Interpretatie reactie-energie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 398

Interpretatie reactie-energie

Beste lezer,

Ik ging ervan uit dat de reactie-energie uit exothermische reacties als thermische energie verdeeld is over de reactieproducten:
Bijvoorbeeld: waterstof en zuurstof reageren tot water en daarbij komt 242 kJ per mol water bij vrij. Als je al deze energie in het water stopt (want iets anders is er niet meer..) dan is de temperatuur van die waterdamp gestegen met 7333 K (specific heat van waterdamp 33 J/mol K gebruikt)
Dat lijkt me iets te heet, niet?

T.o.v. welke begintemperatuur je hier zou moeten tellen weet ik niet want de waterdamp bestond voor deze reactie nog niet. Dat is het tweede punt waardoor ik me afvraag of het wel ergens op slaat wat ik doe.

Hulp wordt zeer gewaardeerd!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Interpretatie reactie-energie

Als er ook expansie is, zal een groot deel van de energie daar in gaan zitten. En anders neemt, in theorie, de temperatuur toe totdat het zo heet wordt dat water thermolyseert (1800 °C). Op dat moment zullen waterstof, zuurstof en waterdamp met elkaar in evenwicht zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.999

Re: Interpretatie reactie-energie

Het lijkt mij niet zo vreemd. Zodra het zo heet wordt zal het heel snel expanderen en daardoor ook snel weer afkoelen. Verder raak je snel door straling veel energie kwijt. Die hoge temperatuur zal dus maar heel kort bestaan.

Berichten: 398

Re: Interpretatie reactie-energie

Helder, dankjulliewel!

Tijdens het schrijven van een vervolgvraag zijn nog meer kwartjes gevallen :)
* Op de vraag welke begintemperatuur ik zou moeten nemen: 20 C, want daar gaat de getabelleerde reactie-energie vanuit.
* Als een reactievergelijking H2O (l) geeft betekent dat niet per se dat liquid vormt, maar het getal voor de vrijgekomen energie gaat daar wel vanuit. Dus: als het water geen vloeistof vormt moet je daar zelf voor compenseren door de vaporization energy er af te halen (eigenlijk de condensatie-energie die nooit is vrijgekomen).

Reageer