Rode wolk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Rode wolk

Waaruit bestond de rode wolk die tegelijk met de schokgolf ontstond bij de explosie in Beiroet? Het leek me geen stofwolk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Rode wolk


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Rode wolk

NO2, ik zie dat dat klopt, op chemistry stackexchange (link) wordt besproken dat een deel van het ammoniumnitraat volledig ontleedt in N2, O2 en H2O, maar een ander deel ontleedt onvolledig in stikstofoxides die de roodbruine pluim veroorzaken.

De oranjerode kleur was een paar jaar geleden te zien bij een chemische brand bij Barcelona (link) en bij een lekkende tankauto (link).

Het kookpunt van NO2 is 21°C. De wolk zal na een paar minuten wel de temperatuur van de atmosfeer overnemen. Dan zou hij de eerste kilometer boven de grond (waar het 30°C was) dus uit roodbruin NO2-gas bestaan, en daarboven uit roodbruine NO2-druppeltjes. Misschien is die overgang zichtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Rode wolk

De rode wolk bestaat mogelijks gewoon uit grond. Ervan uitgaande dat dit idd een amoniumnitraat explosie was, komt er een slechts een kleine hoeveelheid NO2 vrij. De conversie van ammoniumnitraat naar NO2 is endotherm en is niet gunstig. Aangezien de explosie zeer exotherm is gebeurt de omzetting van NH4NO3 naar NO2 wel maar slechts in kleine hoeveelheden. Er zijn verschillende videos op het internet van grote ammoniumnitraat explosies, hierbij is soms een hint van de rood-bruine kleur te zien maar niet in grote hoeveelheden.
1596784717_035881_1596784890_noticia_normal_recorte1.jpg
De grond is echter gewoonweg rood-bruin, misschien door de aanwezigheid van ijzer misschien door iets anders. Ammoniumnitraat werd onder de grond opgeslagen en het heeft hoogstwaarschijnlijk gewoon grond de lucht ingeblazen.

EDIT: Dit is de bron:
(Dit werd gemaakt door Phil Mason, een Phd in scheikunde, is heel zijn leven lang onderzoeker geweest en heeft zeer indrukwekkende dingen bereikt)

EDIT: Dit is een theorie en is mogelijks niet correct.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Rode wolk

Op de foto's die ik heb gezien heeft de grond nergens de donkere roodbruine kleur van de wolk, eerder grijs tot lichtgeel.
Mogelijk is het zelfs niet de kleur van de aarde maar de kleur van de inhoud van de silo.

De rode kleur in jouw foto is geen grond maar een gewas, zo te zien.
In de enorme hitte in de explosie maakt het niet uit dat de vorming van NO2 endotherm is.
The brown colour in an explosion cloud is due to nitrogen dioxide, a secondary reaction product
https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrate

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Rode wolk

1vraag schreef: za 08 aug 2020, 10:23 Er zijn verschillende videos op het internet van grote ammoniumnitraat explosies, hierbij is soms een hint van de rood-bruine kleur te zien maar niet in grote hoeveelheden.
Een grote oranje wolk is zichtbaar op een foto van kort na de explosie van een vrachtwagen die ammoniumnitraat vervoerde, in Kansas. Een brandje in de remmen was overgeslagen naar de lading ammoniumnitraat, die ontplofte.

De oranje kleur was trouwens ook zichtbaar bij sommige atoombommen. De hitte of de straling van de bom ioniseerde stikstof en zuurstof, waaruit NO2 gevormd werd. (link)
Afbeelding
Oranje tint bij kernproef bij Bikini. Foto: wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Rode wolk

Ik blijf een beetje sceptisch over de intens bruin rode kleur van de ontploffing in beirut, er is niet echt voorbeeld dat met zo een intense kleur in vergelijking komt (behalve de salpeterzuur brand ). Een kernbom is idd meer bruinig, maar als je naar andere foto's kijkt valt dat goed mee, er is redelijk wat schaduw op die foto?

Dit is allemaal maar speculatie van mij natuurlijk, het lijkt mij eerder sterk dat er zo veel NO2 gevormd werd aangezien het een bijproduct is dat energie vereist om gevormd te worden tijdens de explosie.
5f2984e92618b973d34e5172.jpg
EXPLOSION_1553692372858_79369857_ver1.0_640_360.jpg
Bijlagen
05lebanon-briefing-ledesub-videoSixteenByNine3000.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Rode wolk

1vraag schreef: ma 10 aug 2020, 12:58 het lijkt mij eerder sterk dat er zo veel NO2 gevormd werd aangezien het een bijproduct is dat energie vereist om gevormd te worden tijdens de explosie.
Gebrek aan energie was er allerminst.

Reageer