pH vs. ORP

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 38

pH vs. ORP

Ik kan mijn pH meter op mV zetten. ORP wordt ook in mV gemeten maar toch werkt het niet om mijn pH meter als ORP meter te gebruiken, en daardoor waarschijnlijk ook niet vice versa. Als ik mijn pH meter op mV zet en de pH elektrode in een ORP kalibratieoplossing hang krijg ik ook inderdaad een vage negatieve waarde. Mijn vraag is wel, waarom kan ik mijn pH meter/elektrode niet als ORP meter gebruiken ondanks dat ik wel beide in mV uit kan drukken?
 
Bvd!
 
Mvg, Micha

Berichten: 7

Re: pH vs. ORP

pH en ORP zijn twee heel verschillende dingen. Jouw pH meter kun je prima gebruiken om ORP te meten, maar dan moet je wel een ORP elektrode aan je meter aansluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: pH vs. ORP

Niet elke controller kan werken met ORP, daarbij zijn er verschillende grootheden in de electrochemie die werken met mV als eenheid. Een voorbeeld daarvan is geleidbaarheid (EC) wat ook meet in mV en daarbij veel goedkopere elektrodes heeft dan orp. ORP wordt meestal (en het meest effectieve) met platina elektrodes gemeten. Deze kunnen zeer veel geld kosten. Ik denk dat jouw pH meter ook geleidbaarheid (EC) kan meten maar geen ORP. 

Berichten: 391

Re: pH vs. ORP

De meeste pH meters kunnen wel mV meten maar geen geleidbaarheid.
 
pH meting is immers de spanning meten over de glaselektrode en de referentie elektrode en mbv een calibratie worden mV omgerekend naar een pH waarde.
De meeste pH meters kunnen ook andere elektrode combinaties aan als het om mV metingen gaat, bv redox potentialen.
 
Ik meen (weet ik niet zeker) dat een ORP meting met een soort ISE (ion selectieve elektrode, is de pH elektrode natuurlijk ook), en dus met een mV meter gemeten zou moeten kunnen worden.
 
Geleiedbaarheid is een weerstandsmeting en vereist andere elektronica.
En geleidbaarheid meten we niet met een elektrode (ervind geen elektrochemische reactie plaats, dat is iig niet de bedoelling) maar een meetcel met een celconstante.
 
Metrohm heeft tegenwoordig wel combi ph/mV en geleidbaarheid meters, maar dat zijn gewoon 2 meters i 1 kastje.
 

Berichten: 12.262

Re: pH vs. ORP

Wat het instrument doet bepaalt de afgelezen waarde. 
 
Bij een pH electrode zit de vetraalsag in de meter, waarbij men kijkt welke spanning over de electrode overeenkomt met de afgelezen pH. Uiteraard is er ook een waarde in (milli)volts tussen electrode en de rest van het instrument. 
 
Je zou echter direct de spanning over de probe kunnen meten, en vervolgens in een tabel opzoeken wat deze spanning betekent voor de pH, of voor iets anders dat je met een andere eletrode meet. Vraag is echter wel of de gebruikte electrode een bias voltage of stroom nodig heeft. Als dat het geval is dan betekent wat je met pakweg een multimeter aangeeft voor de weerstand heel weinig. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 38

Re: pH vs. ORP

Allen dank voor de zinnige inbreng!

Berichten: 391

Re: pH vs. ORP

Hier is een mooie grafiek te vinden van pH vs mV:
 
http://www.66pacific.com/ph/images/ph_cal_chart.gif

Reageer