Inkapseling van natrium seleniet ongedaan maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Inkapseling van natrium seleniet ongedaan maken

Hallo,

Ik ben een titratiemethode aan het ontwikkelen om de concentratie natriumseleniet in een farmaceutische product te kunnen bepalen. De methode die ik tot nu toe heb ontwikkeld is een redox terugtitratiemethode met Iodine 0.1N en natrium thiosulfaat 0.1N als titratie vloeistof. Het probleem met deze methode is dat mijn recovery te laag is.

Na wat meer onderzoek lijkt het erop dat de emulgatoren in het product micelllen vormen. Deze micellen kapselen de natriumseleniet in. De ingekapselde natriumseleniet wordt niet weggetitreerd waardoor de recovery te laag is. De emulgatoren in het product zijn polysorbaat 80 en Sorbitanstearaat. Weet iemand hoe de natriumseleniet uit de gevormde micellen kan krijgen, zodat mijn recovery verbeterd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Inkapseling van natrium seleniet ongedaan maken

kan je werken met andere emulgatoren dan span en tween? Deze emulgatoren hebben een zeer hoge HLB score en kunnen dan ook zeer snel micellen vormen waarbij je water in olie in water emulsies krijgt.

Ik denk dat een sodiumstearyllactaat, diacetyl monostearaat of wellicht een polyglycerolstearaat jouw probleem van micellen wellicht kunnen voorkomen

Berichten: 2

Re: Inkapseling van natrium seleniet ongedaan maken

Helaas is dit niet mogelijk. De product samenstelling staat vast. Nog andere ideeën?

Reageer