraag aub ?

Alvast bedankt

Re: Pws doppler effect

niemand ?? het moet in de richting van bvb: Plaatsbepaling supersonische vliegtuigen ofzo.. Is hier onderzoek naar te doen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Pws doppler effect

Daar vind je op het internet pakken informatie over... GPS systemen, vleermuizen, flitspalen, duikboten,....
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Re: Pws doppler effect

Ik heb me althans laten wijsmaken dat dit te maken heeft met weerkaatsing, niet met het dopplereffect zelf

Berichten: 624

Re: Pws doppler effect

Wellicht kun je wat met Laser Doppler Snelheidsmeting doen (LDS). Da's een proefje wat ikzelf begeleid op de universiteit voor hogere jaars, maar wat wel goed te doen is voor middelbare scholieren met wat begeleiding. Daarin kruis je 2 laserstralen in een buis met stromend water, en in die doorkruising gaan dan maizenadeeltjes die in het water zijn opgelost. De opstelling meet dan de Dopplerfrequentie, en daaruit kun je het snelheidsprofiel van het water halen in die buis als je die doorkruising over de breedterichting in de buis opschuift.

Bedoel je zoiets?

Re: Pws doppler effect

Beste Rudeoffline, dat is gewoon perfect, hét onderzoek dat ik nodig had. Zou u mij hierbij kunnen helpen ?. Ik woon in België aan de grens met Nederland. Zou u zo vriendelijk willen zijn zoveel mogelijk informatie door te sturen, want dit is gewoon ideaal. Ik wil me hier graag verder in verdiepen (eventueel met uw hulp)!

Reageer