Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het zou best kunnen dat het een meteoriet is aangezien, het een tijdje geleden de bekende meteorieten storm was!!

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

En, was het een meteoriet, of blijven we daar eeuwig over gissen?

Berichten: 389

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het klinkt allemaal als een meteoriet, tot als ik die foto's zag: waarom ziet die meteoriet daar zo geoxideerd uit? Typisch is een ijzermeteoriet een stuk blinkend ijzer met ronde vormen zoals bv. een tros druiven.

En indien het echt een meteoriet is, denk ik da ge wel moogt stellen: proficiat, er ligt een stuk Mars in uwen hof!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

aristoteles schreef:Omdat het geblakerd en gebarsten is, lijk het wel een meteoriet. doordat het

door de dampkring is gevlogen.
Dit zou ik niet zomaar zeggen. Als ik kijk naar de site die iemand hierboven al poste zijn alle gesteenten eerder compact en zonder veel barsten. Het zou ook vrij logisch zijn als een brokstuk met een zeer hoge snelheid door de dampkring raast en er bijgevolg door wrijving met de lucht een enorme warmte ontwikkeling ontstaat, dat het gesteente gedeeltelijk gaat smelten, of semi-vloeibaar wordt. Gevolg; geen barsten maar een ietwat rondere,golvende structuur die heel compact is.

Indien het niet om een meteoriet gaat kan het evengoed ook een stuk magnetietzijn met wat bijmengingen van limoniet, lateriet of bauxietwat de ietwat bruin-rode kleur kan verklaren. Ook zijn er nog enkele glimmers aanwezig.

Ik bedoel maar, het kan evengoed een gesteente zijn van hier bij ons op aarde. Je vindt immers sneller gesteenten met daarin een mengelmoes van verschillende mineralen dan gesteenten die bijv. enkel uit limoniet bestaat.

Magnetiet verklaart zoals jullie verwachten ook de magnetische eigenschappen en de grote hoeveelheid ijzer. De rest zou ik wijten aan bijmengingen.

Groeten
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 150

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Je vond de steen op het gras, schrijf je. Ik neem aan dat een meteoriet nog een aanzienlijke snelheid heeft als hij je gazon bereikt, dan zou je toch sporen moeten zien van de inslag?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 389

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Een vrij vallend object van 20 gram haalt geen imense snelheden door de wrijvingsweerstand van de lucht. Reken op een maximale inpactsnelheid van 50à100km/u

Berichten: 1

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Met mijn metaaldetector vind ik regelmatig,

een sponsachtige heel licht qua gewicht steen soort

meestal zwart van kleur heel soms donker rood

hoe kom ik er achter of dit van een meteoriet

afkomstig is ? vriendelijke groet stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Meteorieten zijn relatief zeldzaam, dus als je het regelmatig vindt verkleind dit de kans dat het inderdaad om meteorieten gaan.

Afgaande op je beschrijving lijkt vulkanisch steen me waarschijnlijker, om specifiek te zijn Scoria. Dit materiaal komt voor in het rood tot zwart en is rijk aan metalen. Ook de soortelijke massa van scoria voldoet aan je omschrijving (0,8-2,1).

Meer kan ik er zo niet over zeggen. Als je het zeker wilt weten dan kan je misschien even het beste een foto van je vondst uploaden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Lang geleden vond ik deze steen. De buitenkant van de steen lijkt aardig verhit te zijn ooit maar het verhitte laagje is maar paar millimeter dik.

Verder vind ik de structuur aan de binnenkant erg vreemd!

Iemand een idee wat het kan zijn?

http://img135.imageshack.us/i/p1010836g.jpg/

Berichten: 12

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Zou het niet een stuk lavasteen kunnen zijn? met aan de bovenkant op je plaatje een stuk dat snel gestold is en aan de onderkant van het plaatje een stuk dat langzamer gestold is en dus heeft kunnen kristalliseren? dit is gebaseerd op aardwetenschappen kennis van een niet afgemaakt studie een paar jaar terug, maar zou denk ik wel kunnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Waar heb je de steen gevonden?

Berichten: 4

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Waar heb je de steen gevonden?


Ik heb hem ergens in Zuid-Nederland gevonden volgens mij! 0.o

Ik weet wel dat het in een bos gebied was in Nederland.

Berichten: 4

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

= UPDATE =
Thomas_W schreef: do 03 mar 2011, 15:39
Zou het niet een stuk lavasteen kunnen zijn? met aan de bovenkant op je plaatje een stuk dat snel gestold is en aan de onderkant van het plaatje een stuk dat langzamer gestold is en dus heeft kunnen kristalliseren? dit is gebaseerd op aardwetenschappen kennis van een niet afgemaakt studie een paar jaar terug, maar zou denk ik wel kunnen.
Ik heb hier nog een foto van de buitenkant van de steen.

http://imageshack.us/photo/my-images/688/p1010843b.jpg/

Maar volgens mij is het geen lavasteen. Als ik die google images bekijk lijkt de structuur heel anders!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Misschien kun je eens bekijken hoe een meteoriet er meestal uitziet. Zie bijvoorbeeld dit of dit.

Je kan ook eens deze checklist proberen. Misschien kun je beginnen met te kijken of je steen een magneet aantrekt of niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het lijkt erg op puimsteen (gashoudend vulkanisch gesteente waarschijnlijk uit de eifel)

Afbeelding
Don't just talk, show your work.

Reageer