Scheikunde pH berekening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Scheikunde pH berekening

Zou iemand mij kunnen helpen ik zit vast met volgend vraagstuk:
6) Men lost 0,325 g natriumhydroxide op in een hoeveelheid water. Aan de bekomen oplossing moet 27,5 ml van een waterstofchloride-oplossing toegevoegd worden om de fenolftaleïne-kleuromslag te bekomen. Bereken de pH van de zure oplossing.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Scheikunde pH berekening

Weet je bij welke pH-waarde de kleuromslag plaatsvindt? Is de hoeveelheid water bekend? Zo nee, dan is dit verder niet op te lossen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Scheikunde pH berekening

@mathfreak Het hangt er ook wel van af, hoe je de opgave leest. Het is voor mij althans een vrij dubbelzinnige vraagstelling.
Ik interpreteer ' de pH van de zure oplossing' in deze opgave als de pH van waterstofchloride oplossing waarvan je 27,5 mL hebt toegevoegd aan de natriumhydroxide-oplossing. Als de persoon die deze opgave heeft gemaakt inderdaad hierop oogt, dan zijn er wel genoeg gegevens en kan je het wel oplossen.

1° Reactievergelijking opstellen en balanceren (Misschien ook een tekening maken van de proefopstelling)
2° Aantal mol NaOH berekenen
3° Hoeveel mol HCl heeft er gereageerd met de NaOH op het equivalentiepunt?
4° Wat is de concentratie van de HCl-oplossing waarvan je 27,5 mL hebt toegevoegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Scheikunde pH berekening

En daarna natuurlijk de pH van die oplossing bepalen*

(Ik kom hiervoor dan een pH van 0,530 uit, als ik juist geteld heb)

Reageer